۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین واسطه‌گری موجب افزایش بی‌رویه قیمت گوشت شد/ مردم از گوشت‌های وارداتی رضایت ندارند
کد خبر: ۲۲۷۰۷۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۴ ساعت: ۸:۳۹ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از وضعیت بازار گوشت در قزوین؛

واسطه‌گری موجب افزایش بی‌رویه قیمت گوشت شد/ مردم از گوشت‌های وارداتی رضایت ندارند

در روزهای اخیر شاهد افزایش بی سابقه قیمت گوشت گوسفندی در استان قزوین هستیم؛ متاسفانه هیچ سازمان یا ارگانی مسئولیت گرانی آن را برعهده نمی‌گیرد.

واسطه‌گری موجب افزایش بی‌رویه قیمت گوشت شد/ مردم از گوشت‌های وارداتی رضایت ندارند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت “گوشت گوسفندی” هستیم تا حدی که این افزایش قیمت بی‌سابقه بوده است؛ متاسفانه هیچ سازمان یا ارگانی مسئولیت گرانی آن را برعهده نمی‌گیرد.

افزایش قیمت گوشت قرمز در نقاط مختلف، متفاوت بوده و از ۳۵ هزار تومان به ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان در بازار رسیده است.

طبق آمارها، سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران حدود ۱۳ کیلوگرم، مرغ حدود ۲۵ کیلوگرم و ماهی حدود ۶ کیلوگرم برآورد شده است که مجموع آن یک سوم مصرف کشورهای پیشرفته جهان است.

حال اینکه با افزایش قیمت گوشت و با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب مردم، کاهش مصرف گوشت پیامدهای تغذیه‌ای و بهداشتی جدی را به دنبال خواهد داشت چراکه پروتئین، یکی از مهم‌ترین موادغذایی لازم برای سلامت بدن است.

استان قزوین هم مانند سایر نقاط کشور با این چالش مواجه بوده و مردم از افزایش ناگهانی قیمت گوشت قرمز ابراز نارضایتی می‌کنند.

گوشت قرمز ارزان می‌شود
منوچهر حبیبی در جلسه ستاد تنظیم بازار استان قزوین که ۲۴ام دی‌ماه در سالن جلسات معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به قیمت گوشت قرمز در استان قزوین اظهار کرد: قیمت گوشت قرمز با نظارت و کنترل بازرسان از هفته آینده کاهش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال قرار داریم یکی از مهم‌ترین دغدغه مردم استان قزوین تأمین مایحتاج و خرید از بازار بوده که با افزایش قیمت برخی از کالاها روبه‌رو هستند؛ برای کاهش نرخ برخی از کالاها تدابیری اندیشیده شده است که اعمال می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار قزوین گفت: مردم استان در روزهای اخیر برای تهیه گوشت با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند که از هفته آینده با توجه به تدابیر اتخاذ شده، شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم.

حبیبی عنوان کرد: مسؤولان دستگاه‌های متولی در این زمینه همکاری خود را بیش از پیش گسترش داده و نظارت بر کالاها را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند.

این مسؤول یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اقدامات مسؤولان در روزهای پایانی سال، کاهش قیمت‌ها است تا مردم استان قزوین در این زمینه دغدغه نداشته باشند و کالاهای مورد نیاز خود را سهولت تهیه کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار قزوین با بیان اینکه قیمت‌های گوشت قرمز و سفید به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود، اضافه کرد: بازار نقش مهم و اساسی در تأمین مایحتاج زندگی مردم دارد که مسؤولان در تلاش هستند تا ناهماهنگی در این عرصه به وجود نیاید و تمام برنامه‌ها به طور منظم اجرایی شود.

نارضایتی مردم از گوشت‌های وارداتی
در روزهای اخیر گوشت‌های وارداتی راهی بازار شد تا در تنظیم و کاهش قیمت تاثیرگذار باشد اما گویا مورد استقبال مردم قزوین قرار نگرفته و رقبتی برای مصرف آن ندارند.

یکی از شهروندان در خصوص این موضوع بیان می‌کند: من معتقدم این گوشت‌ها تاریخ روز نیست و طبق شنیده‌ها با فاصله ۸ روز وارد ایران می شود.

شهروند دیگری با اینکه تمایلی به مصرف گوشت‌های وارداتی ندارد گفت: من ترجیح می‌دهم گوشتی که در کشور و استان خودم تولید می‌شود را مصرف کنم؛ به تاریخ مصرف این فرآورده ها اعتمادی ندارم.

قصابان هم در این میان نظرات خود را بیان کرده و می‌گویند: با افزایش قیمت گوشت سود ما هم کاهش می‌یابد زیرا مردم توان خرید ندارند.

آن‌ها معتقدند که دولت باید از کشاورزان و دامداران حمایت کند و از صادرات بی‌رویه جلوگیری شود.

صنف قصابان خواستار از بین رفتن واسطه گری در بازار دام و گوشت بوده و می‌خواهند نرخ ثابتی برای گوشت قرمز تعیین شود.

به کیفیت گوشتی که وارد و به مردم عرضه می‌کنیم حساسیت داریم
یوسف جلو خانی مدیرعامل اداره کل پشتیبانی امور دام استان قزوین با بیان اینکه قیمت روزانه، هفتگی و ماهانه بازار دام و گوشت رصد می‌شود، اظهار کرد: وظیفه اصلی اداره کل پشتیبانی امور دام، تنظیم بازار مرغ و گوشت است.

وی افزود: در سال جاری با افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه شدیم و قیمت روزانه این محصول که سال قبل ۲۸ هزار تومان بود، امسال به ۳۵ هزار تومان رسیده است.

این مسوول با بیان اینکه به طور میانگین برای هر کیلوگرم گوشت قرمز ۸ تا ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته‌ایم، ابراز کرد: قیمت گوشت خالص در قصابی‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است.

جلوخانی با اشاره به عوامل افزایش قیمت فرآورده های دامی تشریح کرد: بیماری تب برفکی در دام‌های عشایری کشور موجب شد تا تعدادی از دام‌های ما از چرخه تولید خارج شوند که همین موضوع از جمله عوامل افزایش قیمت گوشت است.

مدیرعامل اداره کل پشتیبانی امور دام استان قزوین اضافه کرد: استان‌هایی مانند لرستان، خوزستان و چهار محال و بختیاری با بیماری تب برفکی دام‌ها مواجه بودند.

وی در ادامه توضیح داد: مردم ما امسال نتوانستند به مکه مشرف شوند اما طبق آمار به همان میزان به کربلای معلی مشرف شدند و لذا در این ایام حدود ۸۰۰ تا یک میلیون راس گوسفند ذبح شد که همین امر هم موجب افزایش قیمت گوشت قرمز بود.

این مسوول با اشاره به صادرات و قاچاق به عنوان عامل دیگر افزایش قیمت گوشت، عنوان کرد: سازمان دامپزشکی کشور با توجه به بالا رفتن حجم تقاضا برای صادرات با آن مقابله و این امر را ممنوع کرد و دیگر انجام نشد اما در واقع مقداری از گوشت به طریق قاچاق از کشور خارج شد.

۱۰تن گوشت وارداتی جهت کاهش قیمت به استان تزریق شده است
جلوخانی بیان کرد: مطابق آمار کشتارگاه‌ها در استان قزوین روزانه ۲۵۰ راس گوسفند، ۳۵ راس بز و ۸۰ راس گاو و گوساله کشتار می‌شوند.

وی با بیان اینکه مصرف گوشت استان در سال جاری ۳ هزار تن بوده است، ادامه داد: استان قزوین در سال جاری ۲۵ هزار تن تولید گوشت داشته است و این نشان دهنده این است که قزوین جایگاه ویژه‌ای در دامداری و تولید گوشت دارد.

مدیرعامل اداره کل پشتیبانی امور دام استان با تاکید بر اینکه به کیفیت گوشتی که وارد و به مردم عرضه می‌کنیم حساسیت داریم، گفت: هر گوشت گرم برابر با ضوابط اداره کل دامپزشکی تا ۷۲ ساعت زمان برای مصرف دارد.

این مسوول خاطرنشان کرد: گوشتی که از گرجستان و قزاقستان وارد می‌شود، روز اول وارد تهران شده و روز دوم در استان‌ها توزیع می‌گردد.

جلوخانی افزود: تا کنون ۱۰تن گوشت وارداتی جهت کاهش قیمت به استان تزریق کردیم و اگر لازم باشد باز هم این کار را ادامه خواهیم داد.

وی خبرداد: ۱۰ هزار راس گوسفند خریداری کرده‌ایم و تا ۳ روز آینده با اجرای ضوابط قرنطینه‌ای روی آن‌ها، به هر میزان که گوشت نیاز باشد به بازار وارد خواهیم کرد.

دامداری‌ها روبه تعطیلی هستند
حسین نعمتی مدیرعامل اتحادیه دامداران استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، ابراز کرد: میزان پرورش دام سنگین در استان افزایش چشمگیر است ولی شاهد افزایش قیمت گوشت در سطح فروشگاه‌ها هستیم.

وی افزود: قیمت دام زنده از ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده اما قیمت دام سبک مانند گوسفند در مقطعی از زمان، تا ۱۷ هزار تومان هم رسیده است.

این مسوول با بیان اینکه نظارت بر قیمت گذاری دام زنده و گوشت باید افزایش یابد، گفت: دامداران واقعا در فشار هستند و در سال حتی ۱۲ درصد هم سود نمی‌برند که اگر دولت چاره‌ای بری حل آن نداشته باشد تا یک یا ۲ ماه آینده بسیاری از دامداری‌ها تعطیل خواهند شد.

کاهش قیمت گوشت فقط سود قصابان را بالا می‌برد
حمیدرضا دایی دایی رییس اتحادیه قصابان استان قزوین اظهار کرد: افزایش قیمت گوشت که از یک ماه پیش اتفاق افتاده است امری کشوری بوده و مختص به استان قزوین نیست.

وی با اشاره به اینکه با کاهش قیمت گوشت فقط سود قصابان بالا می‌رود، بیان کرد: واسطه‌گری در بازار موجب افزایش بی‌رویه قیمت گوشت می‌شود.

این مسوول در پایان افزود: یکسری عوامل جانبی مانند هزینه‌های حمل و نقل دام از میدان تا کشتارگاه، عوارض کشتارگاه و هزینه حمل لاشه از داخل کشتارگاه به فروشگاه‌ها به افزایش قیمت دامن می‌زند.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان