۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دود صادرات دام سبک با "گرانی گوشت" در چشم مردم رفت/ "گوشت گرم یارانه‌ای" آخرین تیر ترکش
کد خبر: ۲۲۳۸۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ساعت: ۷:۲۱ ↗ لینک کوتاه

سیر صعودی گوشت قرمز در بازار؛

دود صادرات دام سبک با "گرانی گوشت" در چشم مردم رفت/ "گوشت گرم یارانه‌ای" آخرین تیر ترکش

وقتی وارد یک گوشت فروشی می‌شوی نخستین چیزی که توجه آدم را جلب می‌کند تابلویی است که قیمت‌ها را در آن نوشته‌اند و هم اکنون میزان آن به حدی بالا رفته که برخی از مردم به طور کامل تصمیم به رژیم گرفته و مصرف گوشت خود را پایین آورده‌اند.

دود صادرات دام سبک با "گرانی گوشت" در چشم مردم رفت/ "گوشت گرم یارانه‌ای" آخرین تیر ترکش
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین  ،در وضعیت کنونی هر کیلو گوشت حدود 38 تا 45 هزار تومان در خرده‌فروشی‌های قیمت دارد. چه می‌شود که این قیمت تا این حد بالا می‌رود در حالیکه در انتهای تابستان دامداران از قیمت پایین گوشت گله‌مند بوده و برای این موضوع تمهیداتی در دستور کار قرار گرفته بود حالا به حدی بالا می‌رود که صدای اعتراض مردم بلند می‌شود. حتی شنیده شده که در برخی از مناطق شهر مشهد قیمت گوشت گوسفند به ازای هر کیلو به بیش از 45 هزار تومان رسیده است.

فراوانی و گرانی

احمد احدی رئیس اتحادیه گوشت قرمز مشهدمقدس در همین زمینه می‌گوید: هم‌اکنون در بازار، گوشت فراوان است و به هیچ عنوان کمبود دیده نمی‌شود اما در زمستان همه ساله، قدری قیمت گوشت بالاتر می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: علت این موضوع هم این است که معمولا در بهار و تابستان گله‌ها به صورت سنتی اداره شده و از عرصه‌های منابع طبیعی و مراتع برای تغذیه آنها استفاده می‌شود و به همین علت قیمت تمام شده آن برای دامدار پایین است اما گوشت تولید شده در زمستان به صورت سنتی نیست و دامدار باید برای آن هزینه‌های پروار کردن داده و نگهداری دام را در فضای بسته نجام دهد و همین مسائل قیمت تمام شده را بالا می‌برد.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز مشهد بیان می‌کند: هم‌اکنون لاشه بره نرینه بدون دنبه در مشهد حدود 31 هزار تومان بوده و قیمت شقه آن به بین 33 تا 34 هزار تومان می‌رسد.

گوشت گرم یارانه‌ای

سید حمیدرضا جوادی مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به گرانی گوشت در بازار خراسان رضوی می‌گوید: گران شدن گوشت امسال دلایل متفاوتی داشته و نخست اینکه صادرات دام سبک از استان بیشتر بوده و به همین علت میزان گوشت کاهش یافته و قدری قیمت آن بالا رفته است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین همه ساله قیمت گوشت در زمستان تا حدود 10 درصد اتفاق می‌افتد و امسال نیز حادث شده و برای کاهش قیمت راهکار در نظر گرفته شده توزیع گوشت گرم با قیمت یارانه‌ای است.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان می‌کند: در این راستا رایزنی‌هایی در حال انجام بوده و باید با اتحادیه‌هایی مانند عشایر توافقاتی صورت گیرد. البته در برخی از موارد خرده‌فروشان نسبت به میزان مشخص شده بیشتر سود دریافت کرده و سبب اعتراض بیشتر مردم می‌شوند.

گردن خرده‌فروشی نیندازید

علی باخرد رئیس ادراه نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌گوید: با شدت بسیار می‌گویم که به هیچ عنوان گناه بالا رفتن قیمت گوشت به گردن حرده فروشی نیست.

وی بیان می‌کند: آنالیز قیمت‌ها نشان از این دارد که هیچ فروش بالاتر از قیمت در خرده‌فروشی‌ها وجود ندارد چراکه وقتی در میدان استقلال مشهد و در سایر مراکز عرضه عمده قیمت لاشه و یا شقه حدود 31 هزار تومان است فروش تا 38 هزار تومان برای اجزایی مانند ران و یا سردست در خرده فروشی‌ها طبیعی است.

باخرد تأکید می‌کند: با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر باید گفت که قیمت دام زنده از پایه بالا رفته و باید برای تعدیل آن ساز و کاری در نظر گرفت که جهاد کشاورزی باید در مورد آن باید وارد عمل شود.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی خاطرنشان می‌کند: همه تغییرات گوشت در بازار از گوسفند زنده آغاز می‌شود و باید برای آن راه حلی در نظر گرفته شود.

پنهانکاری و یا پاسکاری بین دستگاهی نامش هرچه که باشد تغییرات قیمت سبب شده که سبد مصرف گوشت خانوار مشهدی سبک‌تر شده و ادامه این روند علاوه بر اینکه به مردم آسیب می‌زند به افراد شاغل در این بخش نیز ضرر می‌زند چراکه وقتی خریداری برای محصولات آنها وجود نداشته باشد آنها نیز نمی‌توانند زندگی خود را گذرانده و این زنجیره ناقص به تمام بخش‌های دیگر انتقال پیدا میکند.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان