۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نابودی ۱۲۰۰ هکتار باغستان سنتی قزوین/ تغییر کاربری مهمترین مشکل باغستان‌هاست
کد خبر: ۲۲۴۱۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ساعت: ۹:۲۶ ↗ لینک کوتاه

در جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان بخش کشاورزی مطرح شد؛

نابودی ۱۲۰۰ هکتار باغستان سنتی قزوین/ تغییر کاربری مهمترین مشکل باغستان‌هاست

نبود آب کافی، تخریب حوزه‌های آبریز و انهار، لایروبی نشدن انهار و دسترسی نامناسب و نبود راه مناسب بین قطعات باغی، دشواری تردد ادوات خاکورزی و حمل نقل، وجود راه‌ها بر روی مرزهای مشترک از مشکلات باغستان‌هاست.

نابودی ۱۲۰۰ هکتار باغستان سنتی قزوین/ تغییر کاربری مهمترین مشکل باغستان‌هاست
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، مسعود ربانی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین شب گذشته(چهارشنبه) در نشست هم اندیشی استاندار قزوین با تولیدکنندگان، بهره برداران بخش کشاورزی در سالن باغستان جهاد کشاورزی اظهار کرد: وسعت باغستان اطراف شهر در گذشته بیش از ۳۸۰۰ هکتار بوده که در اثر عوامل متعددی هم اکنون محدوده کلی آن به حدود ۲۶۰۰هکتار کاهش یافته و از این سطح نیز کمتر از ۱۵۰۰ هکتار آن پایدار است.

وی بیان کرد: هم اکنون در باغستان‌های استان حدود ۴۵۰۰ خانوار مشغول کار هستند و ارزش تولیدات انواع محصول در باغستان‌های سنتی استان بالغ بر ۳ میلیارد تومان است.

ربانی بیان کرد: چندین نسل از ساکنین قزوین در طی قرون گذشته با تداوم باغداری سنتی که بسیار سخت و طاقت فرسا بوده ارقامی از گونه‌های پسته، بادام، زردالو، گردو، انگور را که مقاوم به شرایط سخت اقلیمی و آب فصلی محدود بوده را به عنوان باغستان گزینش کرده اند.


این مسئول در خصوص ویژگی‌های باغستان گفت: باغستان‌ها از نظر الگوی پایدار کشاورزی طبیعی، تاریخی و فرهنگ باغداری و روش مدیریت ویژه سنتی آبخوانی بی نظیر است که با در خود نگهداشتن و جذب آب رودخانه‌های فصلی و سیلاب‌های سبب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی شده است.

وی بیان کرد: حفاظت شهر و روستاهای پایین ‌دست از خطر سیل و خسارات محتمل از آن، پالایش هوای شهر و جذب امواج، زیبایی محیط و منظر شهر خصوصا در نظر تازه واردان به شهر و در ایجاد محیط فراغتی برای اهالی شهر در نزدیک ‌ترین فاصله از شهر و فرح ‌بخشی هوای شهر و تعدیل بادهای غالب منطقه بسیار موثر بوده است.

باغستان‌ها امنیت و حفاظت ندارند

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: در سطح باغستان تعداد زیادی عمده مالک وجود دارد که مساحت باغ های تحت تملک آنها نسبت به سایر باغداران تفاوت زیادی دارد و این مالکین بیش از ۶۷ درصد از سطح کل باغستان را در تملک خویش دارند و مالک حداقل ۱۰۰ نفر یا ۵ هکتار باغ همجوار هستند.

وی اضافه کرد: در کنار آنها خرده مالکین قرار دارند که سطوح باغ‌هایشان زیر ۱ هکتار است که برنامه ریزی برای هریک متفاوت و ساز وکار مختص به خود را دارد.

ربانی با اشاره به مشکلات باغستان‌های سنتی قزوین گفت: نبود آب کافی، کاهش نزولات آسمانی، برداشت بالادستی از رودخانه‌ها، تخریب حوزه‌های آبریز و انهار، لایروبی نشدن انهار و دسترسی نامناسب و نبود راه مناسب بین قطعات باغی، دشواری تردد ادوات خاکورزی و حمل نقل، وجود راه‌ها بر روی مرزهای مشترک از مشکلات باغستان‌هاست.

وی اضافه کرد: نداشتن امنیت و حفاظت باغات، نبود ارگان محافظ یا اکیپ‌های گشت، افزایش باغات رها شده، کاهش باغبان‌ها، مالکین غیر فعال، تقسیم باغات بر اثر قانون ارث، فروش به علت نداشتن توجیه اقتصادی، تخریب به امید تغییر کاربری و افزایش قیمت اراضی و نبود توجیه اقتصادی و کاهش در آمد به علت کهولت درختان از مهمترین مشکلات این بخش است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان