۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین حفظ کاربری اراضی مهمترین وظیفه امور اراضی است
کد خبر: ۲۲۷۶۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۷ ساعت: ۸:۲۱ ↗ لینک کوتاه

مدیر امور اراضی استان:

حفظ کاربری اراضی مهمترین وظیفه امور اراضی است

مدیر امور اراضی استان اعلام کرد: مهمترین وظایف سازمان امور اراضی حفظ کاربری اراضی، اصلاح اقدامات اراضی، برنامه‌‌ریزی و تعیین خط‌مشی اراضی غیر شهری، کمک به توسعه سطح زیر کشت از طریق تملک و ایجاد فرصت‌های شغلی برای روستاییان بی زمین و کم ‌زمین از طریق واگذاری زمین است.

حفظ کاربری اراضی مهمترین وظیفه امور اراضی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، رضا افلاطونی، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عصر روز گذشته(چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه سازمان امور اراضی وابسته به سازمان جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: به دلیل اهمیت اراضی ملی هفتم بهمن ماه روز امور اراضی نامگذاری شده است.

وی با اشاره به نشکیل سازمان امور اراضی افزود: سازمان امور اراضی جهاد کشاورزی از ادغام هیات‌های هفت نفره واگذاری زمین، ستادهای مرکزی واگذاری زمین و ادارات اصلاحات ارزی تشکیل شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: مهمترین وظایف سازمان امور اراضی حفظ کاربری اراضی، اصلاح اقدامات اراضی، برنامه‌‌ریزی و تعیین خط‌مشی اراضی غیر شهری، کمک به توسعه سطح زیر کشت از طریق تملک و ایجاد فرصت‌های شغلی برای روستاییان بی زمین و کم ‌زمین از طریق واگذاری زمین است.

افلاطونی در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات سازمان امور اراضی عنوان کرد: تفکیک مالکیت‌های شهری و قانونی، تهیه شناسنامه برای اراضی، مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات مرتبط به اراضی کشور، تثبیت مالکیت شرعی و قانونی مردم و کمک به توسعه سطح کشت واگذار شده از دیگر وظایف سازمان امور اراضی است.

طرح کاداستر در سطح ملی برای حدود ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در دست اجراست
وی با اشاره به دشت قزوین بیان کرد: دشت قزوین یکی از ۲۰ دشت کشور است که به عنوان قطب کشاورزی شناخته شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: 12 درصد از مساحت کل کشور به میزان 18 میلیون هکتار اراضی قابل کشت است و مساحت اراضی در استان قزوین یک میلیون و ۵۶۲ هزار هکتار می‌باشد که ۴۸۹ هزار هکتار آن به عنوان اراضی کشاورزی و قابل کشت است.

وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته سرانه اراضی کشاورزی در کشور برای هر فرد 0.2 هکتار است که این مقدار در کشورهای توسعه یافته 0.6 برای هر فرد است.

این مسئول اعلام کرد: بر اساس ماده ۶ واگذاری اراضی قابل کشت و دارای استعداد کشاورزی برای کشت تا کنون هفت هزار و ۴۰۲ هکتار زمین برای کشاورزی در استان واگذار شده است.

افلاطونی در ادامه عنوان کرد: پنج هزار و ۲۰۹ هکتار از اراضی کشاورزی برای طرح‌های طوبی در قالب کاشت درختان گردو، انگور و زیتون واگذار شده و همچنین ۲۴۹ هکتار از اراضی برای طرح‌های وابسته به کشاورزی از قبیل دام‌پروری و مرغداری اختصاص یافته است.

وی در ادامه افزود: همچنین یک هزار و ۹۴۳ هکتار زمین برای طر‌ح‌های غیرکشاورزی در شهرک صنعتی کاسپین و شهرک حکیمیه واگذار شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به طرح کاداستر در اراضی استان ابراز کرد: اجرای کاداستر اراضی کشاورزی استان مستلزم هماهنگی با سایر دستگاه‌های اجرایی استان به منظور تعیین تکلیف مالکیت‌های اراضی و دریافت اطلاعات طرح‌های مهندسی، اسناد مالکیت موجود و محدوده‌های امنیتی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: طرح کاداستر در سطح ملی برای حدود ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در دست اجراست که سهم استان قزوین با حدود ۶۸۰ هزار هکتار به میزان ۳.۸ درصد از کل کشور است.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان