۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بیش از ۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به زیرکشت گندم رفته است
کد خبر: ۲۲۳۳۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ساعت: ۱۳:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مجری طرح "محوری گندم" وزارت جهادکشاورزی:

بیش از ۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به زیرکشت گندم رفته است

مجری طرح محوری گندم وزارت جهادکشاورزی بیان کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۵ میلیون و ۸۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به زیر کشت گندم رفته است.

 بیش از ۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به زیرکشت گندم رفته است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، اسفندیاری مجری طرح محوری گندم کشور پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در بازدید از مزارع گندم استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سال زراعی جاری برنامه ریزی برای کشت گندم 5 میلیون و 750 هزار هکتار بوده که 2 میلیون و 50 هزار هکتار گندم آبی و 3 میلیون و 750 هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که از اواخر شهریور ماه کشت پاییزه گندم آغاز و تا آوایل آذرماه ادامه داشت خاطرنشان کرد: این میزان سطح زیر کشت بیش از یک درصد از برنامه پیش بینی جلوتر است اما از میزان کشت گندم از سال های گذشته کمتر بوده است.

اسفندیاری اذعان کرد: مجموعه نهاده‌ها و الزاماتی که می‌توانست در افزایش تولید و بهره وری به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند از طریق بخش خصوصی انجام شده است.

وی گفت: بیشتر نگاه‌ها و رویکردها هم به این سمت است که ارتقا عملکرد با اقدامات فنی داخل مزرعه که کمک به افزایش بهره وری می کند در این راستا دیده شده است.

مجری طرح محوری گندم کشور گفت: بر نامه ای برای توسه سطح زیرکشت گندم نداریم ولیکن با اقداماتی از جمله توزیع بذور اصلاح شده بدنبال افزایش عملکرد در واحد سطح هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای توزیع بذور اضافه کرد: در سال جاری بیش از 472 هزار تن بذر از 44 رقم گندم آبی و 12 رقم گندم دیم مجموعا 56 رقم انواع بذر مطابق با اقلیم های مختلف کشور کشت شده است.

دو خط اعتباری برای کشاورزان پیش بینی شده است

این مسئول با اشاره به تامین کودهای مورد نیاز کشاورزان اظهار کرد: با همکاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، کود مورد نیاز کشاورزان تامین و هیچ محدویتی برای کشاورزان وجود ندارد.

وی ابراز کرد: اعتقاد براین است که متناسب با کود که از عناصر خاک برداشت می‌شود مواد غذایی لازم به خاک داده نمی‌شود که باید متناسب با نیاز گیاه و انتظارات آن، کود و غذا بدهیم تا بهره وری و برداشت لازم ایجاد شود.

اسفندیاری تصریح کرد: طی سه سال گذشته دو خط اعتباری برای کشاورزان پیش بینی شده تا کشاورزان از طریق بانک کشاورزی از این خط اعتباری برای خرید تجهیزات، تراکتور و کمباین مورد نیاز خود استفاده کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: در برنامه ششم توسعه مجلس محترم برنامه ویژه ای برای کمباین در نظر گرفته و حمایت‌های 25 تا 30 درصد بخشودگی الزام که وجود دارد در بحث کمباین را داشته باشیم تا تحریک تقاضا شود.

این مسئول گفت: مزارع کشاورزی کشور استحقاق این را دارند که کمباین نو و با تکنولوژی‌های لازم داشته باشند تا از افت و ضایعات قابل توجه جلوگیری شود؛ بنابراین از مجلس محترم تقاضا می‌شود در برنامه ششم توسعه این نقص بزرگ ملی که در برداشت محصولات است حذف شود. 

مجری طرح محوری گندم کشور گفت: در راستای طرح محوری گندم عملیات کنترل علف‌های هرز در مناطق جنوبی کشور آغاز شده و با تهیه سموم علف کش از مبادی مطمین تر از طریق شرکت‌های بخش خصوصی با مدیریت سازمان حفظ نباتات علف کش کافی تامین و عملیات مبارزه با علف‌های هرز در سطح 6 یا 7 هزار هکتار از این اراضی انجام شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان