۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین سینما توهمی از جمع هنر است نه حضور همه هنرها
کد خبر: ۲۲۶۴۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تهران:

سینما توهمی از جمع هنر است نه حضور همه هنرها

رجبی گفت: معماری هنری جامع است و جمع همه هنرها را در خود جای داده است. این را با سینما مخلوط نکنید من نمی خواهم شان سینما را پایین بیاورم ولی سینما توهمی از جمع هنر است نه حضور همه هنرها.

سینما توهمی از جمع هنر است نه حضور همه هنرها

به گزارش صبح قزوین، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره استاد مهرانگیز مظاهری، با همکاری و مشارکت حوزه هنری استان قزوین، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین در حوزه هنری سینما بهمن قزوین برگزار شد.

در این مراسم که با حضور محمد حسین شفیعی ها مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، محمد کرم اللهی، مدیر حوزه هنری و محمد علی رجبی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و جمعی از هنرمندان، پیشکسوتان و خویشاوندان استاد مظاهری برگزار شد، محمد علی رجبی اظهار کرد: برای من بسیار ناگوار است که در یادمان استاد بزرگوار مرحومه مظاهری صحبت کنم اما به حکم وظیفه که من و همه جامعه هنری مدیون زحمات ایشان هستیم قبول کرده تا زبان بگشایم و کلماتی در وصف وی بگویم.

حکایت هنرهای سنتی این است که خرابه های آن نیز برای ما آغاز راه و روشن کننده دل است

رجبی خاطر نشان کرد: در جلسه ای که چندی پیش از رحلت ایشان برای بزرگداشت وی در خانه هنرمندان برگزار شده بود گفتم، خانم مظاهری در پروسه تاریخ بانوان ارزشمند این مملکت، ظهور کرد.

وی در ادامه اذعان کرد: استاد مظاهری همواره به سنت احترام گذاشته، نسبت به آن پافشاری می کرد و دنباله رو این حرکت فرهنگی بود.

وی ادامه داد: تعریفی که از سنت داریم به عنوان یک امر گذشته نیست چرا که اگر سنت را در این قالب تعبیر می کردیم که فقط در زمان خود زیبا بود ولی گذشته است چه دلیلی داشت آن را در زندگی خود جاری کنیم.
باید یک رویکرد این جهانی و امروزی داشته باشد.

رجبی تصریح کرد: هنرهای سنتی دارای سه مشخصه هستند؛ اول اینکه ریشه در قدیم دارند که این خود اصل و پایه هنرهای سنتی است.
در مرحله دوم زبانی در روز دارد، هر زمان بهترین زبان برای زمانه خود است ولی ناگفته ای برای آینده دارند و در مرحله آخر هر چیزی که ریشه در قدیم دارد حتما نگرشی به سوی آینده دارد.

سینما توهمی از جمع هنر است نه حضور همه هنرها

وی متذکر شد: افسوس که ما از این اصل غافل شده رو به سوی بیگانه آورده ایم و به جایی رسیده ایم که سنت های جاری خود را نمی شناسیم و اگر کسی در مورد آن صحبت کند شاید برای ما ناگوار باشد و فکر کنیم حرف کهنه ای می زند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: در خرابه هایی که از معماری قدیم بر جای مانده، ایده ها ی نو برای نقاشی نهفته است و تبدیل به مدل های زیبا برای ما شده اند.
حکایت هنرهای سنتی این است که خرابه های آن برای ما آغاز راه و روشن کننده دل است.
خرابه هایش ارزش دارد چه برسد به آبادی هایش.

2

رجبی افزود: مرحوم مظاهری بیشتر به معماری علاقه داشتند زیرا معماری هنری جامع است و جمع همه هنرها را در خود جای داده است.
این را با سینما مخلوط نکنید من نمی خواهم شان سینما را پایین بیاورم ولی سینما توهمی از جمع هنر است نه حضور همه هنرها.

وی در ادامه توضیح داد: موسیقی وقتی وارد سینما می شود ماهیت خود را از دست می دهد همچنین هنرهای دیگر.
ولی در معماری همه هنرها ماهیتشان را به شکل مستقل دارند اما در عین حال یک کل و مجموعه جدید را ایجاد می کند که از آن به عنوان فرهنگ یاد می شود.

رجبی گفت: شهر سازی نیز به همین ترتیب دارای 2 معنای ظاهری و باطنی است.
معنای ظاهری همین شهری است که مردم با روابطی خاص و در کنار هم زندگی می کنند اما معنای باطنی آن فرهنگ است.
ارزش انسان به میزان زیبایی شناسیش است و امروزه نقاشان معروف جهان افتخار می کنند پالت رنگ ایرانی را در دست دارند و آلمان اعلام می کند که ما افتخار می کنیم چند رنگ ایرانی را بسازیم و بازسازی کنیم.
  

مظاهری خدمت به مردم را یک امتیاز بزرگ برای خود می دانست

 در ادامه مراسم، محمد علی مظاهری به نمایندگی خانواده استاد مظاهری به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: یکی از ویژگی های ممتاز و برجسته خانم دکتر مظاهری احساس تعلقی بود که نسبت به کشور خود داشت.
وی خدمت گذاری به مردم را به عنوان یک امتیاز بزرگ قلمداد کرده، همواره با تمام انرژی سعی می نمود این ارزش و امتیاز را قدر بداند.

مظاهری افزود: پشتکار و تلاش ایشان قابل تقدیر و تحسین بود به گونه ای که وقتی در سال 55 جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتند به طور مداوم از وقت خود بهره بردند و بعد از اتمام تحصیلات با کمال تواضع و فروتنی در راستای خدمت به مردم و جامعه به ایران بازگشتند و ما باید این رهنمود را به عنوان یک معیار اصلی در زندگی در نظر بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: توکل، ایمان و اعتقاد و ارزش به کار موجب شد تا در سطح کشور متمایز شوند.
خواسته و هدف وی هرگز تک بعدی نبود بلکه ارتقاء سطح علمی همه مردم جامعه برای ایشان مهم بود.

***

مهر انگیز مظاهری تهرانی در سال 1321 در شهر قزوین به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، در سال 1342 از دانشگاه تربیت معلم قزوین مدرک فوق دیپلم خود را دریافت نمود.
وی پس از مدتی تدریس در رشته های زبان های خارجی در دانشگاه عالی دختران تهران، در مقطع کارشناسی به تحصیلات خود ادامه داد.

22

پس از ازدواج همراه با همسر خود برای ادامه تحصیل عازم بلژیک شد و موفق به کسب فوق لیسانس زبان شناسی گردید.

پس از آن به فرانسه رفت و مدرک فوق لیسانس تاریخ هنر را نیز دریافت کرد.
او به تحصیلات خود ادامه داد و در سال 1358 موفق شد درجه دکترای خود را در رشته تاریخ هنر از دانشگاه لیل فرانسه دریافت کند.

دکتر مظاهری پس از آن به ایران بازگشت و به تدریس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاههای گوناگون، از جمله دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، شاهد، تربیت مدرس و .
.
.
پرداخت.
وی راهنمای بیش از 500 پایان نامه دانشجوئی را نیز بر عهده گرفته بود.

دکتر مظاهری عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا بود که مدتی نیز ریاست دانشکده هنر این دانشگاه را بر عهده داشت و مدیر گروه صنایع دستی دانشکده هنر آن بود.

وی در چندین مرکز و مجمع داخلی و خارجی مسئولیت علمی داشت که از جمله آن ها می توان به گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی، انجمن مطالعات بین المللی جوامع فارسی زبان، شورای پژوهشی پژوهشکده هنر و رسانه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، هیئت تحریریه مجله( بهارستان هنر) مجلس، شورای خانه هنرمندان ایران، شورای پژوهشکده صدا و سیما، مجمع علمی ششمین کنفرانس بین المللی فرش و .
.
.
اشاره کرد.

دکتر مهرانگیز مظاهری، صبح روز یک شنبه 17 شهریور 1392 بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.
پیکر او در قطعه هنرمندان آرامستان بهشت فاطمه به خاک سپرده شد.

دانشجویان وی، همواره از شخصیت محترم و والای این بانوی بزرگوار به نیکی یاد می کنند.

دکتر حسن بلخاری درباره وی این گونه گفته است: دکتر مهرانگیز مظاهری خود یک تاریخ هنر زنده است و کتاب  "تاریخ هنر" او نیز یک تاریخ هنر علمی است.

انتهای پیام/ 7003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان