۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بحران آب و بیکاری در روستا/ فعالیت معدن خاک صنعتی زندگی اهالی روستا را مختل کرده است
کد خبر: ۲۲۸۹۳۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۴ ساعت: ۸:۶ ↗ لینک کوتاه

جمعی از مردم روستای خرکان سفلی:

بحران آب و بیکاری در روستا/ فعالیت معدن خاک صنعتی زندگی اهالی روستا را مختل کرده است

فعالیت معدن خاک صنعتی در روستای خرکان سفلی موجب مشکلات عدیده ای بخصوص در بحرانی شدن آب آشامیدنی و کشاورزی شده و صدای اعتراض مردم روستا را در آورده است

بحران آب و بیکاری در روستا/ فعالیت معدن خاک صنعتی زندگی اهالی روستا را مختل کرده است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ روزگاری روستاهای کشور ما از نظر اقتصادی مستقل از شهرها بودند و از اهالی مراکز شهرها نیز جهت تامین نیازمندی‌های خود از قبیل لبنیات، غلات و گندم وابستگی زیادی به روستاها داشتند.

با گذشت زمان بر اثر مهاجرت بی‌رویه اهالی روستا به شهر، اغلب روستاها خالی از سکنه شده‌ و غالبا جایگاه واقعی و نقش خود را در توسعه کشور از دست داده‌اند.

رسیدگی مسئولان به رفع مشکلات و خواسته مردم روستاها یکی از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

روستای خرکان سفلی در ۵۰ کیلومتری ضلع غربی استان قزوین، بخش کوهین، منطقه قاقازان قرار گرفته است.

تعداد زیادی از اهالی این روستا در سال‌های اخیر به دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و نداشتن امکانات رفاهی و بهداشتی به شهر مهاجرت کرده‌اند.

فعالیت معدن خاک صنعتی در این روستا مشکلات عدیده‌ای را برای اهالی آن به وجود آورده که مواجه با بحران کم آبی یکی از این موارد مهم است.

علی چگینی عضو شورای اسلامی روستای خرکان سفلی اظهار کرد: ۱۵ تا ۲۰ خانوار در فصل زمستان در این روستا زندگی می‌کنند که البته این تعداد در فصول دیگر بخصوص فصل تابستان به ۴۰ خانوار می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب یکی از معضلات اصلی در این روستا به شمار می‌رود، افزود: اهالی این روستا در اکثر روزهای فصل تابستان با قطعی و جیره‌بندی آب رو برو هستند که این مشکل حتی به فصل سرما هم کشیده شده است.

روستای خرکان سفلی آبی برای کشاورزی ندارد
عضو شورای اسلامی روستای خرکان سفلی با اشاره به فعالیت معدن خاک صنعتی در این روستا گفت: متاسفانه با فعالیت این معدن، ۵ چشمه آب شیرین که منبع آب‌رسانی کشاورزی محسوب می‌شد، خشک شدند.

چگینی با بیان اینکه ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی روستا تخریب شده‌اند، گفت: این معدن در سرمنشا چشمه‌های آب کشاورزی واقع شده و به همین دلیل زمین‌های کشاورزی ما بایر مانده است.

وی اضافه کرد: جهت لوله کشی آب از رودخانه به جهاد کشاورزی مراجعه کردیم که در پاسخ گفتند؛ برای این کار ۴۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز است و ما شرایط تامین این هزینه را نداریم.

چگینی یادآور شد: کشاورزان و روستاییان منطقه مخالف توسعه محصولات معدنی استان نیستند و شکایتی که داریم این است که هیچ نفعی از درآمد معدن به روستای ما نمی‌رسد و تمام سود آن برای معدن‌دار است.

این مسئول ادامه داد: سهم روستایی‌ها از این ظرفیت‌های معدنی فقط تخریب، ویرانی و بیکاری شده است.

عضو شورای اسلامی روستای خرکان سفلی مطرح کرد: اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند قطعا موجب کوچ روستاییان و خالی از سکنه شدن بسیاری از روستاهای این منطقه خواهد شد.

وی اظهار کرد: پیگیری‌های زیادی از فرمانداری شهرستان، استانداری و تمام ارگان‌های مربوطه شده اما تاکنون پاسخی نشنیده‌ایم.

چگینی توضیح داد: اهالی روستا از صاحب معدن شکایت کرده و موضوع را از مراجع قضایی پیگیری می‌کنند و اما تجمعات اعتراض آمیز آن‌ها در محل معدن هر بار با سرکوب یک مامور از سوی معدن‌دار مواجه می‌شود که حتی یک بار هم مجوز خود را به ما نشان نداده است.

این مسوول در ادامه گفت: تردد ماشین‌های سنگین حفاری معدن علاوه بر از بین بردن چشمه‌های طبیعی، با حمل بارهای سنگین‌تر از حد مجاز موجب تخریب جاده روستا نیز شده به طوری که تردد در مسیر جاده برای مردم روستا مشکل ساز شده است.

وی نبود خانه بهداشت و عدم فعالیت مدرسه را از مشکلات دیگر روستا دانست و گفت: در روستای ما ساختمان مدرسه وجود دارد اما به دلیل نیامدن معلم به روستا چند سالی است که مدرسه فعالیتی ندارد و لذا مجبور هستیم فرزندانمان را برای تحصیل به شهر بفرستیم.

عضو شورای اسلامی روستای خرکان سفلی با اشاره به مشکلات لوله کشی آب آشامیدنی افزود: لوله کشی آب آشامیدنی روستا قدیمی و فرسوده است که نیاز به بازسازی دارد.

وی تشریح کرد: برای رفع این مشکل به اداره آب و فاضلاب مراجعه کرده‌ایم اما در پاسخ به ما گفته‌اند که بودجه نداریم و مردم باید در این خصوص با ما همیاری کنند؛ در حالی که ما انتظار داریم بودجه‌ای از طرف دولت به این امورات اختصاص یابد.

یکی از ساکنان روستای خرکان سفلی در ادامه با بیان اینکه شغل اکثر مردم روستا دامداری و کشاورزی است، گفت: معدنی که در روستای ما فعالیت می کند موجب از بین رفتن چشمه، مراتع و زمین‌های کشاورزی شده است.

وی افزود: ما انتظار داریم که صاحب معدن در قبال خسارت‌های وارد شده به روستا، از طریق ایجاد خدماتی برای روستا و اشتغال‌زایی برای جوانان به نوعی خسارت‌ها را جبران کند.

وی در ادامه گفت: با خشک شدن چشمه‌های آب کشاورزی ، مردم علاوه بر تضرر در این بخش مجبور به فروش دام‌های خود و ترک روستا شده‌اند.

روستای خرکان سفلی نیازمند ویژه مسئولان است
وی با طرح این سوال که سهم مردم روستای ما از معدن چیست؟ گفت: آب و خاک است که در روستا موجب رونق آن می‌شود اما زمانی که آب و خاکی وجود نداشته باشد مردم چگونه باید امورات خود را بگذرانند؟

روستای خرکان سفلی نیازمند نگاه ویژه مسئولان است، نگاهی که این روستا بتواند همچون دیگر روستاهای آباد این مرز و بوم روزگار خود را بگذراند و نگاهی که همراه با عدالت باشد و بتواند گوشه ای از مشکلات این قشر زحمت‌کش را برطرف کند.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان