۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ورشکسته شدن جایگاهداران سوخت با اجرای "طرح برند"/ خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی دولت بهانه‌ای برای رانت در شرکت نفت شده است
کد خبر: ۲۲۳۷۵۷ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ ساعت: ۱۵:۱۰ ↗ لینک کوتاه

در نشست روسای انجمن‌های جایگاهداران کشور مطرح شد؛

ورشکسته شدن جایگاهداران سوخت با اجرای "طرح برند"/ خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی دولت بهانه‌ای برای رانت در شرکت نفت شده است

در نشست روسای انجمن‌های جایگاه داران ۹ استان کشور مطرح شد که شرکت‌های بِرند هیچ گونه ارتباطی با اصل ۴۴ و خصوصی سازی ندارند؛ زیرا برخی مدیران بازنشسته شرکت نفت با استفاده از رانت وارد میدان شده‌اند که این موضوع یک بی عدالتی است.

ورشکسته شدن جایگاهداران سوخت با اجرای "طرح برند"/ خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی دولت بهانه‌ای برای رانت در شرکت نفت شده است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، همایش یک روزه نشست هیأت مدیره جایگاه داران استان‌های گیلان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، گلستان، اردبیل، قم روز گذشته(دوشنبه) در تالار برلیان قزوین برگزار شد.
این همایش با این محوریت برگزار شد که در پی طرح اعلام وزارت نفت مبنی بر راه اندازی شرکت‌های برند برای توزیع فرآورده‌های سوختی و الزام جایگاهداران به پذیرش این طرح مدیران و روسای انجمن‌های جایگاه داران ۹ استان کشور در قزوین گردهم آمدند تا ضمن بررسی پیامدهای این طرح برای اصلاح و جلوگیری از اجرای آن چاره اندیشی کنند.
جهانگیر ضابطی نایب‌رئیس کانون جایگاه داران سوخت کشور در این همایش گفت: طی 4 دوره‌ای که در انجمن حضور داشتم همه تلاش ما برای تغییر و بهبود روند قراردادهای و افزایش فرآورده‌ها سالم بی نتیجه مانده است.

وی در ادامه افزود: 90 درصد جایگاهداران سوخت در سراسر کشور از وجود فرآورده ناسالمی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد گلایه مند هستند؛ اما بابت این موضوع از سوی شرکت نفت جریمه می‌شوند.
این مسئول با بیان اینکه گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات جایگاهداران سوخت وجود ندارد، اذعان کرد: امروز شرکت نفت به بهانه کاهش تصدی گری دولت و کیفیت بخشی به توزیع سوخت با راه اندازی شرکت‌های برند درصدد هستند تا بخش خصوصی واقعی را ورشکست کرده و عده ای از مدیران نفتی را به ثروت برسانند.
وی ابراز کرد: شرکت‌های بِرندی که هم اکنون از سوی شرکت نفت تعریف شده‌اند قابل تائید نیست؛ زیرا شرایط حقوقی بین وزارت نفت و وضعیت کارمزد و حق العمل ما مشخص نیست.
ضابطی تصریح کرد: امروز برخی از افراد با استفاده از رانت شرکت نفت مدیریت این شرکت‌های برند را در دست گرفته‌اند و فضای رقابتی از بین رفته است، همچنین ساختار شرکت نفت و ارتباطش با جایگاهداران سوخت از نگاه اربابی است.

همایون صالحی دبیر کانون صنفی جایگاهداران سوخت کشور در ادامه این همایش عنوان کرد: 85 جایگاه سوخت در استان قزوین وجود دارد و سرانه مصرف بنزین در این استان 360 لیتر است و رتبه دوازدهم در کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با انتقاد از اینکه تا به امروز کارمزد جایگاهداران سوخت در کشور اعلام نشده است، گفت: متاسفانه روالی که شرکت نفت برای جایگاهداران تعریف کرده بدین صورت است که 10 درصد کارمزد اضافه شود و 10 درصد دیگر هم به جایگاهدارانی داده می‌شود که قرارداد شرکت‌های بِرند را امضا کنند.
این مسئول ادامه داد: بحث شرکت‌های بِرند طی یک سال گذشته از سوی آقای زنگنه در وزارت نفت اعلام شده و تا به امروز در حال اجرایی شدن است؛ اما این شرکت‌ها بدون کار کارشناسی لازم و بدون نظرخواهی از مدیران جایگاهدارن راه اندازی شد و چالش‌های زیادی را برای ما ایجاد کرده است.
وی عنوان کرد: در همه کشورهای دنیا ابتدا برای تعریف برند ساختارهای لازم را بررسی کرده و سپس آن را اجرایی می‌کنند؛ اما در کشور ما بحث بِرند بدون هیچ ساختار و زمینه کارشناسی در وزارت نفت در حال اجراشدن است.
صالحی با اشاره به اینکه شرکت‌های بِرند در وزارت نفت امروز با پوشش خصوصی سازی و کوچک سازی دولت اجرایی شده است، ابراز کرد: اما در واقعیت این شرکت‌ها هیچ گونه ارتباطی با اصل 44 و خصوصی سازی ندارد زیرا برخی مدیران بازنشسته شرکت نفت با استفاده از رانت وارد میدان شده‌اند و مدیریت این شرکت‌های بِرند را در دست گرفته‌اند که این موضوع یک بی عدالتی است.

فرنود عاشوری عضو کانون کشوری جایگاه داران سوخت سخنران دیگر این همایش بود که در ادامه بیان کرد: شرکت ملی پخش به بهانه کوچک شدن به راه اندازی شرکت‌های بِرند روی آورده است که افراد منتسب به شرکت نفت با نام خصوصی سازی مدیریت این شرکت‌ها را برعهده گرفته‌اند.
وی در ادامه افزود: همه کسانی که در توزیع فرآورده‌های نفتی وارد شده اند در داخل شهر به دلیل هزینه سنگین خرید زمین حدود ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان و در خارج شهر حدود یک میلیارد تومان هزینه کرده اند؛ اما در طرح برند قرار است زمین ارزان یا رایگان به شرکت داده شود که با این کار دیگر قادر به رقابت نخواهیم بود.
این مسئول ادامه داد: شرکت‌های بِرند به محلی برای دستیابی منافع شخصی برخی‌ها تبدیل شده است، امروز به جز استان تهران بقیه استان‌ها ظرفیت افزایش جایگاه‌های سوخت را ندارند و شرکت بِرند می‌تواند فضای خوبی باشد اما فقط برای پایتخت، زیرا ظرفیت استان‌ها درنظر گرفته نشده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

سيداحمد ميرپوريان / ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

باسلام بنده خودم جايگاهدار هستم واقعا اينده ي شغلي خود را متزلزل ميبينم اين برند كه خود از مصاديق بدبخت كردن همكاران بنده هست وبا اقتصاد مقاومتي منافات دارد واز طرفي مصداق محرز رانت ورانت خواري در شركت نفت ميباشد
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان