۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قزوین ۴۵۰ هکتار بافت فرسوده دارد/ وجود ۱۷ نقطه قابل اشتعال سریع در بافت مرکزی شهر
کد خبر: ۲۲۷۵۰۱ نویسنده: حسین غیاثوند تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۶ ساعت: ۸:۴۲ ↗ لینک کوتاه

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر:

قزوین ۴۵۰ هکتار بافت فرسوده دارد/ وجود ۱۷ نقطه قابل اشتعال سریع در بافت مرکزی شهر

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر قزوین از وجود ۴۵۰ هکتار بافت فرسوده در شهر خبر داد و گفت: در شهر قزوین ۱۷ نقطه قابل اشتعال سریع در بافت مرکزی شهر داریم که انبارهای مواد سریع‌الاشتعال هستند و ما بارها این موضوع را اعلام کردیم.

قزوین ۴۵۰ هکتار بافت فرسوده دارد/ وجود ۱۷ نقطه قابل اشتعال سریع در بافت مرکزی شهر
حسین غیاثوند، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره حادثه ساختمان پلاسکو تهران، ابراز کرد: شهادت برادران آتش نشانمان را تسلیت می‌گویم که جانفشانی آنان موجب شد نگاهی به این بخش مهم جامعه که از نظرها پنهان مانده بود، بیفتد.

وی افزود: امیدوارم حادثه پلاسکو مانند بسیاری از حوادث دیگر کشور به فراموشی سپرده نشود و این وظیفه رسانه‌هاست که فقط در یک مقطع به این واقعه نپردازند.

غیاثوند عنوان کرد: شهرهای ما پیوست‌های لازم پدافندی و تاب‌آوری شهری را ندارند و این یک مشکل بنیادی در سطح ملی است.

وی خاطر نشان کرد: ساختمان موجود در شهرها باید پایش شوند، به طور مثال به ساختمان پلاسکو از سال 92 اخطار داده شده اما دستگاه قضایی برخورد قاطعی با آن نداشته است.

عضو شورای شهر قزوین اعلام کرد: از استانداری، دستگاه قضایی، شهرداری‌ها، ستاد مدیریت بحران و سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین انتظار می‌رود که به شکل جدی و عملی شهر را از نظر اجرای پیوست‌های ساخت و حفظ و نگه‌داری مورد بازبینی قرار دهند.

وی یادآور شد: در ساختمان پلاسکو هزار و 500 میلیارد تومان برآورد خسارت شده است و 3 هزار و 300 نفر به شکل مستقیم بیکار شده‌اند که اگر 10 درصد این هزینه را پیش ازین صرف تعمیر و تجهیز ساختمان می‌کردند، حالا سرمایه‌های اجتماعی کشور که همان آتش‌نشانان عزیز هستند نیز حفظ می‌شدند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر قزوین ابراز کرد: کسانی که در مدیریت شهری کار می‌کنند باید این ریسک را بپذیرند که در برخی موارد در مقابل بعضی افراد و ارگان‌ها بایستند تا به مدیریت مطلوب شهری برسند اما متاسفانه ما همیشه به دنبال حادثه می‌رویم و کمتر در حوزه پیشگیری اقدام می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ضوابط و مقررات ملی ساختمان، محمل‌های قانونی، پیوندهای پدافندی و علم مهندسی ساختمان در کشور وجود دارد اما جدیت لازم در اجرای قانون وجود ندارد.

خطر انبارهای اشتعال سریع در کمین بازار قزوین

عضو شورای شهر قزوین در ادامه گفت: در شهر قزوین 17 نقطه قابل اشتعال سریع در بافت مرکزی شهر داریم که انبارهای مواد سریع‌الاشتعال هستند و ما بارها این موضوع را اعلام کردیم اما همت‌ و جدیت لازم از طرف دستگاه‌های مرتبط وجود ندارد.

غیاثوند درباره مناطق اشتعال‌پذیر شهر گفت: اغلب این 17 منطقه در بخش‌های بازار، خیابان مولوی و خیابان شهید انصاری می‌باشد.

وی درباره بافت فرسوده شهر اعلام کرد: قزوین 450 هکتار بافت فرسوده دارد که 300 هکتار آن در منطقه یک می‌باشد و اگر اتفاقی مانند زلزله بیفتد، فاجعه رخ خواهد داد.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر قزوین اظهار کرد: سه شاخصه برای فرسودگی بافت وجود دارد که اگر حتی یک شاخصه حاکم باشد، بافت فرسوده محسوب می‌شود که شامل ناپایداری، ریزدانگی و عرض گذر است و 57 هکتار از خیابان هادی آباد قزوین هر سه شاخصه را با هم دارد.

وی خاطر نشان کرد: منطقه یک قزوین جزو پرخطرترین مناطق زلزله پذیر است، اگر یک زلزله عادی با طول زمان بالا رخ دهد، تا چند ماه در بافت مرکزی نمی‌توانیم حتی تاسیسات شهری را وصل کنیم زیرا تاسیسات نسبت به چنین حوادثی مقاوم نیست.

غیاثوند یادآور شد: در شهر قزوین، بیمارستان‌های رجایی و بوعلی در برابر حریق و دیگر حوادث به هیچ وجه مقاوم نیستند و به سیستم‌های هوشمند مجهز نشده‌اند.

جدیت در اجرای قوانین، راه حل بافت‌های فرسوده

عضو شورای شهر قزوین درباره راه‌حل مشکلات بافت فرسوده شهری گفت: دولت باید در بازآفرینی شهری ورود پیدا کند و فضا بازسازی شهری را از کاغذبازی خارج نماید.

وی ادامه داد: استانداری به عنوان بالاترین دستگاه استان به همراه قوه قضائیه، نظام مهندسی ساختمان، اداره راه و شهرسازی و شهرداری باید کارگروه ویژه‌ای تشکیل دهند تا ساختمان‌های موجود شهر پایش کنند.

غیاثوند افزود: پس از پایش به موارد مشکل‌دار اخطار داده شود، ساختمان‌ها تجهیز شوند و سا‌ختمان‌های در حال ساخت نیز بدون تامین این شرایط اجازه ساخت و ساز پیدا نکنند.

وی عنوان کرد: باید دستگاه‌های مختلف به شکل داوطلبانه شروع به بررسی و تجهیز ساختمان‌های خود کنند و از طرفی مراکز عمومی مانند مساجد، تالارها، مدارس غیره برای بازبینی در اولویت قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر قزوین تاکید کرد: دستگاه‌های مرتبط باید در کنار هم قرار بگیرند و با سرعت نسبت به مقاومت کردن شهری اقدام کنند؛ در سطح ملی نیز در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت باید تاب آوری شهری در اولویت اصلی قرار گیرد.

وی یادآور شد: دنیا 4 مرحله از مدیریت بحران عبور کرده یعنی مدیریت بحران برای دو یا سه دهه پیش است و حالا موضوع تاب‌آوری شهری و حفظ شریان‌های حیاتی شهر مطرح است.

غیاثوند در پایان ابراز کرد: رسانه‌ها نباید اجازه دهند این تب ناشی از حادثه ساختمان پلاسکو خاموش شود و باید مسئولین را ملزم به پاسخگویی کنند و با مطالبه‌گری از مدیران جواب بگیرند.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان