۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین طرح جامع به مناطق سه‌گانه شهرداری ابلاغ نشده است/ ایجاد معضلات اجتماعی با لغو محور شهیدانصاری
کد خبر: ۲۲۴۱۲۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ساعت: ۱۲:۱۵ ↗ لینک کوتاه

معاون شهرسازی شهرداری قزوین:

طرح جامع به مناطق سه‌گانه شهرداری ابلاغ نشده است/ ایجاد معضلات اجتماعی با لغو محور شهیدانصاری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین گفت: طرح جامع با مشورت معاونت عمرانی استانداری و شورای تامین استان به مناطق سه‌گانه شهرداری قزوین برای اجرا، ابلاغ نشده است.

طرح جامع به مناطق سه‌گانه شهرداری ابلاغ نشده است/ ایجاد معضلات اجتماعی با لغو محور شهیدانصاری
فرزانه نظری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره ابلاغ نشدن طرح جامع به مناطق سه‌گانه شهرداری قزوین توضیح داد: طرح جامع شهر قزوین پس از 120 جلسه کمیته راهبردی با درخواست‌هایی که مطابق با مباحث فنی و شهرسازی، نیازهای شهر و شهروندان و مباحث توسعه پایدار در آن دیده شده بود با حضور مشاور طرح رسیدگی و در نهایت در هیجدهم آذرماه 88 از سوی کارگروه زیربنایی استان و در بیست و ششم دی ماه 88 و هیجدهم فروردین 90 از سوی شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شد.

نیازهای توسعه آینده شهر در طرح جامع دیده نشده است
وی تشریح کرد: طرح جامع به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد و در هفت جلسه کمیته فنی شورای عالی شهرسازی کشور با افق 1405 و جمعیت 455 هزار نفر در بیست و دوم تیرماه 94 به تصویب رسید که متاسفانه اصلا نیازهای توسعه آینده شهر و حقوق مکتسبه و مواردی که در 120 جلسه کمیته راهبری با حضور فرهیختگان، کارشناسان خبره، اساتید باتجربه و مدیریت شهری بود مصوب و پیشنهاد گردیده بود، نادیده گرفته شد.

متاسفانه ایرادات طرح جامع اصلاح نشده است
این مسئول ادامه داد: بعد از ابلاغ طرح جامع، مکاتبات بسیاری از سوی استاندار قزوین، شهرداری و شورای اسلامی شهر و اداره کل راه و شهرسازی برای ایرادات این طرح صورت گرفت که متاسفانه ترتیب اثر داده نشد و توسط معاون وزیر راه و شهرسازی در دهم تیرماه 95 به شهرداری قزوین آلبوم و ضوابط این طرح نیز ابلاغ شد.

وی گفت: علی رغم این مکاتبات و همه خواسته‌های استان و طرح مصوب که از سال 69 تا 94 اجرایی گردیده بود و مصوبات کمیسیون ماده پنج و همچنین حقوق مکتسبه ایجاد شده در 25سال، اقدامات شهرداری برای شهروندان و شهر نادیده گرفته شد و تعداد زیادی از مصوبات کمیسیون ماده پنج صادره در طی این 25 سال لغو شد.

نظری‌پور به موضوعاتی که در طرح جامع پیشنهاد شده بود اشاره کرد و گفت: در مبحث تراکم پیشنهاد شد که در بافت قدیمی شهر حداکثر تراکم در 2 یا 3 طبقه باشد در صورتی که گذرهای 16 متری شهر از تراکم 4 طبقه در دستورالعمل‌های جاری شهرداری برخوردار هستند و این خود حقی را از یکسری از مالکان در این گذرها تضییع می‌کند.

وی به مثال دیگری اشاره کرد و گفت: در مجموعه 330 هکتاری بالای اتوبان طبق طرح مصوب کمیسیون ماده پنج، خرداد ماه 88 تراکم 4 طبقه برای قطعات مسکونی در نظر گرفته شد که در این مصوبه توافقاتی در تعدادی از تعاونی‌های مسکن صورت گرفت و هر قطعه به چهار نفر واگذار گردید که طبق طرح جامع مصوب تراکم 2 طبقه لحاظ گردید که این مغایر با مصوبات قبلی می‌باشد.

لغو محور شهید انصاری شرقی معضلات اجتماعی را برای شهروندان ایجاد کرد
وی ادامه داد: در خصوص محور شهید انصاری شرقی نیز طبق طرح جامع مصوب قبلی و طرح تفصیلی و مصوبات کمیسیون ماده پنج نسبت به تملکات و بازگشایی 92 درصد محور اقدام گردیده شد که شهروندان انتظار بازگشایی معبری که تعریض و آسفالت شده بود را داشتند که متاسفانه در طرح جامع این محور لغو و نادیده گرفته شد و معضلات اجتماعی فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

این مسئول افزود: در خصوص ورودهای شهر قزوین مانند بلوار آیت اله خامنه‌ای به جهت ساماندهی مشاغل مزاحم و حفظ باغات و جلوگیری از اغتشاش و بی‌نظمی در راستای حفظ منظر شهری جلسات متعددی با شهروندان و کسبه برگزار شد که منجر به اخذ مصوبه کمیسیون ماده پنج در بیست هفتم مهرماه 93 شد که متاسفانه این مهم نیز نادیده گرفته شد و مصوبه کمیسیون ماده پنج لغو گردید.

نظری‌پور ادامه داد: از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد 5 متر عقب نشینی برای کاربری‌های تجاری و خدماتی شهر بود که با توجه به قطعات ریزدانه در سطح شهر که امکان اجرایی شدن آن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در خصوص بسیاری از کاربری های موجود و مصوب پیشنهاداتی مبنی بر نوع کاربری های دیگری صادر شد که مغایرت بسیاری با کاربری های موجود آنها داشته است، گفت: به عنوان مثال مجتمع تجاری نوساز با کاربری فضای سبز و انتظامی پیشنهاد گردیده و نیز ساختمان اداری یکی از دستگاه‌ها با کاربری تاسیسات و تجهیزات شهری پیشنهاد و مصوب گردیده است که اساس سیستم حقوق مکتبسه و کاربری های موجود را بهم خواهد ریخت.

نظری‌پور ادامه داد: بنابراین مطابق با نقشه‌ها و ضوابط ارسالی طرح جامع به شهرداری ایرادها و اشکالاتی به صورت کلی در قالب 88 بند در 10 صفحه نسبت به نقشه های ارائه شده و 40 بند در 6 صفحه نسبت به ضوابط مندرج در دفترچه ها به معاون وزیر راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی منعکس شد.

ابلاغ طرح جامع مشکلاتی را برای شهروندان و شهر به همراه دارد
وی اضافه کرد: متاسفانه تاکنون علی رغم اطلاع رسانی شهرداری، دستورالعملی برای حل موضوعات دریافت نشده است، حال چناچه این طرح و ضوابط مقررات به مناطق شهرداری ابلاغ می‌شد، مشکلاتی را برای شهروندان و شهر ایجاد می‌کرد که شهرداری می‌بایست پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی قرار می گرفت و در نتیجه امکان ابلاغ ضوابط به مناطق و ارگان های تابعه شهرداری وجود نداشت.

اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین بی‌توجهی به مکاتبات انجام دادند
نظری‌پور بیان کرد: در این راستا اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز متاسفانه بی توجهی به مکاتبات انجام دادند و صرفا برای این موضوع پس از طی 4 ماه یک جلسه با حضور شهرداری و نماینده یکسری دستگاه‌ها برگزار و اعلام کردند که در طرح تفصیلی آینده شهر قزوین و مصوبات کمیسیون ماده پنج موضوعات قابل رسیدگی خواهد بود و چنانچه این روند صورت گردد مشکلاتی برای شهر و شهروندان من جمله عدم رعایت حقوق مکتسبه افراد به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در این فاصله تا رسیدگی بعدی همه نقل و انتقالات و پروانه‌های صادره مشمول ضوابط خاصی خواهند بود که در مغایرت بین عملکرد گذشته و آینده شهرداری قرار می گیرند و در این فاصله زمانی تا اصلاحات طرح، حق و حقوق شهروندان تضییع خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: بنابراین طرح مذکور به مناطق سه گانه شهرداری قزوین ابلاغ نگردیده و ضوابط و مصوبات کمیسیون ماده پنج جاری ملاک عمل شهرداری خواهد بود و ان شااله به محض اصلاحات به مناطق جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی تصریح کرد: عدم ابلاغ طرح جامع به مناطق شهرداری با مشورت معاونت عمرانی استانداری و شورای تامین استان صورت گرفته است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان