۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فرمان ترامپ، وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی و نقض دوباره برجام/ چرا روحانی پشت دیوار مکزیک پنهان شد؟
کد خبر: ۲۲۸۱۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ ساعت: ۸:۱ ↗ لینک کوتاه

ردگم‌کنی رییس‌جمهور درباره تصمیم ضدایرانی آمریکا

فرمان ترامپ، وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی و نقض دوباره برجام/ چرا روحانی پشت دیوار مکزیک پنهان شد؟

روحانی در حالی به طرح ترامپ برای دیوارکشی در مرز آمریکا و مکزیک کنایه زد که رییس جمهور آمریکا همزمان با صدور یک فرمان، صدور میزا برای ایرانی ها را تا سه ماه ممنوع کرده است. به علاوه، این تصمیم، به صراحت نقض برجام محسوب می شود اما ظاهرا دولت روحانی بنای ورود به این موضوع را هم ندارد!

فرمان ترامپ، وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی و نقض دوباره برجام/ چرا روحانی پشت دیوار مکزیک پنهان شد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،حسن روحانی امروز در حالی به طرح ترامپ برای دیوارکشی در مرز آمریکا و مکزیک کنایه زد که رییس جمهور آمریکا همزمان با صدور یک فرمان، صدور ویزا برای ایرانی ها را تا سه ماه ممنوع کرده است.

رییس جمهور کشورمان امروز در مراسم هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری، گفت: "امروز زمانی نیست که بین ملت‌ها دیوار کشی باشد، یادشان رفته که سالیانی پیش دیوار برلین فرو ریخت. دیوارها را بین  ملت‌ها اگر هم باشد باید برداشته شود."

اشاره و کنایه او به طرح دونالد ترامپ برای احداث یک دیوار میان آمریکا و مکزیک است که با اعتراض های متعددی مواجه شده؛ با این حال، آنچه قابل تامل است اینک روحانی به این طرح کنایه زد اما در مورد دستور دیگر ترامپ که به طور مستقیم ایران و 6 کشور دیگر را هدف قرار داده سکوت کرد.

بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی، یکی از مهم ترین وعده های روحانی در انتخابات بود. در تیرماه سال 92 درست قبل از آنکه روحانی دولت را تحویل بگیرد، موسسه هنلی و همکاران که هر ساله با اعتبار گذرنامه‌های هر کشور را رتبه‌ بندی می کند، ایران را در رتبه 86 قرار داده بود. یک سال پس از آمدن روحانی، رتبه ایران یک پله سقوط کرد.

فرمان ترامپ، وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی و نقض دوباره برجام/ چرا روحانی پشت دیوار مکزیک پنهان شد؟
اما در سال سوم دولت روحانی یعنی جدولی که مرداد ماه امسال منتشر شد، ایران با سقوطی چشمگیر در مکان ۹۸ قرار گرفت. قابل تامل اینکه این جدول پس از اجرایی شدن برجام منتشر شده بود. بر این اساس، ایران در کنار اریتره،‌ اتیوپی،‌ نپال‌، فلسطین و سودان در این مکان قرار دارد و تنها کشورهای لیبی، سوریه، سومالی، عراق، پاکستان و افغانستان دارای اعتبار ویزایی پایین‌تر از ایران هستند.

اکنون اندکی پس از اعلام این رده بندی، دونالد ترامپ با صدور فرمانی، صدور ویزا برای مهاجران از هفت کشور به آمریکا را تا 3 ماه لغو کرد. ایران در کنار سوریه، عراق، سودان، سومالی، لیبی و یمن این 7 کشور را تشکیل می دهند. او خواستار ارائه اطلاعات از کشورهای مبدا در خصوص مهاجران شده و خواسته تا لیستی از کشورهایی را که همکاری نمی کنند به او بدهند.

اکنون سوال اینجاست که چرا در نتیجه سیاست های ادعایی روحانی در جهت آشتی با دنیا، نه تنها اعتبار پاسپورت کشورمان افزایش نیافته بلکه با معیارهای خود غربی‌ها، و بر اساس تصمیمات دولت آمریکا، اوضاع ایران بدتر هم شده است؟ مهم تر اینکه چرا روحانی به جای صحبت کردن در این مورد مشخص، به طرح ترامپ درباره مکزیک اشاره می کند تا با یک ژست بین المللی از پاسخگویی درباره سرنوشت وعده خود به صورت شفاف و نه کنایه آمیز، هم طفره برود؟

نکته دیگر اینکه، عدم صدور ویزا برای ایرانی ها هرچند برای سه ماه هم باشد، به صراحت نقض برجام محسوب می شود اما ظاهرا دولت روحانی بنای ورود به این موضوع را هم ندارد!




انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان