۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین طرح "خانه و مدرسه" با هدف پیشگیری از اعتیاد در قزوین اجرا شد
کد خبر: ۲۲۹۳۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۷ ساعت: ۱۱:۴۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان:

طرح "خانه و مدرسه" با هدف پیشگیری از اعتیاد در قزوین اجرا شد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از اجرای طرح خانه و مدرسه به منظور پیشگیری از اعتیاد در قزوین خبر داد و اظهار کرد: با توجه به نتایج مثبت حاصل از اجرای طرح، در سال آتی با افزایش میزان اعتبارات در تعداد بیشتری از مهدهای کودک استان اجرا می‌شود.

 طرح "خانه و مدرسه" با هدف پیشگیری از اعتیاد در قزوین اجرا شد
علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین از اجرای طرح خانه و مدرسه به منظور پیشگیری از اعتیاد در استان خبر داد و اظهار کرد: شیوه مداخله‌ای در این برنامه بیشتر از رویکرد خانواده درمانی نشات می‌گیرد.

وی با اشاره به چارچوب نظری این طرح افزود: این طرح متاثر از پروژه‌های روانپزشکی، روانشناسی، روانشناسی کودک، بازی درمانی، خانواده درمانی تئوری دلبستگی، یادگیری اجتماعی، گروه درمانی، توانمندسازی و تئوری رشد تحول کودک و نظریه‌های مرتبط با استرس خانواده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین، اهداف کلی اجرای طرح خانه و مدرسه را افزایش عوامل محافظتی در مراقبت از کودکان و به‌ویژه افزایش رابطه والدین با فرزندان، بهبود توانایی والدین برای گوش کردن به سخنان فرزندان و برقراری ارتباط موثر با آنها دانست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کاهش تمسخر و پرخاشگری در مدارس، جلوگیری از مشکلات بهداشت روانی کودکان، بزهکاری نوجوانان، خشونت و ترک تحصیل از عوامل بسیار مهم در امر پیشگیری از اعتیاد است.

وارثی اضافه کرد: بهبود پیشرفت تحصیلی فرزندان، افزایش میزان توجه و دقت، توسعه مهارت‌های اجتماعی و کاهش استرس به عنوان فاکتورهای مهم پیشگیرانه می‌تواند تاثیرات زیادی در این امر داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: این برنامه برای اولین بار در استان تهران اجرا و نتایج آن توسط یک گروه مستقل ارزیابی شد و به دلیل نتایج بسیار امید بخش آن دفتر مقابله با وقوع جرم سازمان ملل متحد در ایران و ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش درصدد اجرای برنامه در سطح کشور برآمدند.

افزایش انسجام خانواده و اعتماد به نفس کودکان از جمله نتایج اجرای این طرح است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: در این راستا مدرسین 16 استان از سازمان بهزیستی و مدرس 16 استان دیگر از آموزش و پرورش انتخاب شدند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته این طرح برای اولین بار در استان قزوین در یکی از مهدهای کودک شهرستان البرز بصورت خاموش اجرا شد در سال جاری نیز این طرح در یکی از مهدهای قزوین اجرا شد که با توجه به نتایج مثبت حاصل از اجرای طرح، در سال آتی با افزایش میزان اعتبارات در تعداد بیشتری از مهدهای کودک استان اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: افزایش انسجام خانواده، افزایش اعتماد به نفس کودکان، بهبود ارتباط خانه و مدرسه و افزایش سازگاری کودک از جمله نتایح مهم حاصل از اجرای طرح مذکور است.

این مسئول درخصوص شیوه اجرای طرح بیان کرد: این برنامه در 8 جلسه برای 10 خانواده در 8 هفته متوالی و هر هفته یک روز برگزار می‌شود که جلسات هفتگی برنامه «خانه و مدرسه» به شکلی تقریبا تکراری در طول هشت هفته اجرا می‌شود تا فعالیت به عنوان بخش جدیدی از رفتارهای مطلوب در بین خانواده استقرار یابد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان