۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین صادرات ۱۵۶ میلیون دلاری محصولات کشاورزی استان در سال جاری
کد خبر: ۲۲۷۱۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۴ ساعت: ۱۲:۲ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین اعلام کرد:

صادرات ۱۵۶ میلیون دلاری محصولات کشاورزی استان در سال جاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بر اساس آمارها در ۹ ماهه سال جاری ۱۵۶ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در حوزه محصولات کشاورزی شامل کشمش، صیفی‌جات، تخم‌مرغ، پسته و سایر محصولات انجام شده است.

صادرات ۱۵۶ میلیون دلاری محصولات کشاورزی استان در سال جاری
علی اکبر متقی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اینکه استان قزوین قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: کل محصولات تولیدی بخش کشاورزی کشور حدود 117 میلیون تن است که از این میزان 7 میلیون تن در استان قزوین تولید می‌شود و رقم ارزش افزوده این اقلام بالغ بر 6500 میلیارد تومان است که یک گردش اقتصادی سنگین در حوزه کشاورزی به شمار می‌آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: فقط ارزش 10 محصول اصلی استان شامل شیرخام، انگور، گندم، جو، ذرت، مرغ و تخم مرغ، گوشت قرمز، گیلاس و پسته بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به افزایش تولید شیر طی 10 سال گذشته عنوان کرد: اکنون روزانه 1500 تا 1700 تن شیر در استان تولید می‌شود که به کارخانجات مختلف حمل می‌شود علاوه بر آن 20 واحد فرآوری شیر فعال در استان فعالیت دارند.

متقی فرد تصریح کرد: تولید بیش از 350 هزار تن انگور از محصولات باغات شهرهای تاکستان و قزوین، استان قزوین را جزء برترین تولیدکنندگان این محصول قرار داده است.

وی ادامه داد: طی دو سال اخیر اقدامات بسیار مناسبی در حوزه آبیاری نوین و داربستی کردن باغ‌های انگور استان انجام شده که افزایش تولید را به همراه داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: مهم‌ترین عامل محدودکننده تولیدات محصولات کشاورزی استان قزوین، مشکل آب است که البته به لحاظ خشکسالی‌های 20 ساله گریبانگیر همه استان‌ها است.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی انجام شده برای استفاده بهینه از منابع آب در سفر مهر ماه سال جاری هیئت دولت به استان قزوین اتفاق افتاد و بر اساس مصوباتی که رئیس جمهور ابلاغ کردند قرار شد تا جهشی در ارتباط با استفاده بهینه از منابع آب انجام شود و ۲۰ هزار هکتار از اراضی و باغات استان تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار بگیرند.

هدف سه برابری برای بخش توسعه صادرات کشاورزی استان پیش‌بینی شده است
متقی فرد خاطرنشان کرد: از سال 70 که سیستم نوین آبیاری در کشور شروع به فعالیت کرده است در استان قزوین تا پایان سال 94 بالغ بر 35 هزار هکتار انجام شده که 10 هزار هکتار آن توسط کشاورزان و 25 هزار هکتار دیگر از طریق یارانه و تسهیلات دولتی انجام شده است امسال 20 هزار هکتار از اراضی و باغات استان تحت پوشش آبیاری مدرن قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: هدف سه برابری برای بخش توسعه صادرات استان پیش‌بینی شده است که بر اساس آمارها در ۹ ماهه سال جاری 156 میلیون دلار صادرات غیرنفتی در حوزه محصولات کشاورزی شامل کشمش، صیفی‌جات، تخم‌مرغ، پسته و سایر محصولات انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: امیدواریم هدف ترسیم شده در حوزه صادرات غیرنفتی یعنی رسیدن به رقم 250 میلیون دلار تا پایان امسال محقق شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: عدم اختصاص تسهیلات کم بهره مورد نیاز برای صادرات، کمبود اطلاعات تخصصی کافی از کشورهای رقیب، بالا بودن قیمت تمام شده برخی از اقلام صادراتی نسبت به قیمت‌های جهانی از جمله مشکلات عمده صادرکنندگان محصولات کشاورزی است.

متقی فرد در پایان با اشاره به مقایسه صادرات با واردات در کشور گفت: در کشور ما واردات به راحتی و آسانی انجام می‌شود در حالیکه صادرات در حوزه کشاورزی و صنعت با مشکلات زیادی مواجه است و باید با یک عزم ملی در راستای رفع این مشکل اقدام شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان