۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بیش از ۱۲۰۰ مرکز در کشور مخاطب آثار عمار هستند/ "فیلم ما" یک اتفاق بزرگ در حوزه فرهنگی است
کد خبر: ۲۲۴۰۰۹ نویسنده: عباس کافی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ساعت: ۱۳:۳ ↗ لینک کوتاه

دبیر اکران‌های سازمانی "جشنواره عمار" در کشور:

بیش از ۱۲۰۰ مرکز در کشور مخاطب آثار عمار هستند/ "فیلم ما" یک اتفاق بزرگ در حوزه فرهنگی است

دبیر اکران‌های سازمانی "جشنواره عمار" در کشور با بیان اینکه "فیلم ما" یک اتفاق بزرگ در حوزه فرهنگی است، عنوان کرد: خوشبختانه هرسال شاهد افزایش حجم مشارکت مردم در این حوزه هستیم به طوریکه خیزش مردم برای شرکت در جشنواره هر ساله رو به افزایش است.

بیش از ۱۲۰۰ مرکز در کشور مخاطب آثار عمار هستند/ "فیلم ما" یک اتفاق بزرگ در حوزه فرهنگی است
عباس کافی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به عملکرد جشنواره عمار طی شش دوره برگزاری آن اظهار کرد: یکی از برنامه‌های موثر در حوزه فرهنگی، فعالیت‌های سمعی و بصری هستند که بیشترین تاثیرگذاری را بر روی مخاطبان دارد و در این خصوص می‌توان به فیلم‌ها و مستندهایی که در قالب داستانی یا فیلم کوتاه ساخته می‌شوند، اشاره کرد.
وی افزود: یکی از اتفاقاتی که در حوزه فرهنگی بسیار تاثیرگذار است، بحث صنعت سینما یا به نوعی هنر هفتم است که سرمایه‌های فراوانی نیز در این عرصه هزینه می‌شود که متاسفانه بعضا نیز در راستای اهداف انقلاب و نظام نیست.

عمار، جشنواره‌ای با رنگ و بوی انقلابی
دبیر اکران‌های سازمانی "جشنواره عمار" در کشور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل، نفوذ غرب طی سال‌های دهه 70 در سینمای ایران است که این فرصت مهم را از ما گرفت.
وی ادامه داد: در جنگ نرم 8 ماهه سال 88 انتظار داشتیم صنعت سینما یا حداقل صدا و سیما به این مباحث بپردازد و فیلم‌ها را پخش کند که اتفاق نیفتاد که در ادامه عده‌ای از هنرمندان انقلابی و دغدغه مند به این جمع‌بندی رسیدند که خودشان مستندهایی که فیلمبرداری کرده‌اند در معرض دید عموم قرار دهند.
این مسئول تصریح کرد: در این راستا در اولین سالگرد نه دی در سال 89 حدود 20 اثر اعم از انیمیشن، مستند و داستانی به دبیرخانه ارسال شد که آثار دریافتی را در بین شهرستان‌ها برای اکران تبادل کردیم.
کافی با اشاره به روند برگزاری جشنواره عمار خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار نبود که این حرکت بزرگ به صورت جشنواره برگزار شود بلکه تصمیم بر این بود تا اتفاقات رخ داده را سال 88 ، 89 و 90 به سایر نقاط کشور که اطلاعی از آنها ندارند، اطلاع رسانی شود تا کسانی هم که در بحث مدیریت فرهنگی کشور قرار دارند، تحت تاثیر قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: سال بعد در حدود چندین برابر سال نخست آثار به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در سال سوم تعداد آثار به 300 اثر رسید که با توجه به استقبال مخاطبان تصمیم گرفته شد تا دبیرخانه‌ای برای این امر تعریف و جشنواره‌ای نیز برگزار شود تا داوری خاصی در مورد آثار صورت گیرد و به طور کلی مراسم خاصی که دارای رنگ و بوی انقلابی است، برگزار شود.
مسئول دبیرخانه مرکزی تهران عنوان کرد: جشنواره مردمی عمار، بهانه‌ای است تا تلنگری دوباره بر ارزش‌های انقلاب داشته باشیم به طوریکه حماسه بزرگ مردم در نه دی هر سال باشکوه‌تر از سال گذشته برپا می‌شود.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارشات و مستنداتی که داریم خیلی از بیوت خانواده شهدا به محل اکران برخی آثار با حضور نوجوانان تبدیل شده است، چراکه ممکن است والدین شهدا نتوانند به دلیل سالخوردگی آنطور که شایسته است مباحث را بیان کنند. لذا بدین شکل انتقال ارزش‌ها در قالب فیلم انیمیشنی یا داستانی، منتقل می‌شود و وقتی مادر یا پدر شهید صحه بر این اثر می‌گذارد، تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان چندین برابر می‌شود.
دبیر اکران‌های سازمانی "جشنواره عمار" در کشور تصریح کرد: چنین ابتکارات فرهنگی با هدف انتقال پیام شهدا و ارزش‌های نظام و انقلاب به نسل جدید انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: از حدود 1200 شهری که در کشور وجود دارد شاید بیش از 70 شهر دارای سینما نباشند و بقیه شهرها فاقد سینما هستند که این در واقع یک معضل فرهنگی است و هم اکنون بسیج با تجهیز سالن‌ها و سوله‌ها، اقداماتی را برای استفاده مردم در شهرهای فاقد سینما انجام می‌دهد.

جشنواره عمار تلنگری بر ارزش‌های انقلابی است
کافی با اشاره به تعداد مراکز جشنواره عمار در کشور گفت: مراکز ما در کشور بیش از 1200 مرکز است و این اتفاقی است که در جشنواره عمار افتاد و به جای اینکه مردم به سینما بروند فیلم‌ها به سراغ مردم آمدند و ما به اتفاقی که در سال 88 به وقوع پیوست به عنوان یک دستاورد بزرگ فرهنگی از جنگ نرم دشمنان در این سال نگاه می‌کنیم.
وی ادامه داد: هم اکنون در دورترین روستاها نیز اکران فیلم‌های جشنواره عمار انجام می‌شود تا با انتقال مفاهیم و اهداف ارزشمند نظام و انقلاب، ارزش‌‍‌هایی که برای پاسداری آن افراد زیادی شهید شدند، حفظ شده و از بین نروند.
این مسئول با اشاره به ایام برگزاری جشنواره بیان کرد: این جشنواره به صورت رسمی از 9 تا 17 دی ماه در سینما فلسطین تهران و ۴ نقطه دیگر این شهر آغاز می‌شود؛ اما اکران فیلم‌ها همچنان در طول سال ادامه دارد.
وی عنوان کرد: یکی از کارها، مردمی کردن جشنواره است که در این راستا اکران‌های اقتصادی را تعریف کردیم تا برای نمایش فیلم‌ها، بلیط‌هایی را تعیین کردیم که اختیاری است و افراد داوطلبانه اقدام به خرید بلیط می‌کنند بدین شکل به فیلم سازان انقلابی کمک می‌شود که همچنان در این عرصه فیلم‌های بهتری بسازند.
کافی با اشاره به اهمیت شناسایی ظرفیت‌های استان عنوان کرد: باید اقدامات شاخصی که در جنگ تحمیلی، انقلاب و یا سایر مواقع حساس توسط مردم شهر قزوین صورت گرفته است، شناسایی و هویت غنی این استان را در بخش حفظ و پاسداری از ارزش‌ها به نسل جوان امروز منتقل کرد.
وی تاکید کرد: یکی از کارهای مهمی که در دستور کار جشنواره عمار قرار دارد جذب همکاری و مشارکت‌های مردمی است به طوری که حتی تلاش شد تا تبلیغات جشنواره عمار نیز به صورت مردمی در استان‌ها انجام شود.

مسئول دبیرخانه مرکزی عمار در تهران تصریح کرد: بحث "فیلم ما" یک اتفاق بزرگ در حوزه فرهنگی است تا علاقمندان از توانمندی‌های انقلابی محل زندگی خود با گوشی موبایل مصاحبه‌ای تهیه و به ما تحویل دهند؛ این آثار جمع‌آوری و اگر سوژه و داستان خوبی باشد با هماهنگی خالق اثر به کارگردانان برای تولید انیمیشن یا فیلم معرفی می‌شود.
وی اضافه کرد: در این حوزه اقدامات مطلوبی صورت گرفته است استان قزوین نیز حضور فعالی دارد و افزایش تعدد آثار ارسالی نشان از توانمندی است که در نتیجه شور انقلابی و پیگیری‌ها حاصل شده است.
این مسئول با اشاره به نحوه داوری آثار دریافتی عنوان کرد: در مورد آثار دریافتی، داوری‌ توسط داورانی که از قبل مشخص شده‌اند براساس چارجوب‌های تعریف شده ارزیابی می‌شوند.
وی ادامه داد: همه شرکت کنندگان انقلابی و آثارشان در چارجوب ارزش‌های انقلاب است، ترتیبی داده شده که زیرنویسی در هنگام اکران فیلم (در ابتدا یا انتها) گنجانده شده که مردم نظرات خود را در مورد آن اثر با ارسال پیامک یا از طریق تلگرام اعلام کنند.
کافی خاطرنشان کرد: بدین شکل ضمن دریافت نظرات مردمی، تولیدکننده اثر نیز تا حدودی متوجه تعداد تماشاگران اثر خود می‌شود چراکه برای یک فیلمساز، دیده شدن اثرش بسیار حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: از استان‌های فعال در جشنواره عمار می‌توان به استان فارس و خراسان رضوی اشاره کرد؛ در بحث رشد کمی آثار نیز، سال گذشته 2500 اثر در بخش داخلی و 2500 اثر در بخش بین المللی به دبیرخانه جشنواره رسید که با امکانات شخصی خود تمام تلاش خود را برای تولید اثر کرده بودند.

بیوت خانواده شهدا به محل اکران آثار جشنواره عمار تبدیل شده است

دبیر اکران‌های سازمانی "جشنواره عمار" در کشور با اشاره به اهداف جشنواره عمار گفت: مسیر حرکت فرهنگی در حوزه هنر انقلاب اسلامی به چالش کشیده می‌شد که دغدغه مندان انقلاب اسلامی و هنرمندان گرد هم آمدند تا کاری را به کمک مردم انجام داده و پیش ببرند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمی‌توان هر سخنی را در قالب سخنرانی به زبان آورد در نتیجه می‌توان با کمک ابزار هنر به آن مباحث پرداخت.
کافی با اشاره به مشارکت همه مردم در اکران فیلم‌های جشنواره عمار گفت: مشارکت حداکثری همه مردم را در مقوله هنر انقلاب اسلامی در حوزه جشنواره عمار دنبال می‌کنیم و این یکی دیگر از اهداف جشنواره است.
وی ادامه داد: خوشبختانه هرسال شاهد افزایش حجم مشارکت مردم در این حوزه هستیم به طوریکه خیزش مردم برای شرکت در جشنواره هر ساله رو به افزایش است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان