۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین یک فرد در ماه ۶۰ میلیون تومان از دولت حقوق می گیرد، یک نفر هم با ۴۰ هزار تومان یارانه زندگی می کند/ نباید به اسم شفافیت فریبکاری کرد
کد خبر: ۲۲۳۹۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ساعت: ۱۱:۲۶ ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای مطرح کرد؛

یک فرد در ماه ۶۰ میلیون تومان از دولت حقوق می گیرد، یک نفر هم با ۴۰ هزار تومان یارانه زندگی می کند/ نباید به اسم شفافیت فریبکاری کرد

معاون اول قوه قضاییه گفت: اولین اتهام كيفری دادگستری های سراسر کشور در سال‌های اخیر، سرقت تعزیری است.

یک فرد در ماه ۶۰ میلیون تومان از دولت حقوق می گیرد، یک نفر هم با ۴۰ هزار تومان یارانه زندگی می کند/ نباید به اسم شفافیت فریبکاری کرد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه در همایش تخصصی معاونان روسای ادارات مبارزه با سرقت پلیس آگاهی که امروز(چهارشنبه) در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد، اظهار داشت: در سال های اخیر، اولین اتهام كيفری دادگستری های سراسر کشور، سرقت تعزیری است. 

معاون اول قوه قضایبه با تأکید بر نقش و وظیفه دولت نسبت به برنامه‌ریزی و تلاش برای کاهش شکاف طبقاتی افزود: دولت باید به طوری برنامه‌ریزی کند که حق استفاده از اموال عمومی برای طبقات محروم‌تر به راحتی ایجاد شود تا شکاف طبقاتی عمیق‌تر نشود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: فردی در یک ماه بیش از 60 میلیون درآمد از دولت دریافت می‌کند، در حالی که برخی با 40 هزار و چند تومان یارانه زندگی می‌کنند، این یک شکاف عینی است.

وی با بیان این که در برخی موارد باید قانون اصلاح شود و این موضوع تجربه سی و چند ساله مسئولیت من در دستگاه  قضا است، افزود: از جمله مسائل بازدارندگی معرفی مجرم به جامعه است، بسیاری از دادگاه‌ها علنی برگزار نمی‌شوند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: بیش از هزار میلیارد تومان را با دوز و کلک از اموال عمومی برده و پس نداده‌اند، آن موقع اعلام می‌کنیم ج.م دستگیر شده،‌ مردم واقعا مسخره می‌کنند، سارقی که  در حین سرقت دستگیر شده، تکرار در سرقت و آزار و اذیت هم داشته است، نیروی انتظامی و قوه قضاییه حق ندارند در حین جرم زمانی که مال مسروقه در دست سارق است، چهره‌اش را نشان دهند، حتی تلویزیون هم جرأت نشان دادن چهره آن شخص را ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای بیان داشت:‌ اگر قانون به ما اجازه دهد، دادگاه‌ها را علنی برگزار و مشخص می‌کنیم این فرد کیست و چه کار کرده است.

وی تأکید کرد: این موضوع هم به نفع ناجا و هم به نفع قوه قضاییه ، جامعه و دولت است، البته در این بین مجرم ضرر می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: در قانون ذکر شده که جز در موارد خاص که اشاعه فحشا و پای مصالح امنیت کشور در میان است، دادگاه‌ها علنی برگزار شود، رسانه‌ها هم حاضر شده و جریان دادگاه را منعکس کنند، اما نه صدا و سیما حق پخش دارد و نه افراد رسانه ‌ای می‌تواند آن را منعکس کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: فعلا دادگاه‌ها علنی است و دست ما را بسته‌اند.

وی با بیان این که اثبات یک جرم فقط به اقرار طرف بستگی ندارد، افزود: یکی دیگر از راه‌های اثبات جرم، علم قاضی است که آن هم بر اساس قرائن و شواهد پرونده به دست می‌آید.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: در شکل‌گیری پرونده این قرائن و شواهد و آن چه که برای مأمور در صحنه قابل حس بوده، روی کاغذ نمی‌آید و همین احساس بی‌نیازی از این قرائن که این فرد چگونه دستگیر و در زمان تشکیل پرونده، چگونه اقرار کرده بعدها در زمان رسیدگی پرونده در دادگستری باعث عدم اثبات علم از جانب قاضی می‌شود.

وی افرود: چرا که فرد هر چند در حین دستگیری به مأمور و حتی در دادسراها هم اقرار می‌کند، اما در زمان رسیدگی پرونده در دادگاه می‌گوید تحت  فشار بوده و بر اثر زور اقرار کرده است، بنابراین هیچ شواهد و قرائنی ضمیمه پرونده نیست تا این اقرار در دادگاه نیز اتفاق بیافتد.

معاون اول قوه قضاییه در تصریح یکی دیگر از موارد مشکل آفرین برای ناجا و قوه قضاییه که از جهتی هم خوب است، افزود: رضایت شاکی خوب است و در پی این اتفاق، جنبه خصوصی موضوع از بین می رود و جنبه عمومی باقی می‌ماند، در این هنگام احساس ترحم بیشتر شده و از آن جایی که زندان‌ها تراکم و هزینه دارند، مجازات کمتری برای آن ها در نظر گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: مشکل این جاست، خیلی مواقع سارقان حرفه‌ای به زور تهدید رضایت می‌گیرند، بنابراین شاکیان از روی بی‌میلی، ترس و تهدید و نگرانی از آینده مجبور به رضایت دادن می‌شوند، در این هنگام دو جرم اتفاق می‌افتد، یکی سرقت و دومی تهدید، بنابراین پلیس و قوه قضاییه باید در این زمان‌ها بسیار دقت کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تأکید کرد: هیچ نهادی به اندازه نیروی انتظامی به لحاظ کثرت و تنوع مأموریت‌ ندارد، ‌با تمام تنگناهای بودجه‌ای منابع انسانی اداری و تجهیزات، ناجا پرمأموریت ترین و پرمتنوع‌ترین نهاد است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: خرسندیم که نیروی انتظامی رو به ترقی، بالندگی و پیشرفت است، مردم عزیز هم این موضوع را قبول و باور دارند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: این نشست ها باید در جهت منافع مردم و نظام باشد.

وی با بیان این که سرقت یک موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است، افزود: باید به عوامل تأثیرگذار در شکل‌گیری سرقت و دلایل گرایش فرد به این امر بپردازیم.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: سرقت تنها برای مالباخته مضر نیست، بلکه زیان این موضوع شامل سارقان، جامعه، دستگاه‌ها و نظام هم می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با بیان این که زیان مالباخته بیشتر مشهود است، افزود: گاهی تمام هستی فرد در یک سرقت نابود و در بعضی مواقع، مالباخته دچار اذیت و آزار در سرقت می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: این روزها مطلبی را می‌شنویم که از یک جهت بسیار خوب است اما از جهت دیگر برخوردی ابزاری است،‌ می‌گویند باید شفاف باشد، این که بسیار خوب است اما در برخی موارد شفافیت با شفاف نمایی فرق می‌کند، انتخابات که پیش می‌آید برخی شفافت نمایی می‌کنند و از این موضوع استفاده ابزاری دارند.

وی ادامه داد: آیا مسائل طبقه‌بندی شده را در هر مرحله‌ای ‌می‌توان باز کرد، آیا شورای امنیت ملی تمامی مصوبات خود را اعلام می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: برجام حاشیه‌های بسیاری داشت که بعدها لو رفت، در خصوص فیش‌های حقوقی، مردم از همه ما به ویژه دولت سوال دارند، مثلا می‌گویند همه بانک‌های دولتی ما سودده هستند یا زیان ده، کسی پیدا نمی‌شود که بگوید بانک‌ها سودده هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: کسانی هستند که از شرکت‌ها و بانک‌هایی که سودده نبوده‌اند، پاداش میلیاردی گرفته‌‌اند، چرا این موضوع بسته شده است؟.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم صحبت از شفافیت کنیم نباید فریبکاری کنیم، اگر می‌خواهیم کارها درست شود، باید صداقت را همراه شفافیت کنیم.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: من از قول یکی از خبرگزاری ها مطلبی را دیدم که رئیس‌جمهور گفته حساب‌های قوه قضاییه باید شفاف شود، کسانی‌که می‌دانند و حق را می‌پوشانند، بدانند که موضوع حساب های قوه قضاییه کاملا شفاف است، نمایندگان این دوره مجلس هم این اسناد را دیده و تأیید کرده‌اند.

وی بیان داشت: از سال 74 تا امروز تمامی مسئولان در جریان هستند و موضوع روشن است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تأکید کرد: تحلیل من از این شرایط این گونه است که یک فشار مضاعفی را بر قوه قضاییه و برخی نهادها وارد می‌کنند و علت آن هم این است که قوه قضاییه در حال برخورد با دانه درشت‌ها، آقازاده‌ها و صاحبان قدرت متخلف است.

معاون اول قوه قضاییه بیان داشت: شما نگاه کنید طی هفت سال گذشته چه کسانی بازداشت شده‌اند، بسیاری از تخلفات در سیستم بانکی رخ داده و به جای این که آن را درست کنند، این حرف‌ها را می‌زنند، برخی از افرادی که اخیرا بازداشت شده‌اند، 600 تا هزار میلیارد بدهی داشته‌اند، آن یک نفر هم که اکنون پرونده‌اش باز است، در چند ماه بیش از 600 چک برگشتی داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تأکید کرد: چرا نباید اسامی این افراد اعلام شود، قانون اجازه نمی‌دهد که اسم ببرم، چرا بدهی بانک‌ها به دولت و بدهی دولت به بانک مرکزی را شفاف نمی‌کنید، این ها منابع ما را از بین می‌برند یا سرقت ضبط ماشین؟

وی گفت: از قول رئیس‌جمهور نقل شده است که ما حاضریم سامانه‌ای برای دخل و خرج دولت راه‌اندازی کنیم، کسی مقابل انجام این کار را نگرفته، هم قوه قضاییه و هم مردم از این موضوع استقبال می‌کنند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: حتی ادعا کرده‌اند که حاضریم منابع مالی دوره انتخاباتی گذشته را شفاف کنیم، به شرط این که باقی هم این کار را انجام دهند، خب چرا شرط می‌گذارید، این کار که شرط گذاشتن ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تأکید کرد: این افراد می‌خواهند قوه قضاییه را تحت فشار قرار دهند تا دست از مبارزه با دانه درشت‌ها بردارد، شما اگر هزار سارق معمولی را بگیرید، صدای کسی در نمی‌آید، اما وقتی یک بدهکار 600 تا هزار میلیاردی را دستگیر می‌کنید، فشارها از داخل و خارج اعمال می‌شود و احتمالا تا انتخابات ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: برای ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری یک نفر، چقدر پول لازم است؟، قطعا بالاتر از 20 میلیارد، شما بگویید این پول از کجا آمده است.
 
انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان