۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ترامپ، دادستان کل آمریکا را اخراج کرد
کد خبر: ۲۲۸۵۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۲ ساعت: ۱۰:۹ ↗ لینک کوتاه

به بهانه سر باز زدن از اجرای قانونی که برای حفاظت از شهروندان آمریکا؛

ترامپ، دادستان کل آمریکا را اخراج کرد

رئیس‌جمهور جدید آمریکا، دادستان کل این کشور را به سبب آنچه سر باز زدن از اجرای قانون حفاظت از شهروندان این کشور نامیده شد، برکنار کرد.

ترامپ، دادستان کل آمریکا را اخراج کرد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان، رئیس جمهور آمریکا «سالی ییتس»، دادستان کل این کشور را به سبب آنچه «سر باز زدن از اجرای قانونی که برای حفاظت از شهروندان آمریکا طراحی شده است» نامیده شد، برکنار کرد. 

ترامپ دادستان کل آمریکا را اخراج کرد


کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است «ییتس به وزارت دادگستری خیانت کرده است.»

دینا بوئنت، دادستان بخش شرقی ویرجینیا به عنوان جایگزین موقت ییتس، ساعت نه بعد از ظهر به وقت محلی با حضور مقامات دولت سوگند یاد کرده است.

به گفته برخی مقامات دولتی، ترامپ برای برکنار کردن ییتس، با وی تماس نگرفته بلکه به صورت غیر مستقیم و در نامه‌ای، برکنار وی به دادستان کل اطلاع داده شده است.

برکناری ییتس بعد از آن صورت گرفت که سی ان ان گزارش داده بود ییتس به وکلای وزارت دادگستری اطلاع داده است برای دفاع از فرمان اجرایی ترامپ درباره مهاجران، تدابیر حقوقی نیندیشند. همین امر باعث درگیری بین کاخ سفید و ییتس را پدید آورد که باراک اوباما وی را منصوب کرده و قرار بود تا زمانی که سناتور جف سشنز، گزینه ترامپ بتواند تأیید سنا را به دست آورد، در این مقام باقی بماند.
 
ییتس در نامه‌ای اعلام کرده است «مسئولیت من اطمینان از این است که نه فقط موقعیت وزارت دادگستری از نظر حقوقی قابل دفاع باشد؛ بلکه از بهترین دیدگاه ها درباره ماهیت قانون بعد از ملاحظات و همه حقایق اطلاع داشته باشد. افزون بر این، من مسئولیت اطمینان یافتن از این هستم که موضعی که در دادگاه می گیریم، با  مسئولیت خدشه ناپذیر ما بر اساس قانون اساسی برای اینکه همواره به دنبال عدالت باشیم و به پای آنچه که درست می دانیم بایستیم، همخوانی داشته باشد.  

فرمان اجرایی ترامپ که روز جمعه امضا شد، شهروندان هفت کشور با جمعیت عمدتا مسلمان تا 90 روز از ورود به آمریکا منع، پذیرش پناهجو تا 120  روز و برنامه پناهجویی از سوریه را متوقف می کند. تصمیم ییتس بعد از اعتراضات گسترده علیه فرمان اجرایی در سراسر آمریکا و تصمیم چهار قاضی فدرال علیه دستور ترامپ برای حمایت از افرادی که در فرودگاه های آمریکا در طول آخر هفته بازداشت شدند، صورت گرفت. 

اندک زمانی بعد از انتشار این خبر، ترامپ در توئیتی اعلام کرد: «دموکرات‌ها فقط بنا بر علل سیاسی، تأیید کابینه مرا به تأخیر می اندازند. آنها هیچ کاری غیر از اکثریت‌شکنی (آبسترکت) ندارند و حال هم دادستان کل اوباما!»

ییتس اعلام کرده است «در حال حاضر من اطمینان ندارم که دفاع از فرمان اجرایی رئیس جمهور براساس مسئولیت های من باشد و همچنین قانع نشده ام که این فرمان قانونی باشد.»

به نظر می رسد تصمیم با توجه به اینکه طرح رأی گیری برای سشنز در کمیته قضایی سنا برای روز پنجشنبه باشد، تصمیم ییتس تأثیر چندان طولانی مدتی نداشته باشد. 

مدیر سیاسی کاخ سفید استفن میلر، فردی را که برای نگارش فرمان اجرایی به ترامپ کمک کرده بود، تصمیم ییتس را «نشانه‌ای دیگر از میزان سیاسی کاری در نظام سیاسی آمریکا» توصیف کرده است. 

وی گفته است «مایه تأسف است که امور ما تا این اندازه سیاسی شده است و شاهدیم افراد حتی برای از اجرای قوانین نیز سر باز می زنند.»

با این حال تصمیم ییتس با واکنش تند دیگر جمهوری خواهان روبرو نشده است. پیت سشنز، از جمهوری‌خواهان ارشد مجلس نمایندگان گفته است تصمیم ییتس تقریبا همان نتیجه‌گیری ما نیز به شمار می‌آید. 

با این تصمیم خانم ییتس، اجرای فرمان اخیر رئیس جمهور آمریکا تا چند روز دیگر که نامزد تصدی وزارت دادگستری آمریکا سوگند یاد کند، به تاخیر می‌افتد.


انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان