۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین «پوتین در تیم ما نیست؛ به جامعه اطلاعاتی اعتماد کن!»
کد خبر: ۲۲۴۹۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۱ ساعت: ۲۰:۵ ↗ لینک کوتاه

اوباما خطاب به ترامپ:

«پوتین در تیم ما نیست؛ به جامعه اطلاعاتی اعتماد کن!»

اوباما در یکی از آخرین مصاحبه‌های تلویزیونی خود از جانشین خود خواست که روابط خود را با جامعه اطلاعاتی اصلاح و در دیدگاه خود نسبت به پوتین تجدید نظر کند.

«پوتین در تیم ما نیست؛ به جامعه اطلاعاتی اعتماد کن!»
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، رییس جمهور آمریکا، باراک اوباما، که آخرین روزهای حضور خود را در این جایگاه می گذراند، به آمریکایی ها و جانشین خود دانلد ترامپ هشدار داد که ولادیمیر پوتین  یک «دشمن» است که هرگز نباید با نادیده گرفتن جامعه اطلاعاتی به آن اعتماد کرد.

به گزارش راشا تودی، اوباما که روز یکشنبه بعد از انتشار گزارش برآورد جامعه اطلاعاتی از مداخله ادعایی روسیه در رقابت های انتخاباتی آمریکا، با شبکه ABC گفتگو می کرد، دوباره بر عقیده سفت و سخت خود نسبت به مسکو و نقش آن در به قدرت رسیدن ترامپ تاکید کرد:

" به نظرم حقیقت آن است که روس ها قصد مداخله داشتند و مداخله کردند، و در آینده می تواند کشور دیگری (هدف آن ها) باشد."

اوباما از نیاز مبرم آمریکا به اتحاد در هنگامه «هیستری سایبری» روسیه سخن گفت که به زعم او، کشور را بر سر گستره‌ی نفوذ مسکو بر رقابت های انتخاباتی آمریکا دچار اختلاف و انشقاق کرده است.

ترامپ که به نوعی منتقد این برآورد جامعه اطلاعاتی بوده، اصرار داشت که حملات سایبری و هک سرورهای کمیته ملی حزب دموکرات، و انتشار ایمیل های محرمانه " مطلقا تاثیری بر نتیجه انتخابات نداشت." اوباما در این باره گفت:

" یکی از چیزهایی که خواستار انجام آن توسط  رییس جمهور منتخب هستم، ایجاد یک رابطه کاری قوی با جامعه اطلاعاتی است. به عقیده من بسیار مهم است که کنگره، از جانب هر دو حزب، با دولت آینده همکاری کند تا به حداقل رسیدن چنین اعمال نفوذهایی، تضمین شود."

او خطاب به ترامپ افزود: " باید به خودمان یادآور شویم که در یک تیم هستیم. ولادیمیر پوتین در تیم ما نیست. اگر به نقطه ای برسیم که مردم آمریکا احساس کنند با یک رهبر(خارجی) که دشمن محسوب می شود، دلبستگی بیشتری دارند و ایالات متحده و شیوه زیست ما را تهدیدی برای آن رهبر بدانند، آن گاه مشکلات ما بزرگ تر از حملات سایبری خواهد بود."

اوباما گفت که گمان می کند " برخی سیاستمداران و خبرنگاران در آمریکا نسبت به پوتین، بیش از برخی هموطنان آمریکایی خود، اعتماد دارند، چرا که این هموطنان «دموکرات» هستند. (اوضاع) نمی تواند این گونه باشد."

وقتی از او سوال شد که "آیا پوتین را دست کم گرفته بود؟" او اذعان کرد که بیش از آن که پوتین را دست کم بگیرد، آسیب پذیری افکار عموی آمریکا نسبت به دیدگاه ها و روایت های آلترناتیو(بدیل) را دست کم گرفته بود:

" فکر نمی کنم که پوتین را دست کم گرفتم، ولی به نظرم، من در این عصر اطلاعات، امکان القاء اطلاعات گمراه کننده را دست کم گرفتم، و امکان حملات سایبری و اثرگذاری بر جامعه باز ما، اثرگذاری بر سیستم های باز ما و القائات آن ها بر روش های دمکراتیک ما به اعتقاد من در حال شتاب گیری است."

اوباما سپس با هشدار به آلمان و فرانسه(که انتخاباتی پیش روی خود دارند) تلاش کرد این هیستری روس-هراسی را صادر کند. او به این کشورها هشدار داد که " مراقب «دست روسیه» در روندهای سیاسی خود باشند."

اوباما مدعی شد که روسیه مدتی است که در اروپا روی اثرگذاری بر روندهای سیاسی کار می کند، و این روند ابتدا از اقمار پیشین اتحاد شوروی که جمعیت روس زبان در خود دارند، آغاز شد و اکنون به طور فزاینده ای در دموکراسی های غربی در جریان است.

روز جمعه، گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا(ODNI)، گزارش خود را که به دستور اوباما تهیه شده بود با عنوان «برآورد فعالیت ها و مقاصد روسیه در انتخابات آمریکا» منتشر کرد.

گزارش برآورد اطلاعاتی  در واکنش به اوج گیری تردیدها و و گمانه زنی ها درباره ادعاهای «هک روسی» و حملات سایبری مسکو در انتخابات آمریکا منتشر شد، لیکن در این گزارش اطلاعاتی هم مدارک فنّی و قابل اتکایی درباره این ادعاها ارایه نشده است، بلکه عمدتا تکرار اتهام زنی به کرملین و حتی شبکه راشا تودی مبنی بر تلاش آن ها برای «اثرگذاری» بر افکار عمومی آمریکاست.





انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان