۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین جناب وزیر! غارت اموال ایران واقعیت است نه توهم توطئه
کد خبر: ۲۲۳۲۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ساعت: ۱۱:۱۸ ↗ لینک کوتاه

شما خوش‌بین هستید که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؟

جناب وزیر! غارت اموال ایران واقعیت است نه توهم توطئه

وزیر راه و شهرسازی طرح احتمال بدعهدی شرکت‌های ایرباس و بوئینگ در فروش هواپیما را به «تئوری توطئه» نسبت داد و تخطئه کرد.

جناب وزیر! غارت اموال ایران واقعیت است نه توهم توطئه
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، عباس آخوندی در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره این سؤال که آیا ممکن است روزی ایرباس یا بوئینگ به این «تعهدات خود پشت کنند و نخواهند به ایران هواپیما بفروشند، واکنش ایران به این احتمالات چیست؟» گفت: این بدگمانی‌ها و تئوری‌های توطئه در پس ذهن اکثر ایرانیان قرار دارد هر اتفاقی که بیفتد عده‌ای نخستین واکنش کلامی‌شان این است که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه این قرارداد یا این اتفاق است. یادمان نرود توافق با بوئینگ و ایرباس در قالب قرارداد است و هیچ طرفی نمی‌تواند یک جانبه یک قرارداد بین‌المللی را زیر پا بگذارد.
 
ایران در بالاترین سطح یعنی سطح رهبری اعلام کرده است که ما عهدشکن نیستیم و قراردادها را زیر پا نمی‌گذاریم. بنابراین برای من این حرف‌ها و این واکنش‌ها از یک سوی عجیب و غریب  و از سوی دیگر آشنا و مورد انتظار است. از دشمنان دولت، انتظاری جز خون به دل و ناشاد کردن مردم نیست. لیکن، کم‌تحرکی از سوی برخی نخبگان که عظمت کار انجام شده را می‌دانند تا حدی دور از انتظار است. در هر صورت زمانی که شما قرارداد می‌بندید طرفین متعهد هستید یعنی شما خوش‌بین هستید که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؟
 
آخوندی در پاسخ این سؤال می‌گوید: من دلیلی ندارد که بگویم خوشبینم یا بدبین که اگر بعدها خدای ناکرده به دلایلی از جمله اقدامات همین افرادی که در داخل می‌خواهند این قراردادها متوقف شود کار با مشکل مواجه شد بگویند ما نگفتیم؟ من بر اساس قرارداد صحبت می‌کنم و می‌گویم که هر زمان که ما پیش پرداخت را بپردازیم. آنها طبق تعهدات کار خود را شروع می‌کنند.
 
نسبت دادن احتمال بدعهدی شرکت‌های آمریکایی و فرانسوی به تئوری توطئه در حالی است که پیش از این شرکت‌های غربی نظیر پژو و رنو و توتال و ... بارها زیر تعهدات خود در قراردادهای مربوط به خودرو و نفت زده‌اند و از این جهت، نسبت دادن تجارب تاریخی و هشدارهای مبتنی بر آنها به توطئه‌اندیشی، از  نوعی سهل‌اندیشی حکایت می‌کند.
 
آخرین‌بار دولت آمریکا پای حکم دادگاه آمریکایی را امضا و برای اجرا ابلاغ کرد که بر اساس آن 2 میلیارد دلار از اموال سرمایه‌گذاری شده  ایران به بهانه غرامت، غارت می‌شد. برخی منابع رسانه‌ای آمریکا همچنین تصریح کردند با شکایت برخی گروه‌های ذی‌نفوذ صهیونیستی، امکان دارد مبالغ پرداختی ایران برای خرید هواپیما از بوئینگ، صرف غرامت‌خواهی‌های جدید شود!





انتهای پیام/1404

منبع: کیهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان