۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اعتراف وزارت بهداشت به بی‌اثر بودن برجام در حوزه درمان/ جزییات گزارش قاضی‌زاده هاشمی به روحانی
کد خبر: ۲۲۳۹۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ساعت: ۱۱:۵۶ ↗ لینک کوتاه

از محرومیت از نمایشگاه‌های بین المللی تا ارائه نشدن خدمات پس از فروش به تجهیزات آمریکایی داخل کشور

اعتراف وزارت بهداشت به بی‌اثر بودن برجام در حوزه درمان/ جزییات گزارش قاضی‌زاده هاشمی به روحانی

وزارت بهدشت با ارسال گزارشی به رییس جمهور در خصوص اثر برجام بر حوزه بهداشت و درمان کشور، عملا به وجود مشکلات متعدد در راه استفاده این وزارتخانه از آنچه دستاوردهای برجام خوانده می شود اذعان کرده است.

اعتراف وزارت بهداشت به بی‌اثر بودن برجام در حوزه درمان/ جزییات گزارش قاضی‌زاده هاشمی به روحانی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، وزارت بهدشت با ارسال گزارشی به رییس جمهور در خصوص اثر برجام بر حوزه بهداشت و درمان کشور، عملا به وجود مشکلات متعدد در راه استفاده این وزارتخانه از آنچه دستاوردهای برجام خوانده می شود اذعان کرده است.

این گزارش که روز 13 دی ماه تنظیم شده، اثرات برجام را در 6 بخش جداگانه برشمرده و در هر بخش به مشکلات موجود بر سر راه تحقق اهداف مربوطه اشاره کرده است.

اعتراف وزارت بهداشت به بی‌اثر بودن برجام در حوزه درمان/ جزییات گزارش قاضی‌زاده هاشمی به روحانی +سند
در این گزارش، ضمن تاکید چندباره بر وجود مشکلات بانکی و نقل و انتقالات مالی، عدم امکان گشایش اسنادی اعتباری مدت دار برای همه اقلام دارویی و تمایل محدود بانک های اروپایی و آمریکایی برای همکاری با ایران، تصریح شده که اجازه حضور ایران در نمایشگاه‌های دارویی بین المللی داده نشده است. 

همچنین تاکید شده است که برخی از شرکت های مهم بهداشتی جهان مانند جانسون، رش و نوارتیس که دفتر مرکزی آنها در آمریکاست اعلام کرده اند که امکان کاندید کردن محصولات و داروهای تولید شده در سایت آمریکایی خود را برای ایران ندارند.

از سوی دیگر، عدم همکاری شرکت های آمریکایی در خدمات پس از فروش تجهیزات آمریکایی سازمان انتقال خون ایران، و نیز مشکلات مربوط به پوشش بیمه ای به عنوان دیگر مشکلات مربوط به دوران پسابرجام یاد شده است.

از طرفی، محدودیت در دسترسی به منابع علمی الکترونیکی به دلیل موانع نقل و انتقالات ارزی، امتناع طرف های خارجی از پذیرش LC و همچنین محدود بودن منابع ارزی بانک مرکزی دیگر مشکلات تحقق اهداف برجام در حوزه بهداشت و درمان عنوان شده است.

گزارش مذکور نشان می دهد که با وجود ادعاهای وزیر بهداشت در خصوص تاثیر برجام بر حوزه بهداشت و درمان، به دلیل عدم همکاری طرف های غربی، عملا تحول ملموسی در این حوزه رخ نداده است. جالب اینجاست که موانع بالا صرفا به نقل و انتقالات ارزی محدود نمی شود، بلکه وزارت بهداشت در موارد ساده ای مانند حضور در نمایشگاه های بین المللی و برخورداری از خدمات پس از فروش کالاهای آمریکایی هم با مشکلات جدی روبروست.





انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان