۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین سال آینده تابستان خشک‌تری داریم
کد خبر: ۲۲۹۶۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ ساعت: ۱۴:۱۴ ↗ لینک کوتاه

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

سال آینده تابستان خشک‌تری داریم

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهد که امسال استان قزوین شرایط سخت‌تری را تجربه خواهد کرد و تابستان خشک‌تری در انتظار استان است.

سال آینده تابستان خشک‌تری داریم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، حمید پویا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: اعتبارات تخصیص یافته به شرکت آب منطقه‌ای در دولت دهم حدود 52 میلیارد تومان بوده است اما این اعتبارات در دولت یازدهم به 171 میلیارد تومان ارتقاء یافته است.
وی افزود: این افزایش اعتبار در پیشبرد پروژه‌های استان بسیار مؤثر است و این تفاوت نگاه به مقوله آب را می‌رساند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین عنوان کرد: در سال جاری طبق مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان از محل اوراق مشارکت حدود 57 میلیارد تومان به شرکت آب منطقه‌ای اختصاص پیدا کرده است و این موضوع ما را موظف می‌کند که یک برنامه‌ریزی دقیق در راستای مدیریت منابع آبی داشته و خدمات خوبی را به مردم استان ارائه کنیم.
این مسئول با بیان اینکه ایران در منطقه نیمه خشک دنیا قرار گرفته و معدل بارندگی کشور یک سوم میانگین جهانی است، گفت: با وجود این شرایط در سال‌های اخیر میزان بارندگی در کشور پایین‌تر از میانگین سالیانه بوده و استان قزوین امسال نسبت به سال گذشته 46 درصد کاهش بارندگی داشته است.
پویا تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که امسال استان قزوین شرایط سخت‌تری را تجربه خواهد کرد چرا که با کاهش بارندگی میزان آب ورودی به سد طالقان نیز کاهش پیدا کرده،   سفره آب زیرزمینی تأمین نخواهد شد که در نتیجه تابستان خشک‌تری را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه امسال ورودی آب به سد طالقان نسبت به سال گذشته نصف شده است، افزود: از طرفی شاهد برداشت مضاعف از سفره‌های آب زیرزمینی هستیم که این موضوع تعادل‌بخشی را با مشکل مواجه می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به پروژه احداث دو سد در در استان بیان کرد: سد نهب به عنوان بزرگ‌ترین سد استان در منطقه تاکستان قرار دارد؛ بیش از 2 هزار و 100 متر طول تاج این سد بوده و این نشان دهنده عظمت این پروژه و عملیات خاکی گسترده در منطقه احداث سد نهب است.
وی اضافه کرد: سد نهب دارای 48 متر ارتفاع از پی و حجم مخزن 120 میلیون مترمکعب است که 80 میلیون آن به بخش کشاورزی دشت تاکستان اختصاص داده شده و 5 میلیون مترمکعب از ذخیره آب این سد برای بخش‌های زیست‌محیطی در نظر گرفته شده است.
پویا خاطرنشان کرد: کلنگ‌ احداث این سد از سال 89 به زمین زده شد و در حال حاضر این پروژه 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم با تزریق اعتبارات تا پایان سال جاری یک آبگیری آزمایشی را در محل این سد داشته باشیم.
وی ابراز کرد: تاکنون برای احداث سد نهب بیش از 80 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل این پروژه به حدود 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین به سد بالاخانلو در شهرستان بوئین زهرا اشاره کرد و گفت: این سد با ارتفاع 84 متر از پی و طول تاج 370 متر و حجم مخزن 38 میلیون متر مکعبی، حدود 15 میلیون و 400 هزار متر مکعب آب را در سال تنظیم و آب شرب 5 شهر و 30 روستا تأمین می‌کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی سد بالاخانلو 28 درصد است، اضافه کرد: احداث این سد موجب بهبود آبیاری 4 هزار و 200 هکتار از اراضی پایاب را تأمین کرده و در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز تا پایان سال 96 آبگیری این سد انجام خواهد شد.
پویا به طرح آبرسانی به استان قزوین از سد طالقان اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح تأمین آب شرب 14 شهر و 194 روستا از توابع شهرستان‌های آبیک، قزوین، البرز و تاکستان به میزان 12.63 میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه استان قزوین در ادامه اظهار کرد: این طرح در حال حاضر در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار برای آغاز عملیات اجرایی قرار دارد.
این مسئول خط انتقال اصلی این پروژه به طول 110 کیلومتر بوده و خط انتقال فرعی آن به طول 210 کیلومتر برآورد شده است.
پویا تأکید کرد: سالیانه 1.5 میلیارد تومان آب در دشت قزوین مصرف می‌شود که این نشان دهنده روش کشت ناصحیح کشاورزان است.
وی در پایان با اشاره به اجرای طرح تعادل‌بخشی در استان اظهار کرد: حفر چاه‌های غیرمجاز مانع اجرای این طرح بوده و حدود 3 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان