۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وجود ۷۰ هزار طرح اشتغال‌زا در بانک‌های عامل/ با کاهش شدید منابع قرض‌الحسنه مواجه هستیم
کد خبر: ۲۲۴۹۹۴ نویسنده: مهناز کاشی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ ساعت: ۹:۲۱ ↗ لینک کوتاه

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی بهزیستی مطرح کرد

وجود ۷۰ هزار طرح اشتغال‌زا در بانک‌های عامل/ با کاهش شدید منابع قرض‌الحسنه مواجه هستیم

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی بهزیستی گفت: منابع اشتغال زایی که به سازمان بهزیستی اختصاص داده شده، امسال نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش داشته‌ به همین دلیل علی‌رغم اینکه بالغ بر ۷۰ هزار طرح در بانک‌های عامل داریم هنوز افراد موفق به دریافت تسهیلات قرض الحسنه از بانک‌ها نشده‌اند.

وجود ۷۰ هزار طرح اشتغال‌زا در بانک‌های عامل/ با کاهش شدید منابع قرض‌الحسنه مواجه هستیم
مهناز کاشی رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اقدامات بهزیستی کشور در جهت اشتغال معلولان اظهار کرد: قانون جامع حمایت از معلولان درخصوص استخدام‌های دولتی، سهمیه سه درصدی را برای جامعه هدف بهزیستی در نظر گرفته است اما بسیاری از ادارات به این قانون عمل نمی‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر براساس آزمون‌های سنجشی که برگزار می‌شود سهم خود را از استانداری هر استان استعلام کرده و نسبت به معرفی افرادی که دارای تحصیلات مرتبط هستند، اقدام می‌کنیم تا در آزمون‌ها شرکت کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: مواد قانونی مدیریت خدمات کشوری مواد 127 و 42 در مغایرت با قانون جامع حمایت از معلولان بود ماده 42 همچنان به قوت خود باقی ماند براین اساس معلولان به صورت موردی نمی‌توانند در دستگاه‌های دولتی جذب و استخدام شوند.

نزدیک به 3 هزار نفر از معلولان در دستگاه‌های دولتی جذب شده‌اند
وی ادامه داد: ماده 127 بر این امر اشاره داشت که افراد باید از سلامت جسمی کامل برخوردار باشند که در این زمینه سازمان مدیریت همکاری را با ما داشتند و در آزمون‌ها سهمیه سه درصد لحاظ می‌شود و افرادی‌که تحصیلات مرتبط داشته و در آزمون‌ها حدنصاب نمره قبولی را کسب کنند پس از گذراندن مصاحبه و کمیسیون‌های پزشکی به استخدام ارگان‌های دولتی در می‌آیند.

کاشی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر موارد یاد شده بهزیستی در مراکز غیر دولتی خود به خصوص مراکز تحت نظارت سازمان، جذب نیروهای معلول را در دستور کار خود دارد.

وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی برابر با قانون و مقررات سازمان بهزیستی موظف به تدوین آیین نامه‌ای برای به کارگیری معلولان در مراکز غیر دولتی است تا کلیه موسسات غیردولتی نه فقط آنهایی که زیر مجموعه سازمان بهزیستی هستند، 2 تا 5 درصد نیروی انسانی خود را از معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی به کار بگیرند.

رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی بهزیستی با اشاره به مشوق‌های حمایتی بهزیستی برای کارفرمایان گفت: مشوق‌های حمایتی نیز برای معلولان در نظر گرفته شده است از جمله بیمه سهم کارفرما به میزان 23 درصد حداقل حقوق قانون کار سالیانه، به مدت 5 سال به کارفرمایانی که حاضر به جذب نیروی انسانی از جامعه هدف بهزیستی باشند، پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: برای معلولان خوداشتغال نیز 23 درصد سهم بیمه خوداشتغالی افراد را به مدت 5 سال به عنوان مشوق‌های حمایتی در راستای تثبیت اشتغال آنها پرداخت می‌کنیم.

کاشی در ادامه خاطرنشان کرد: یارانه ارتقاء کارآیی را نیز برای کارفرمایانی که حاضر به جذب معلولان بهزیستی که دارای معلولیت شدید بوده و سخت اشتغال هستند در نظر گرفته شده که بر این اساس بین 10 تا 50 درصد حداقل حقوق قانون کار را به تناسب شدت و نوع معلولیت به مدت 5 سال به این کارفرمایان پرداخت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما در حال پیگیری اجرای قانون جذب معلولان در ادارات دولتی هستیم، افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام شده درحال حاضر نزدیک به 3 هزار نفر از معلولان بهزیستی در دستگاه‌های دولتی جذب شدند.

تعدادی از دستگاه‌ها به تعهدات خود در قبال جذب معلولان عمل نمی‌کنند
رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی بهزیستی با اشاره به اینکه تعدادی از دستگاه‌ها به تعهدات خود در قبال جذب معلولان عمل نمی‌کنند، بیان کرد: بعضی از سازمان‌هایی که استخدام دارند، متاسفانه از جذب معلولان سرباز می‌زنند و در بیشتر مواقع معلولان را در کمیسیون‌های پزشکی خود رد می‌کنند وگرنه بیشتر دستگاه‌ها با ما همکاری داشتند.

وی ادامه داد: به طور مثال آموزش و پرورش جزء دستگاه‌هایی بوده که تعهدی برای جذب نیروهای معلول داشته اما آن تعداد مشخصی که باید به کار می‌گرفته، جذب نکرده است و اینگونه نیست که بگوییم آموزش و پرورش اصلا جذب نیرو نداشته است.

کاشی عنوان کرد: اداره نیرو و سازمان تامین اجتماعی نیز همکاری مناسبی با بهزیستی داشته و در سنوات گذشته نیروی معلول را جذب کرده‌اند اما اینکه به صورت اصولی به قوانین عمل کنند و همه ارگان‌ها و دستگاههای دولتی، 3 درصد از سهمیه استخدامی نیروهای خود را از معلولان تحت پوشش بهزیستی جذب کنند، نبوده است.

وی با اشاره به اقدامات بهزیستی در راستای ارائه تسهیلات خوداشتغالی به معلولان عنوان کرد: ما سالیانه برابر با تعهدات، ملزم به تحقق ایجاد تسهیل‌گری اشتغال برای 45 هزار نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی هستیم.

کاشی تصریح کرد: یکی از شرح وظایف اساسی سازمان بهزیستی، تدوین راهکار و راهبرد و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در راستای تسهیل گری اشتغال معلولان و جامعه هدف سازمان است به همین منظور اقداماتی را برای جذب افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی در همه ارگان‌ها و حوزه‌های کاری داریم.

50 درصد اشتغال ایجاد شده برای معلولان است
وی ادامه داد: تسهیلات بهزیستی شامل وام است که از منابع مختلفی پرداخت می‌شود که به صورت خود اشتغالی و کارفرمایی می‌باشد و سقف اعتبار برای هر فرد متقاضی دریافت تسهیلات 15 میلیون تومان است و درخواست افزایش این مبلغ را داشتیم اما با توجه به اینکه منابع آن از محل منابع قرض الحسنه مردمی تامین می‌شود هنوز نتوانسته‌اند این مبلغ را افزایش دهند.

رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی بهزیستی گفت: این تسهیلات به هر فرد متقاضی دریافت وام که دارای توانایی تدوین طرح شغلی و توانایی مدیریت منابع بوده و همچنین مهارت‌های کسب و کار را گذرانده باشد، پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: سالانه تعهد ایجاد اشتغال سازمان بهزیستی کشور برای بالغ بر 45 هزار نفر است که تقریبا 50 درصد این افراد را جامعه معلولان و 50 درصد مابقی را معتادان بهبود یافته، زنان سرپرست خانوار و در معرض آسیب، آسیب دیده و فرزندان آنها و همچنین فرزندان ترخیصی از مراکز شبه خانواده تشکیل می‌دهند.


از ابتدای سال تاکنون برای بالغ 28 هزار مددجو شغل ایجاد شده است
کاشی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون برای بالغ 28 هزار مددجو شغل ایجاد شده است و دلیل اینکه تا این زمان از سال به تعهدات تعیین شده نرسیده‌ایم این است که منابعی را که به عنوان منابع اشتغال زا در اختیار منابع حمایتی قرار می‌دهند به صورت کامل توسط بانکها تخصیص پیدا نکرده است و با کاهش شدید منابع قرض‌الحسنه مواجه هستیم.

وی ادامه داد: منابعی را که به سازمان بهزیستی اختصاص داده شده، امسال نسبت به سال گذشته 70 درصد کاهش داشته‌ است به همین دلیل علی رغم اینکه بالغ بر 70 هزار طرح در بانک‌های عامل داریم هنوز افراد موفق به دریافت تسهیلات قرض الحسنه از بانک‌ها نشده‌اند.

رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی بهزیستی عنوان کرد: سال 95 در ارتباط با خوداشتغالی و کارفرمایی 300 میلیارد تومان به سازمان بهزیستی اختصاص داده بودند اما در حال حاضر از رقم یاد شده تقریبا 124 میلیارد تومان توسط سازمان جذب شده است.

وی با اشاره به برنامه سازمان بهزیستی در ارتباط با اشتغال جامعه هدف در سال جاری بیان کرد: ما یک برنامه مشخصی برای اشتغال جامعه هدف داریم و در حال حاضر نسبت به آماده‌سازی شغلی افراد اقدام می‌کنیم که شامل آموزش مهارتهای فنی، مهارتهای زندگی و مهارتهای کسب و کار است.

کاشی در پایان گفت: افراد پس از گذراندن این دوره‌ها مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرند تا به تناسب تشخیص کمیته تخصصی به بانک‌های عامل جهت کسب تسهیلات خوداشتغالی و یا به کارفرمایان جهت به کارگیری در کارگاه‌ها، شرکت‌ها و یا ادارات معرفی شوند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان