۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قلم زنی در قزوین بازار ندارد
کد خبر: ۲۲۸۸۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ ساعت: ۱۳:۵۶ ↗ لینک کوتاه

کارآفرین قزوینی:

قلم زنی در قزوین بازار ندارد

کارآفرین قزوینی عنوان کرد: در استان قزوين فروش محصولات قلم زنی مشكل است اما با شركت در نمايشگاه‌ها در سراسر كشور توانسته ايم محصولات خود را به فروش برسانيم.

قلم زنی در قزوین بازار ندارد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ قلم‌زني عبارت است از تزئين و كندن نقوش بر روي اشياي فلزي به ويژه مس، طلا، نقره، برنج و يا به عبارت ديگر ايجاد خطوط و نقوش به وسيله قلم با ضربه چكش و بر روي اجسام فلزي.

اميررضا رضواني هنرمند كار آفرين قزوینی است که 35 سال سن دارد و توانسته در حوزه قلم زنی کارآفرینی کند.

رضواني در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره فعالیت‌های خود اظهار کرد: قلم‌زني يكي از رشته‌هاي هنرهاي سنتي ايران است كه در دسته‌بندي، در رده هنرهاي صناعي و در گروه فلزكاري قرار دارد.

وي در ادامه بيان كرد: امروزه براي قلم‌زني نخست داخل يا زير ظرف يا سيني مورد نظر را كه معمولاً از جنس نقره يا طلا است از محلول قير و گچ پر مي‌كنند تا سروصداي قلم كمتر به گوش برسد و همچنين مانع از سوراخ شدن ظرف در حين كار شود.

این کارآفرین قزوینی ادامه داد: سپس نقش مورد نظر را روي ظرف رسم كرده و قلم مناسب را انتخاب كرده و روي سطح ظرف قرار مي‌دهند و با چكش بر انتهاي قلم مي‌كوبند تا شيارها و نقش‌ها با تغيير شدت ضربه روي ظرف ايجاد شوند.

وی گفت: از نوجواني به قلم زني علاقه داشتم اما بستر آن در استان قزوين محيا نبود تا اينكه در سال‌هاي گذشته سازمان صنايع دستي استان قزوين دوره آموزشي اين رشته را برگزار كرد اما براي من كافي نبود و براي كسب تجربه و علم بيشتر به استان تهران رفتم و با اساتيد بزرگ اين هنر آشنا شدم و حدود دوسال در تهران آموزش ديدم و بعد از آن كارگاهي در قزوين تاسيس كردم.

برای 5 نفر اشتغال زایی کردیم
رضواني اضافه کرد: هم اکنون در دانشگاه پيام نور در حوزه صنايع دستي قلم زني به تدريس مشغول هستم و نيز كارگاهي در شهر محمديه راه اندازي كرده ام؛ در اين كارگاه علاوه بر توليد، آموزش نيز داده مي‌شود كه اين اتفاق موجب توليد بيشتر خواهد شد.

وی عنوان کرد: به طور ميانگين در اين كارگاه 5 نفر مشغول به كار و آموزش هستند و قصد دارم براي افزايش توليد و توسعه كارگاه مکانی وسيع تر تهيه كنم.

رضوانی ابراز کرد: در استان قزوين فروش محصولات قلم زنی مشكل است اما با شركت در نمايشگاه‌ها در سراسر كشور توانسته ايم محصولات خود را به فروش برسانيم و با هر بار شركت در اين دست نمايشگاه‌ها به طور ميانگين دو ميليون تومان فروش داشته ايم.

اين هنرمند قزويني به مشكلات موجود در كار خود اشاره داشت و عنوان كرد: برخي از خريداران اين محصولات به دليل عدم اطلاع از اين هنر، آن را با كارهاي به اصطلاح بازاري استان اصفهان اشتباه مي‌گيرند و محصولات را خريداري نمي‌كنند.

وي تصریح کرد: كالاهاي بازاري اصفهان يك ساعته توليد مي‌شود اما كارها و نقش‌هايي كه ما آماده می‌کنیم بسيار خاص و منحصر به فرد است و حدود يك هفته ساخت آن طول مي‌كشد.

این کارآفرین قزوینی در پایان خاطرنشان کرد: كارهاي هنري سختي بسياري دارند و فروش اين محصولات قدري با مشكل روبروست و اميد داريم تا در آينده با تبليغ وسيع در اين حوزه بتوانيم فروش آن را تسهيل بخشيم. 
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

احمد / ۱۲ بهم ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

استان قزوین با اینکه یک شهر هنر خیز است اما بهای کافی به حوزه های هنری آن داده نمیشود ای کاش به جای شعار به دنبال عمل بودیم تا این وضعیت کارآفرینان ما نباشد
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان