۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ۳۷ دانشمند آمریکایی از ترامپ خواستند تا توافق هسته‌ای ایران را لغو نکند
کد خبر: ۲۲۳۶۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ ساعت: ۱۰:۲۸ ↗ لینک کوتاه

با ارسال نامه ای؛

۳۷ دانشمند آمریکایی از ترامپ خواستند تا توافق هسته‌ای ایران را لغو نکند

۳۷ دانشمند آمریکایی با ارسال نامه‌ای برای دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا از وی خواستند تا توافق هسته‌ای ایران را لغو نکند.

۳۷ دانشمند آمریکایی از ترامپ خواستند تا توافق هسته‌ای ایران را لغو نکند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین   ،37 دانشمند آمریکایی روز دوشنبه با  ارسال نامه‌ای برای دونالد ترامپ از وی خواستند تا از توافق هسته‌ای ایران، تبعیت کرده و این توافق را لغو نکند. دانشمندان آمریکایی این توافق را بزرگترین مانع برای تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی ارزیابی کرده‌اند.

در این نامه آمده است: ما از شما می خواهیم تا این دارایی راهبردی و حیاتی آمریکا را حفظ کنید.

امضاکنندگان این نامه شامل برندگان جایزه نوبل، کارشناسان باسابقه تسلیحات اتمی، مشاوران سابق کاخ سفید و مدیران ارشد بزرگترین مجمع عمومی دانشمندان آمریکایی بوده‌اند.

ترامپ بارها در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توافق هسته‌ای ایران را بدترین توافقی ارزیابی کرده بود که تاکنون در آن مذاکره شده است. وی در سخنانی در کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک نیز گفته بود که "اولویت اول من لغو این توافق فاجعه آمیز خواهد بود."

وی این گونه استدلال کرده است که تهران توانسته است در توافق هسته‌ای، امتیازات زیادی از واشنگتن بگیرد و پس از انقضای محدودیت‌ها در 15 سال آینده، ایران همچنان قادر به تولید تسلیحات اتمی خواهد بود.

این نامه توسط ریچارد گاروین فیزیکدان آمریکایی که به طراحی و ساخت نخستین بمب هیدروژنی کمک کرده و زمان زیادی به دولت آمریکا در خصوص سلاح های اتمی مشاوره می داده، تنظیم شده است.

در این نامه آمده است: هدف از نوشتن نامه، ارائه ارزیابی ما از توافق هسته‌ای ایران از زمان اجرای رسمی آن از یک سال گذشته بوده است. 16 ژانویه 2016 آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که تهران برنامه هسته‌ای خود را محدود کرده و اقدامات ایران برای لغو تحریمهای بین المللی کافی بوده است.

نویسندگان نامه تاکید کردند: بازرسان و گروه های نظارت کننده بر تاسیسات غنی سازی ایران، اطمینان داده‌اند که هیچ گونه تحولات عجیبی در تاسیسات غنی سازی ایران در آینده نزدیک روی نخواهد داد و اینها به خاطر متن توافق هسته‌ای است. تهران؛ همان طور که توافق شده حدود دو سوم دستگاه های غنی سازی اورانیوم را از کار انداخته است و 95 درصد اورانیوم تولید شده 4 درصدی خود را صادر کرده و تولید اورانیوم غنی شده خود را به کمتر از 20 درصد کاهش داده است.

این نامه در ادامه آورده است: این توافق به طور قابل توجهی خطر تولید مقادیر زیادی از مواد لازم برای تولید ناگهانی سلاح های هسته‌ای را کاهش داده است و فشار وارد شده بر کشورهای همسایه ایران برای تولید و توسعه تسلیحات هسته‌ای را کاهش داده است.

دانشمندان آمریکایی در این نامه اعلام کرده‌اند که توافق هسته‌ای هیچ گزینه‌ای را از روی میز در مواجهه با ایران برنخواهد داشت، چه برای دولت ترامپ و چه دولتهای آینده آمریکا.

بسیاری از امضاکنندگان این نامه، در بین 29 نفری هستند که در نامه‌ای به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آگوست 2015 میلادی از توافق هسته‌ای حاصل شده با ایران، حمایت کردند.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان