۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ورزشگاه آزادی پلاسکوی دوم پایتخت؟/ بیمه ۴۰ میلیارد تومانی تماشاگران فوتبال
کد خبر: ۲۲۸۵۵۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ورزشگاه آزادی پلاسکوی دوم پایتخت؟/ بیمه ۴۰ میلیارد تومانی تماشاگران فوتبال

بیش از ۴۰ سال از عمر ورزشگاه آزادی می‌گذرد و برخی افراد می‌گویند باید نگران مقاوم‌سازی این ورزشگاه بود تا حادثه‌ای نظیر پلاسکو رخ ندهد.

ورزشگاه آزادی پلاسکوی دوم پایتخت؟/ بیمه ۴۰ میلیارد تومانی تماشاگران فوتبال

علیرضا وهابی، به گزارش خبرگزاری صبح قزوین ، در زمان‌های نه چندان دور با شنیدن نام پلاسکو یاد پوشاک و خوش‌پوشی می‌افتادیم اما اکنون پلاسکو دیگر نامی برای خوش‌پوشی نیست نامی برای سیاه‌پوشی و عزاداری است.داغ پلاسکو نه تنها در تهران که در کل ایران برای همیشه تازه خواهد ماند.

 همین دیروز بود که مردم داغدار تهران پیکر شهدای آتش‌نشان را در بهشت زهرا به خاک سپردند. شهدایی که برای دفاع از مال و جان مردم به دل آتش زدند و خودشان سوختند تا مردم را نجات بدهند. پلاسکو عظیم‌ترین ساختمان خاورمیانه بود که در سال 1341 افتتاح شد و در سال 1395 تبدیل به تلی از خاکستر و آهن شد! قرار است از این حادثه تلخ‌ و غمبار درس بگیریم تا از بروز پلاسکوهای دیگر در کشور پیشگیری کنیم.

می‌گویند پلاسکوهای زیادی در تهران هستند اما شاید معروف‌ترین سازه‌ای که به پلاسکو شباهت دارد در غرب تهران است. مجموعه ورزشی آزادی؛ ورزشگاه یکصد هزار نفره سابق که اکنون می‌گویند حدود 78 هزار تماشاگر را در خود جا می‌دهد. اگر پلاسکو قطب تولید پوشاک در ایران بود ورزشگاه آزادی بدون تعارف قطب فوتبال کشورمان است. چندین و چند نسل از اهالی فوتبال و فوتبالدوستان در ورزشگاه آزادی خاطره دارند. این ورزشگاه هم مثل پلاسکو بیش از 40 سال از عمرش می‌گذرد.

 

ورزشگاهی که در سال 1353به مناسبت بازی‌های آسیایی به طور رسمی افتتاح شد اما پیش از افتتاح رسمی هم در این ورزشگاه بازی‌های خاطره انگیزی هم انجام شد. اولین بازی رسمی در این ورزشگاه در سال 1350 بین دو تیم پرسپولیس با کروزیرو برزیل بود که سرخپوشان پایتخت 4 بر 2 شکست خوردند.

دربی شش تایی پایتخت نیز یکی دیگر از مسابقات معروفی بود که در ورزشگاه آزادی انجام شد. شاید اگر حادثه پلاسکو رخ نمی‌داد کسی به فکر استحکام سازه ورزشگاه آزادی و حادثه‌ای که در کمین تماشاگران است نمی‌افتاد و همچنان همه برای خاطره‌سازی و دیدن پیروزی تیم‌های محبوب‌شان و تیم ملی در این ورزشگاه حاضر می‌شدند اما اکنون می‌توان ورزشگاه آزادی را از زاویه‌ای دیگر دید. زاویه‌ای هولناک و وحشتناک!

تصورش هم ترسناک است اینکه اگر روزی در جریان یک مسابقه طبقه دوم ورزشگاه آزادی سقوط کند چه فاجعه‌ انسانی رخ می‌دهد؟! با این حال مصطفی مدبر مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در روز 4 بهمن 95 یعنی 5 روز بعد از حادثه پلاسکو در نشست خبری اعلام کرد: «خطر ریزش برای ورزشگاه آزادی وجود ندارد» اما مدبر حرف‌های دیگری هم در این نشست زد و گفت:« حدود 50 سال از عمر این بنا می‌گذرد و نیاز به مقاوم سازی دارد.» مقاوم سازی که حدود 80 میلیاردتومان بودجه می‌خواهند!

مسئولان ورزش می‌گویند نگران فرو ریختن بنای ورزشگاه آزادی نیستند. حسن طباطبایی مدیر مجموعه ورزشی آزادی نیز در گفت و گو با صبح قزوین تاکید کرد: تست‌های لازم را گرفته‌ایم و سازه استحکام ورزشگاه آزادی مشکلی ندارد اما نیاز به مقاوم سازی داریم.

در حرف‌های مدیران ورزشی ما یک نکته مشترک است اینکه ورزشگاه آزادی باید مقاوم سازی و بازسازی کلی شود. قرار است پس از پایان لیگ برتر شانزدهم یعنی اردیبهشت 96 طرح بازسازی و مقاوم‌سازی عملیاتی شود اما قبل از آن دو بازی بسیار حساس در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. بازی پرسپولیس و تراکتورسازی که یکشنبه آینده است و دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال در روز 24 بهمن 95.

یکی از مسئولان همیشه حاضر در ورزشگاه آزادی در هنگام مسابقات که نمی‌خواهد نامی از او برده شود به صبح قزوین می‌گوید: گاهی اوقات که تماشاگران در طبقه دوم ورزشگاه آزادی برای تشویق تیم محبوب‌شان به زمین پا می‌کوبند می‌توانید لرزش زمین را در دور زمین مسابقه زیر پایتان حس کنید! بنا فرسوده است و بیش از 50 سال از عمرش می‌گذرد.

از سویی دیگر برخی از مسئولان که نگاهی بدبینانه دارند می‌گویند اگر بر اثر اتصال برق در ورزشگاه آزادی آتش‌سوزی صورت بگیرد و مردم دچار حادثه شوند چه کسی پاسخگوست؟ مدیر ورزشگاه یا مدیر عامل شرکت توسعه و تجهیز یا مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که مستاجر ورزشگاه هستند؟ 

طباطبایی مدیرمجموعه ورزشی در این رابطه به صبح قزوین می‌گوید: در روزهای برگزاری مسابقه ورزشگاه در اختیار پرسپولیس و استقلال است و مسئولیت با این دو باشگاه است البته خود مجموعه هم مسئولیت دارد.

طباطبایی در مورد حضور آتش‌نشانان در این ورزشگاه هم می‌گوید: یک ایستگاه آتش‌نشانی همیشه در ورزشگاه آزادی مستقر است و ایستگاه شماره 20 در کنار پیست اتومبیلرانی قرار دارد. حتی مذاکراتی با پدافند غیرعامل هم انجام داده‌ایم تا ضریب ایمنی ورزشگاه آزادی بالاتر رود. 

برخی کارشناسان معتقدند که ورزشگاه‌های بزرگ جهان معمولا هر 4 یا 5 سال یکبار مورد بازبینی و مقام‌سازی قرار می‌گیرند و ورزشگاه آزادی نیز در بازه‌های مختلف زمانی مقاوم سازی شده است. با این حال طرح بازسازی و مقاوم‌سازی کلی ورزشگاه ازادی که حدود 2 تا 3 سال طول می‌کشد از بهار 96 آغاز می شود.

به نظر می‌رسد مدیران مجموعه ورزشی آزادی و شرکت توسعه و تجهیز تمام تمهیدات لازم را برای برگزاری ایمن مسابقات در این ورزشگاه ملی انجام داده‌اند و حتی تماشاگران حاضر در ورزشگاه در روز مسابقات بیمه هستند و طباطبایی در این مورد به صبح قزوین گفت: میزان بیمه تماشاگران حاضر در ورزشگاه از نظر ریالی تا حدود 40 میلیارد تومان بیمه هستند. 

بنابراین تماشاگران می‌توانند با خیالی آسوده به ورزشگاه آزادی بروند اما بدون تعارف باید گفت که کشور 80 میلیون نفری ایران نیاز به ساخت یک ورزشگاه جدید و مدرن دارد ورزشگاهی که بتواند در کمتر از 10 سال دیگر جانشین ورزشگاه آزادی شود. آیا مدیران ارشد ورزش ما به فکر جایگزینی یک ورزشگاه مجهز و مدرن برای ورزش ایران هستند؟

انتهای پیام/ک

 

 

منبع: ورزشی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان