۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وزیران در معرض استیضاح، پس گرفتن امضاء را از آخوندی یاد بگیرند
کد خبر: ۲۲۴۱۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ساعت: ۹:۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

وزیران در معرض استیضاح، پس گرفتن امضاء را از آخوندی یاد بگیرند

عملکرد وزیر راه، مسکن و شهر سازی مورد تایید ما نیست، اما فرصت نمایندگی مردم که با هزاران امید و آرزو در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته ، نباید فدای غرایض دنیا طلبانه برخی افراد شده و وجه المصالحه و یا وج المعامله قرارگیرد.

وزیران در معرض استیضاح، پس گرفتن امضاء را از آخوندی یاد بگیرند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، وزیر راه و شهر سازی تنها وزیری است که یک مرتبه ترکه استیضاح را بر بدن خود دیده و چندین مرتبه نیز در معرض استیضاح قرار گرفته است و هر دفعه با تعامل و دستورات ویژه وزارتی، نمایندگان مجلس را مجاب به پس گرفتن امضاء کرده است.

۸۴ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل زیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی آقای آخوندی را داشتند که موارد استیضاح به عبارت ذیل است.

۱- سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولا عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیا در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثا این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

۲- علت بکارگیری نیروی بازنشسته علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات به عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علیرغم تذکرات دستگاه‌های نظارتی وی را حفظ کرده‌ است و در قبال دخالت‌های گسترده او در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید.

۳- توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به وزیر در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند وی در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

۴- چرا مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد؛ طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

۵- علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید چیست؟

۶- علت اینکه در هیئت دولت به جای کار وزارتخانه به دنبال طرح‌های حزب‌سازی هستید، چیست؟

۷- علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

۸- چرا بررسی سانحه آنتونوف ۱۴۹ تهران – طبس را متوقف نمودید؟

۹- در خصوص ۴ سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

۱۰-برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

۱۱- در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسما از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

۱۲- کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به دلیل عدم اقدام به موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملا فرصت‌های نسلهای آینده در حال از دست رفتن است چه پاسخی دارید؟

دیدار نماینده قزوین با وزیر راه انشاء الله در حوزه وظیفه نمایندگی صورت گرفته است

دیدار سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک با وزیر محترم راه و شهرسازی در روز سه شنبه ۷ دی ماه ۹۵ که در دفتروزیربرگزار شد و به گفته این نماینده، در این نشست مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه راه و شهرسازی استان قزوین مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

در این نشست نماینده مردم قزوین خواستار توجه و اهتمام بیشتر در راستای مرتفع نمودن مشکلات در حوزه راه و ترابری، مسکن مهر و انجام اقدامات مقتضی و لازم در روند احداث و اجرای پروژه قزوین-الموت- تنکابن شد.

و همانگونه که کانال تلگرامی این نماینده اعلام کرده است با دستور اکید مقام عالی وزارت مقر گردید تا در جهت حل و فصل موارد مورد نظر اهتمام لازم به عمل آید.

– تامین و تخصیص اعتبار مناسب و تسریع در اجرای پروژه اتصال مسیر ریلی از خط آهن قزوین به ساختمان گمرک استان قزوین

– تخصیص اعتبار مناسب و ابلاغ به اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در جهت تسریع در اجرای پروژه‌های ارتباطی روستاهای استان قزوین

– تخصیص اعتبار در خصوص مسیرهای ارتباطی و مواصلاتی شهرستان بویین زهرا به ویژه مسیر چهاراه شاهین تپه به مهدی آباد

– تخصیص اعتبار در خصوص مسیرهای مواصلاتی روستاهای شهرستان تاکستان به ویژه مسیر راه روستاهی منطقه قاقازان

برای دیدار عادی نماینده مجلس با وزیر در جهت حل مشکلات حوزه انتخابیه جای هیچ شک و تردیدی نیست؛ اما هنوز مردم کشور اسلامی ایران از یاد نبرده اند که تصادف قطار مسافربری تبریز به مشهد که در اثر بی مدیریتی و نقص فنی و خطای انسانی چه ثلمه و داغ سنگینی بر دل مردم گذاشت.

آنقدر این حادثه دردآور بود که وزیر راه که برای شرکت در مراسم تشییع جان باختگان به تبریز رفته بود، جرات نکرد در جلوی مردم ظاهر شود و هم زمان ۸۴ نماینده استیضاح وزیر را امضاء کردند.

خانم زرآبادی نماینده قزوین به اتفاق ۲ نماینده هم فکر خود در استان هم این استیضاح را امضاء کردند. وی علاوه بر امضاء استیضاح، سخنان قرص و محکمی داشت و خواهان استعفای وزیر شد و بخشی از سخنان این نماینده در باره ضرورت استعفای مدیران ناکارآمد اینگونه بود.

مجلس باید به وظیفه قانونی خود عمل ‌کند/ مدیران ناکارآمد باید از کابینه دولت جدا شوند
سیده حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه حادثۀ هفت‌خوان یکی از تلخ ‌ترین رخدادهای سال جاری بود که اندوه بسیاری را در دل مردم ایران و به‌ خصوص مردم آذربایجان ایجاد کرد، گفت: به نمایندگی از مردم قزوین، البرز و آبیک، به مردم و خانواده‌های داغدار‌ تبریزی تسلیت می‌گویم و به‌عنوان نمایندۀ ملت، بر خود وظیفه می‌دانم، عوامل انسانی و دلایل زیرساختی و فیزیکی این حادثه و حوادث مشابه را بررسی کنم و همۀ تلاشم را برای احقاق حق مردم شریف به کار گیرم.

این ضایعه تأسف ‌بار بیان‌ گر نقصان و کم ‌کاری در وزارت راه و شهر سازی است و نمایندگان مجلس در انتطار پاسخ و گزارشی از سوی مسئولان زیربط و در رأس آن وزیر راه و شهر سازی هستند، بنابراین متولیان امر باید، به ‌جای توجیه‌های معمول، پاسخ‌گوی خون زوار حضرت ثامن‌ الحجج (ع) باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: وزیر راه عامل این فاجعه را خطای انسانی مطرح کرده است، در حالی که در اواخر تابستان، در گفتگویی اعلام کرده بود که «سیستم ریلی به سامانه‌ای مجهز شده است که اگر لوکوموتیوران سکته هم کند، به مسافران صدمه‌ای نمی‌رسد.» بنابراین از وزیر باید پرسید آن سامانه چرا در هفت‌ خوان عمل نکرد؟

زرآبادی افزود: بهتر بود وزیر راه و شهرسازی در همان ابتدا با عذرخواهی از مردم و پذیرفتن قصور در این رخداد تلخ در مجموعۀ مدیریتی خود، تقصیرها را متوجه دیگران نمی ‌دانست تا خود را تبرئه کند و بلافاصله استعفای خود را به رییس‌ جمهور تقدیم می کرد.

باید بدانیم قافلۀ تدبیر و امید قائم به شخص نیست، مهم‌ترین تدبیر این است که مدیران ناکارآمد و بی ‌تدبیر از قطار امید پیاده شوند، زیرا اصرار مدیران بی‌تدبیر بر ماندن در قطار امید به تکرار فاجعه‌های دیگری از این دست منجر خواهد شد.

وی تاکید کرد: کارنامۀ وزیر راه و شهر سازی نه‌ تنها در حوزۀ راه و ترابری قابل دفاع نیست، بلکه در حوزۀ مسکن نیز، توفیق‌آمیز نبوده و به ‌خصوص در حوزۀ مسکن مهر باعث نارضایتی مردم از دولت شده است.

برخی نماینده‌ها امضای خود را پس گرفته و استیضاح به وقت دیگر موکول شده است
بابایی صالح نماینده بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ۸۳ نماینده استیضاح را امضاء اما به علت پس گرفتن امضاء از سوی برخی نماینده‌ها استیضاح وزیر به بعداز تصویب برنامه ششم توسعه موکول شده است. وی همچنین تاکید داشته که خودم هم به اتفاق ۲ نماینده دیگر استان این استیضاح را امضاء کرده و پیگیر موضوع هستیم.

چرا استیضاح امضاء می‌شود ؟! چرا امضاء پس گرفته می‌شود؟!
استیضاح طبق اصل۸۹ قانون اساسی صورت می‌گیرد و نمایندگان برای جلوگیری از ناکارآمدی وزیر و جلوگیری از خطا و برای بهبودی اوضاع با دلایل متقن و محکمه پسند یک وزیر را استیضاح می‌کنند و بعد از قرائت استیضاح و طرح سئوال از وی در صحن علنی مجلس وزیر باید از خود دفاع کند و اگر دفاعش مورد قبول واقع شد، نمایندگان مجددا به او رای اعتماد خواهند داد.

ما از هرگونه پیش داوری نسبت به نمایندگان استان خود که استیضاح آخوندی را امضاء کرده اند خودداری می‌کنیم، اما خدا کند که با جابجایی مهندس مانی فر« مدیرکل راه و شهر سازی استان قزوین» با نشست‌های صمیمانه در دفتر وزیر، ارتباطی با هم نداشته باشد که اگر ارتباطی وجود داشته باشد دیگر نمایندگی ملت اصلا مفهومی ندارد.

وزیر راه و شهرسازی بخاطر مقاومت در برابر افراد زیاده خواه باند « قدرت و ثروت » دیر زمانی مورد هجوم و توهین افرادی قرار می گرفت و در برخی سخنرانی‌ها ـ« بی عرضه » نیز خطاب شد، حال باید دید آیا آنهایی که روزی او را با وزیر احمدی نژاد مقایسه می‌کردند و برای ناتوانی او در سخنرانی‌های خود « کَل » می‌کشیدند آیا بعد از تغییر مدیرکل راه و شهرسازی هم حاضر هستند برای رضایت مردم و خرابی راههای روستایی بر سر وزیر فریاد بزنند و یا به دوستان خود بگویند که امضاهای خود را برای استیضاح پس نگیرند!؟

عملکرد وزیر راه، مسکن و شهر سازی مورد تایید ما نیست، اما فرصت نمایندگی مردم که با هزاران امید و آرزو در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، نباید فدای غرایض دنیا طلبانه برخی افراد شده و وجه المصالحه و یا وج المعامله قرارگیرد. انشاء الله که چنین نیست واگر چنین شود این افراد باید در محضر خدا نیز پاسخگوی عمل خود باشند.

انتهای پیام/2002
منبع: شهر مینو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان