۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بافت شهری اقبالیه فرسوده است/ امکانات آتش‌نشانی برای مواجه با حوادث کافی نیست
کد خبر: ۲۲۷۹۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۹ ساعت: ۸:۴۸ ↗ لینک کوتاه

مسئول آتش نشانی اقبالیه:

بافت شهری اقبالیه فرسوده است/ امکانات آتش‌نشانی برای مواجه با حوادث کافی نیست

مسئول آتش نشانی شهر اقبالیه در خصوص بافت شهری اقبالیه گفت: قطعا بسیاری از بافت های شهری اقبالیه فرسوده و غیر استاندارد است و اگر اتفاقی رخ دهد باعث خسارت های فراوانی خواهد شد.

بافت شهری اقبالیه فرسوده است/ امکانات آتش‌نشانی برای مواجه با حوادث کافی نیست
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین؛ محمد گروسی مسئول آتش نشانی شهر اقبالیه ضمن ابراز تاسف نسبت به حادثه تلخ ساختمان پلاسکو گفت: این حادثه آتش سوزی که منجر به شهادت چند تن از آتش نشانان شد کل کشور را تحت الشعاع خود قرار داد و همه ما را سوگوار کرد.  

وی در مورد فضای شغل آتش نشانی اظهار کرد: معتقدم به معنای واقعی آتش نشانی یک عشق است و کسی که قصد ورود به این حرفه را دارد اول باید عاشق باشد تا در آن موفق شود.

این مسئول افزود: آمادگی بدنی، روحی و داشتن وسایل و ملزومات استاندارد از دیگر مواردی است که یک شخص یا واحد آتش نشانی باید داشته باشد تا علاوه بر حفظ جان خود، جان دیگران را هم نجات دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکانات آتش نشانی برای مهار آتش در یک شهر 50 تا 100 هزار نفری کافی است؟ ابراز کرد: قطعا از لحاظ تجهیزات و ماشین آلات و ایستگاه‌ها برای این جمعیت کافی نیست و مشکل خواهیم داشت.

مسئول آتش نشانی شهر اقبالیه افزود: اگر بگویم که شهرداری توانایی فراهم کردن این تجهیزات و امکانات را دارد اما کوتاهی می‌کند منصفانه نیست و این مسئله نباید تنها به دست مسئولان شهرداری حل شود بلکه ارگان‌های دیگر مانند استانداری، وزارت کشور و فرمانداری باید دست به دست همدیگر دهند تا ایمنی مردم شهر تامین شود.

گروسی در خصوص معضلات و مشکلات شهر اقبالیه در مواجهه با حوادث خاطرنشان کرد: اگر همزمان در چند نقطه از شهر حادثه ای اتفاقی رخ دهد، متاسفانه ما قادر به امداد رسانی بیشتر از یک حادثه نیستیم و در کل تجهیزاتی که ما داریم از لحاظ استاندارد با منطقه جغرافیایی و جمعیت شهری اقبالیه هماهنگ و برابر نیست و البته این مشکل تنها برای شهر اقبالیه نیسا بلکه تمام کشور ما با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی درباره مدیریت بحران در حوادثی همچون ساختمان پلاسکو در کشور افزود: هر چند من برای امدادرسانی در آن منطقه نبودم ولی با توجه به پیگیری روند امداد رسانی از طریق رسانه باید بگویم که به دلیل حساسیت موضوع و همچنین سالم ماندن پیکرهای زیر آوار در اصل باید عملیات آوار برداری با دست انجام شود؛ اما به دلیل حجم و بزرگی ساختمان این عملیات با ماشین آلات شکل گرفت و ناگفته نماند که تمام هم و غم مسئولین آتش نشانی در این عملیات آسیب نرسیدن به پیکرهای زیر آوار بود و این دقت سرعت عمل را کند کرده است.

بافت شهری اقبالیه غیراستاندارد است
این مسئول ادامه داد: هر چند اگر بخواهیم تجهیزات خود را با دیگر کشورهای خاورمیانه از قبیل امارات مقایسه کنیم باید بگویم که ضعیف هستیم و این ضعف مدیریت بحران را هم با مشکل روبرو خواهد کرد.

وی بیان کرد: مردم در این حوادث نقش مهمی خواهند داشت و انتظار می رود در مواجهه با چنین فاجعه ای همکاری لازمه را با مسئولین امداد رسانی اعم از آتش نشانی و آمبولانس ها را داشته باشند.

گروسی افزود: چند روز پیش بچه‌های مدارس ابتدایی و مهدهای کودک برای همدردی در خصوص فاجعه اخیر نقاشی‌هایی برای ما کشیدند که با دیدن بعضی از آنها بسیار متعجب شدم زیرا یکی از بچه‌ها تصویری را از سوختن ساختمان پلاسکو کشیده بود که آتش نشانی در حال رفتن به ساختمان است و تصویر دیگری از شخصی را که در حال سلفی گرفتن است؛ کشیده بود این نقاشی نشان از آن دارد که این بچه‌ها چگونه تا این حد عمق فاجعه و زشتی این حرکت را درک کرده اند و با خود گفتم که اگر نگاه و دید مردم هم مانند این بچه‌ها دقیق و موشکافانه باشد امداد رسانی بسیار راحت و ساده تر خواهد بود.

وی درباره برنامه‌های آموزشی برای مردم در مواجه با حوادث گفت: نامه ای از طریق آقای پیری شهردار اقبالیه تهیه کردم که برای آموزش و پرورش ارسال نمودم تا موافقت لازم برای تعدادی از مدارس سطح شهر در رابطه با آموزش امدادرسانی و گاز منواکسید کربن صورت گیرد اما متاسفانه آموزش و پرورش آنطور که مد نظر ما بود همکاری لازم را نداشت این درحالی است که این ارگان باید پیگیر این مسائل باشد، با این وجود ما چند مدرسه را در رابطه با زلزله و شرایط گازگرفتگی آموزش و اطلاع رسانی کردیم.

مسئول آتش نشانی اقبالیه در خصوص بافت شهری اقبالیه گفت: قطعا بسیاری از بافت‌های شهری اقبالیه فرسوده و غیر استاندارد است و اگر اتفاقی رخ دهد باعث خسارت‌های فراوانی خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات خوبی از سوی شهرداری انجام شده است که این موضوع همکاری همه جانبه همشهریان عزیز را می طلبد تا شهری ایمن داشته باشیم.

این مسئول در خصوص تجهیزات و تعداد پرسنل های موجود در ساختمان آتش نشانی شهر اقبالیه عنوان کرد: هم اکنون تعداد پرسنل ما 12 نفر و دو عدد ماشین آتش نشانی است که حداکثر ظرف ده روز آینده دو عدد دیگر هم که خریداری شده به تجهیزات ما اضافه خواهد شد.

گروسی در پایان گفت: متاسفانه قشر آتش نشان مظلوم واقع شده است و مردم فکر می‌کنند که ما قشر کم کار جامعه هستیم در صورتی که از لحظه ای که تلفن مرکز به صدا در می آید تا رساندن خود به محل حادثه دچار استرس شدیدی می‌شویم هر چند آرزوی قلبی ما این است که همیشه بیکار باشیم و حادثه ای در شهر رخ ندهد.
انتهای پیام/2002
منبع: شهر مینو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان