۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین لژیونر در جهت معکوس/ قرارداد پایین، سن بالا و لیگ بی‌کیفیت؛ از چاله به چاه!
کد خبر: ۲۲۳۸۶۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

لژیونر در جهت معکوس/ قرارداد پایین، سن بالا و لیگ بی‌کیفیت؛ از چاله به چاه!

این روزها بحث لژیونر شدن والیبالیست‌ها در حالی داغ شده که سوال‌های زیادی در این خصوص وجود دارد که این موضوع چقدر می‌تواند به لیگ بانوان ایران و تیم ملی کمک کند؟

لژیونر در جهت معکوس/ قرارداد پایین، سن بالا و لیگ بی‌کیفیت؛ از چاله به چاه!

به گزارش خبرگزاری صبح قزوین ، هفته گذشته خبری روی خروجی سایت فدراسیون والیبال ایران قرار گرفت که همه را خوشحال کرد جز باشگاه‌ها و مربیان را! خبر، لژیونر شدن زینب گیوه و مائده برهانی در لیگ بلغارستان بود.

خبری که هنوز نهایی نشده و این دو بازیکن منتظر پاسخ مثبت مدیران باشگاه‌هایشان هستند تا برای نخستین بار شاهد لژیونر شدن بانوان والیبالیست ایرانی در طول تاریخ ورزش بانوان در این رشته باشیم. اگرچه لژیونر شدن بانوان والیبالیست کشورمان قطعا نقاط ضعف و قوتی دارد که پرداختن به آن خالی از لطف نیست.

* حضور در باشگاهی اروپایی با یک سوم قرارداد ایرانی

مائده برهانی به عنوان بهترین بازیکن ایرانی در تیم بانک سرمایه قرارداد 38 میلیون تومانی را به امضا رسانده، این در حالی است که شنیده شده باشگاه بلغاری کمتر از یک سوم دستمزد بانک سرمایه یعنی پیشنهاد مبلغ 10 میلیون تومانی را به این بازیکن داده است. اگرچه این مبلغ کم برای یک بازیکن آسیایی دور از انتظار نیست، موضوعی که شاید بارها در فوتبال و لژیونر شدن بازیکنانی مثل جهانبخش و انصاری‌فرد شنیدیم که با مبلغ پایین‌تر از قراردادهای داخلی از ایران رفتند و حالا و پس از درخشش در اروپا، شرایط به گونه‌ای دیگر برایشان رقم خورده که با پیشنهادات خوبی روبه‌رو شده‌اند، اما سوال اینجاست که رفتن این بازیکنان چه مزایا و ضررهایی برای لیگ ایران خواهد داشت؟

شاید در نگاه اول به این موضوع برسیم که لژیونر شدن این دو بازیکن در لیگ بلغارستان که شنیده شده بیشتر بازیکنانش خارجی هستند و بازیکنان بومی این کشور در لیگ‌های دیگر بازی می‌کنند، فتح بابی برای دعوت از والیبالیست های ایرانی در لیگ‌های مطرح اروپایی و حتی آسیایی باشد، اما نکته مهم اینجاست که با رفتن این بازیکنان و به دنبال آن بازیکنان دیگر مطرح کشورمان، آیا شاهد لیگ پویا در ایران خواهیم بود؟

از سوی دیگر با توجه به حضور گسترده بازیکنان خارجی در لیگ بلغارستان و کوچ والیبالیست‌های بلغاری به سایر کشورها گفته می شود لیگ این کشور از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست و از همین رو بعید به نظر می رسد که از منظر کیفی بتواند اسباب پیشرفت والیبالیست‌های ایرانی را فراهم کند.

برخی از مربیان لیگ برتری کشورمان در این باره اعتقاد دارند در صورت رفتن این دو بازیکن و اینکه نمی‌توانند از بازیکنان خارجی استفاده کنند، کم کم شاهد کوچ بازیکنان دیگر خواهیم بود و همین لیگ کشورمان را ضعیف خواهد کرد.

بعد از صحبت‌هایی که در خصوص رفتن برهانی و گیوه مطرح شده، شنیده شده سایر بازیکنان ملی نیز فیلم‌های خود را به تیم‌های خارجی فرستاده‌اند تا با پیدا شدن یک مشتری احتمالی آنها هم بتوانند از ایران خارج شوند.

* جذب بازیکن بدون پرداخت پول به باشگاه ایرانی

نکته دیگری که در این بحث قابل تامل است اینکه نامه‌ای که به عنوان درخواست جذب این دو بازیکن کشورمان از سوی بلغارستان خطاب به باشگاه‌های ایرانی نیست. طبق روال، باشگاهی که درخواست جذب بازیکنی را دارد باید در ابتدا به باشگاه بازیکن فوق، مبلغی را پرداخت کند تا بتواند رضایت‌نامه را بگیرد، این در حالی است که وقتی مدیرعامل بانک سرمایه به این موضوع اشاره کرده، برهانی تاکید کرده است در صورت درخواست پول برای صدور رضایتنامه، باشگاه شومن کلاب از جذب این بازیکنان انصراف خواهد داد. حالا سوال اینجاست رایزنی‌ها برای رفتن این دو بازیکن به چه صورت بوده است؟

* جایگزینی شرط خروج از کشور

نکته دیگری که در این بین وجود دارد و دلیل مخالفت مربیان دانشگاه آزاد و بانک سرمایه و همین طور مدیران عامل این دو باشگاه است، مربوط به جایگزینی بازیکن است. طبق گفته میترا شعبانیان سرمربی تیم والیبال بانک سرمایه این تیم برای قهرمانی در لیگ شرکت کرده و در صورتی برهانی می‌تواند از ایران خارج شود که باشگاه جایگزینی برای این بازیکن داشته باشد.

مریم هاشمی سرمربی دانشگاه آزاد نیز پیش از این در گفت‌وگو با صبح قزوین تاکید کرده بود گیوه هیچ صحبتی را در ابتدای فصل در این خصوص با باشگاه نداشته و این موضوع یعنی رفتن گیوه به ضرر دانشگاه آزاد خواهد بود.

* لژیونر شدن به نفع یا به ضرر تیم ملی؟

و اما نکته آخر اینکه لژیونر شدن این بازیکنان چقدر می‌تواند به تیم ملی ایران کمک کند؟ زینب گیوه با 32 سال سن زمانی که به تیم ملی دعوت شد، بارها مورد انتقاد برخی مربیان قرار گرفت که بهتر است از جوانانی تازه نفس برای تیم ملی استفاده شود، اما حالا باید دید وی در صورت رفتن از ایران می‌تواند به تیم ملی کمک کند؟

مائده برهانی نیز یکی از بازیکنان خوب کشورمان محسوب می‌شود و باید دید با سطحی که لیگ بلغارستان دارد و به گفته برخی از مربیان خیلی هم قوی نیست، لژیونر شدن وی چقدر می‌تواند در تیم ملی تاثیرگذار باشد؟

سوالهای زیادی بعد از خبر لژیونر شدن ایرانی‌ها در اذهان به وجود می‌آید اما تا زمانی که این بانوان در لیگ‌های خارجی بازی نکنند، نمی‌توانیم بگوییم این موضوع برای لیگ ایران و تیم ملی موثر است یا خیر.

انتهای پیام/س

منبع: ورزشی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان