۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۱۰ بهمن ماه ۵۷؛ موج فرار آمریکایی‌ها از ایران+تصاویر
کد خبر: ۲۲۸۱۸۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ ساعت: ۹:۲۱ ↗ لینک کوتاه

روز شمار انقلاب؛

۱۰ بهمن ماه ۵۷؛ موج فرار آمریکایی‌ها از ایران+تصاویر

دهم بهمن ۱۳۵۷ شاپور بختیار، نخست‌وزیر، تحت فشار افکار عمومی مردم، سرانجام دستور بازشدن فرودگاه مهرآباد را صادر کرد.

۱۰ بهمن ماه ۵۷؛ موج فرار آمریکایی‌ها از ایران+تصاویر
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛ با گذشت سال‌ها از پیروزی شکوهمندانه انقلاب اسلامی ایام دهه فجر فرصت مناسبی است برای بازخوانی حوادثی که در آخرین روزهای مبارزات انقلابی در کشور صورت گرفت.

پایگاه تحلیلی خبری صبح قزوین  با انتشار روزشماری از انقلاب به بازخوانی این رویدادها تا روز 22 بهمن سال 57 می‌پردازد.

10 بهمن ماه سال 1357:


فرودگاه‌های كشور بازگشايی شد
بهمن ماه 1357، تاريخ نهضت اسلامی مردم ايران به رهبری امام خميني (ره) به نقطه عطف خود رسيد و سرانجام مبارزات مردم مسلمان به بار نشست و پادشاهي 2500 ساله و ظلم و استبداد بيش از 50 ساله رژيم پهلوی در ايران، ريشه کن شد و به خواست الهی حکومت جمهوری اسلامي تأسيس شد.

بر همین اساس روزشمار وقایع بهمن ماه سال 57 با توجه به ترک ایران از سوی شاه و وقوع حوادث مهم برای علاقه مندان به تاریخ انقلاب اسلامی دارای اهمیت است که به حوادث اتفاق افتاده در روزهای بهمن 57 اشاره ای می‌شود.

فرودگاه‌های كشور بازگشايی شد و آمريكايی‌هايی كه تا آن روز موفق به خروج از ايران نشده بودند، برای رفتن با پروازهای منظم هواپيماهای نظامی امريكا از هم پيشی می‌گرفتند. در حالی كه تعداد روحانيون متحصن در دانشگاه به دو هزار نفر رسيده بود و كشور در اوج تظاهرات خشونت آميزی قرار داشت. بختيار در يكی از مصاحبه‌هايش اصول برنامه‌های آينده‌ خود را شرح داد.

در روایتی دیگر نقل شده است:
"دهم بهمن 1357 شاپور بختیار، نخست‌وزیر، تحت فشار افکار عمومی مردم، سرانجام دستور بازشدن فرودگاه مهرآباد را صادر کرد. تحصن روحانیونی كه به دولت بختیار معترض بودند، در دانشگاه تهران گسترش یافت و هزاران روحانی به متحصنان پیوستند.

تظاهرات در اكثر شهرهای كشور علیه دولت بختیار و نیز ورود مردم شهرهای ایران به تهران برای استقبال از امام خمینی(ره) همچنان ادامه یافت، به صورتی که مطبوعات نوشتند، دو میلیون نفر از شهر‌های ایران، برای استقبال از امام در تهران به سر می‌برند. در این روز و به محض بازشدن فرودگاه، آمریکایی‌ها اقدام به خارج ساختن بخشی از اتباع خود کردند."

عکس زیر روزنامه کیهان و اطلاعات در 10 بهمن ماه 57 است



انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان