۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بافت فرسوده عامل نشست زمین در منطقه مولوی قزوین شد+تصاویر
کد خبر: ۲۲۷۵۰۹ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۶ ساعت: ۹:۳۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

بافت فرسوده عامل نشست زمین در منطقه مولوی قزوین شد+تصاویر

طی روزهای گذشته شاهد نشست زمین در منطقه مولوی قزوین در یکی از محلات خیابان شهید انصاری و کوچه حکیما در پشت تاکسیرانی قزوین بودیم که عامل اصلی آن بافت فرسوده در شهر قزوین بود.

بافت فرسوده عامل نشست زمین در منطقه مولوی قزوین شد+تصاویر
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ رخداد حادثه پلاسکو در روزهای گذشته بهانه‌ای شد که رسانه‌ها با نگاه تیزتری در استان‌های مختلف نیم نگاهی به حوزه شهری و وضعیت ساختمان‌های تجاری در شهر خود داشته باشند.
میزان بافت فرسوده در سطح استان قزوین در حدود ۱۳۴۹ هکتار است که از این میزان ۵۰۴ هکتار مربوط به شهر قزوین است، این جمله‌ای بود که رضا گروسی مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین مطرح می‌کند و می‌گوید: بخشی از مقاوم سازی و نوسازی بافت فرسوده به مشارکت داوطلبانه مردمی واگذار شده است؛ اما باید به سمتی حرکت کنیم تا با برنامه ریزی جامع و دقیق، بحث ایمن سازی بافت فرسوده را از حالت نوسازی داوطلبانه توسط مردم به یک برنامه جامع و استاندارد تبدیل شود.

طی روزهای گذشته شاهد نشست زمین در منطقه مولوی قزوین در یکی از محلات خیابان شهید انصاری و کوچه حکیما، پشت تاکسیرانی قزوین بودیم که عامل اصلی آن بافت فرسوده در شهر قزوین بود.

در این حادثه لوله‌های انتقال آب شهری دچار شکستی شد و قسمتی از خیابان‌های این منطقه نشست کرد و به چهار منزل مسکونی صدماتی وارد شد.

ساکنان منازل مسکونی منطقه شهید انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کردند: ساعت 4 بامداد سه روز پیش بود که با صدای ترک خوردن و شکستن شیشه‌های منزل از خوا بیدار شدیم ابتدا فکر کردیم زلزله آمده است؛ اما بعد از پیگیری و بررسی متوجه شدیم زمین مقابل منزل ما در کوچه نشست کرده است.
این شهروندان قزوینی ادامه دادند: منازل ما تازه ساخت است و دوسال از ساخت آن می‌گذرد اما منطقه دارای بافت فرسوده است.

ساکنان منازل مسکونی منطقه مولوی گفتند: طی تماس با آتش نشانی و حضور آنها متوجه شدیم لوله‌های آب دچار ترکیدگی شده است و پس از دوساعت از شرکت آب و فاضلاب برای پیگیری این حادثه در منطقه ما حاضر شدند، زمین نشست زیادی کرده بود و 4 منزل دچار شکاف‌های بزرگی در دیوار داخلی منازل و پشت بام‌ها شد.

این شهروندان قزوینی اذعان کردند: یکی از مغازه‌ها در این منطقه نشست کامل کرده است و پارکینگ‌های منازل آسیب دیده و چاه‌های منازل پر از آب شده بود و ما منازل خود را تخلیه کردیم و در منزل خویشاوندان خود سکونت پیدا کرده‌ایم.
ساکنان منازل مسکونی منطقه مولوی عنوان کردند: مسئولان با حضور در این منطقه مطرح کردند که 10 میلیون به هر خانواده داده می‌شود تا در منطقه دیگری اسکان پیدا کنند؛ این منطقه به طور کامل باید تعمیر شود و به طور زیرساختی مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد.

مجید برخورداری مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، درباره این حادثه می‌گوید: این نشست زمین در منطقه مولوی قزوین رخ داد و علت اصلی آن شکستگی لوله‌های آزبست انتقال آب بود.

وی علت شکستگی این لوله‌های انتقال آب را بافت فرسوده این منطقه شهری عنوان کرد و گفت: این منطقه دارای بافت فرسوده زیادی است که به مرور زمان و گذشت سال‌ها و عبور و مرور خودروها زمینه را برای فرسایش بیشتر این منطقه آماده کرده است.
این مسئول روابط عمومی ادامه داد: با ادامه فرسایش این بافت‌های شهری در منطقه مولوی به مرور زیر لوله‌های انتقال آب خالی شده و با کوچکترین ضربه‌ای که به آنها وارد شد؛ طی روزهای گذشته شاهد ترکیدگی این لوله‌ها و نشست زمین بودیم.

وی ابراز کرد: در نسشت زمین منطقه مولوی قزوین به 4 منزل مسکونی صدمه وارد شد که مالکان این منازل می‌توانند برای دریافت خسارت وارده به بیمه مراجعه کنند و پس از کار کارشناسی لازم و تعیین خسارت هزینه تعریف شده را دریافت کنند.
برخورداری در پایان گفت: با حضور تیم شرکت آب و فاضلاب استان شکستگی لوله‌های انتقال آب در این منطقه برطرف شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

سمانه / ۱۲ بهم ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

ای کاش مدیران ما یکم درک داشتن که این نباید وضعیت بافت شهری ما بشه.الان شورای شهر چیکار دارن میکنن؟ نظام مهندسی خوابه؟!!! معاون عمرانی استانداری؟
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان