۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین کاهش ۷ هزار تنی صادرات تخم مرغ به دلیل شیوع آنفولانزا
کد خبر: ۲۲۸۲۳۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ ساعت: ۱۲:۶ ↗ لینک کوتاه

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین اعلام کرد:

کاهش ۷ هزار تنی صادرات تخم مرغ به دلیل شیوع آنفولانزا

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: میزان صادرات تخم مرغ در سال گذشته ۱۰ هزار و سیصد تن بوده اما در سال جاری به دلیل شیوع بیماری آنفولانزا این میزان به ۳ هزار تن کاهش یافته است.

کاهش ۷ هزار تنی صادرات تخم مرغ به دلیل شیوع آنفولانزا
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین نشست خبری مدیر کل دامپزشکی استان قزوین به مناسب دهه فجر پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با اصحاب رسانه در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

سید بهمن نقیبی در این نشست خبری به میزان فرآورده های خام دامی ضبط شده اشاره کرد و گفت: از نیمه دوم سال 89 تا نیمه اول سال 95 در حدود 480 تن فراورده خام دامی توسط اداره کل دامپزشکی استان قزوین ضبط شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی در حدود 2 هزار و 170 مورد از تخلفات این حوزه به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

از نیمه دوم سال 89 تا نیمه اول سال 95 در حدود 715هزار و 230 راس گاو و گوسفند در کشتارگاه‌های استان قزوین کشتار شده و میزان 49 هزار و 798 تن گوشت قرمز سالم تولید شده و 420 تن گوشت قرمز ضبط شده است.

این مسئول ادامه داد: در همین بازه زمانی 78 میلیون و 690 هزار و 947 قطعه طیور کشتار شده و 167 هزار و 767 تن گوشت سالم مرغ تولید شده و هزار و 805 تن گوشت مرغ ضبط شده و بیش از 30 هزار تن تخم مرغ خوراکی تولید شده است.

نقیبی در ادامه این نشست به وجود بیماری آنفولانزار در 14 استان کشور اشاره کرد و گفت: بیماری آنفولانزاری پرندگان سبب کاهش صادرات تخم مرغ شده است؛ میزان صادرات تخم مرغ در سال گذشته 10 هزار و سیصد تن بوده اما در سال جاری به دلیل شیوع این بیماری این میزان به 3 هزار تن کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: استان قزوین تنها استان کشور با 2 واحد پرورش مرغ اجداد تخم گذار است که طی بررسی‌های انجام شده هر مرغ مادر باعث تولید 155 تن تخم مرغ می‌شود و به همین جهت باید توجه ویژه‌ای به این 2 واحد پرورشی داشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 8 کلینیک دامپزشکی به صورت دولتی در استان فعالیت داشتند که در حال حاضر این تعداد به 28 داروخانه دامپزشکی گسترش پیدا کرده و 45 مرکز مایه‌کوبی در قالب 122 اکیپ در استان فعالیت می‌کنند.

نقیبی به اقدامات نوآورانه اداره کل دامپزشکی استان قزوین اشاره و تصریح کرد: اجرای طرح پایش مالاشیت گرین در مزارع پرورش آبزیان، توسعه صدور پروانه تولید گوشت مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک از یک واحد به 4 واحد، اجرای طرح نشان دار کردن ماهی تازه جنوب برای اولین بار در کشور تعدادی از اقدامات نوآورانه اداره دامپزشکی طی 3 سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح پایش تخم مرغ‌های مورد مصرف در شیرینی‌پزی‌ها، اجرای طرح پایش باقی مانده‌های آنتی بیوتیک در فرآورده‌های خام دامی، راه‌اندازی روش‌های تشخیص آزمایش مولکولی بیماری‌های طیور (آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، نیوکاسل و ...) ، آبزیان (VHS،IPN،IHN) و تشخیص نوع گوشت حیوانات مختلف، بررسی بیماری سالمونلا در واحدهای مرغ مادر و تخمگذار استان از دیگر اقدامات نوآورانه اداره دامپزشکی استان گذشته طی 3 سال گذشته بوده است.

انتهای پیام/9003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان