۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بافت‌های فرسوده بوئین‌ زهرا نیازمند ساماندهی
کد خبر: ۲۲۷۴۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۵ ساعت: ۲۰:۲۶ ↗ لینک کوتاه

آنچه باید جدی گرفت؛

بافت‌های فرسوده بوئین‌ زهرا نیازمند ساماندهی

شهر بویین‌زهرا در ابعاد مبارزه با بافت فرسوده، توسعه پیدا کرده و مسئولان شهرداری‌ها باید قاطع در برابر متخلفان ساخت‌وساز ایستادگی کنند.

بافت‌های فرسوده بوئین‌ زهرا نیازمند ساماندهی
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ حادثه ریزش ساختمان پلاسکو و از دست دادن جمعی از نیروهای قهرمان و متعهد آتش‌نشانی تهران در این حادثه تلخ و ناراحت‌کننده بار دیگر تراژدی بافت‌های فرسوده و قدیمی را بر روی زبان‌ها جاری کرده است.

بروز بسیاری حوادث سنگین که سبب صدمه‌های مالی و جانی به محدوده‌های شهرنشین می‌شود در وهله نخست به کمرنگ شدن همان احساسات تعهد و دلسوزی شهروندان بازمی‌گردد و در زمان ساخت آن‌گونه که باید اصول مهندسی و استانداردهای مدنظر سازمان مهندسی ساختمانی رعایت نمی‌شود.

حادثه زمانی به وجود می‌آید که انتظاری از آن نیست و درست زمانی مالکان بافت‌های فرسوده به فکر فرو می‌روند که آتش یا ویرانی بخش مهم ملک یا بافت قدیمی را ویران کرده و اینجاست که تازه مسئله مقاوم‌سازی اهمیت اصلی خویش را پیدا می‌کند.

نباید هیچ زمانی چنین برداشتی کرد که منظور از مقاوم‌سازی و از بین بردن محدوده‌های قدیمی شهری که مسؤولان شهرداری‌ها مطرح می‌کنند، گرفتن امتیازات ویژه از شهروندان است.

آن چیزی که متولیان بخش مسکن به دنبال آن باید باشند یکی ضرورت استانداردسازی مناسب با قانون‌های روز نظام مهندسی و ساختمان و دیگری جلوگیری از ساخت‌وسازهایی است که شبانه و خارج از چارچوب صورت می‌گیرد.

بویین‌زهرا و شهرهای کناری آن پس از فاجعه زلزله که سال ۱۳۴۱ با قدرت تخریبی هفت و نیم ریشتر بخش بسیاری از مساحت شهری را ویران و از بین برد، روند مقاوم‌سازی را آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ظهور طرح‌ها و ایده‌های برتر این شهرستان هم همانند دیگر نواحی شهری استان قزوین مورد ارزیابی و نظر کارشناسی نظام مهندسی قرار گرفت.

امروز شهر بویین‌زهرا در ابعاد زیرساختی و در ابعاد مبارزه با بافت فرسوده، توسعه پیدا کرده و این شهر به‌زعم اینکه بیشتر مهاجرپذیر است از لحاظ بافتی در وضعیت متوسط قرار دارد.

مسئله مهم در بخش مقاوم‌سازی در شهرستان بویین‌زهرا بیشتر مباحث روستایی است و بیشتر روستاهای این شهرستان بدون حضور ناظران نظام مهندسی و به‌صورت ابتدایی با خشت و گل بنا شده که این امر با توجه به زلزله‌خیزی این ناحیه و حوادث طبیعی چون سیل و طوفان از حساسیت بالایی برخوردار است.

در خصوص اماکن تجاری، بازارهای خرید و مجتمع‌های خدماتی شهرستان بویین‌زهرا هم باید بیان کرد که مقاوم‌سازی در این حوزه‌ها به‌صورت جدی پیگیری می‌شود و مسؤولان شهرداری‌ها قاطع در برابر متخلفان ساخت‌وساز ایستادگی می‌کنند تا سازه‌های آهنی یا بتنی بر مبنای نوین‌ترین شیوه‌های مهندسی احداث و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

گفتنی است، بار تسهیلاتی که بانک‌های عامل برای مراجعان سطح شهرستان بویین‌زهرا پرداخت می‌کنند یکی از جدی‌ترین موضوعاتی است که سبب گرایش بیشتر مالکان واحدهای فرسوده برای تخریب و نوسازی می‌شود و تا به امروز در این زمینه اقداماتی انجام شده و گام‌های امیدوارکننده‌ای هم برداشته شده است.

امید است با اهدای تسهیلات به افراد کم‌بضاعت، بویین‌زهرایی هم بتوانند در مسیر احیای مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده گام بردارند.

انتهای پیام/2002
منبع: بوئین امروز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان