۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فتنه ۸۸ ملاک بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است/ لایحه جامع به انتخابات ۹۶ نمی‎رسد
کد خبر: ۲۲۳۱۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ساعت: ۱۶:۲۹ ↗ لینک کوتاه

کدخدایی در نشست خبری:

فتنه ۸۸ ملاک بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است/ لایحه جامع به انتخابات ۹۶ نمی‎رسد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اقدامات اشخاص در سال ۸۸ در بررسی صلاحیت‌ها برای انتخابات مدنظر قرار خواهد گرفت.

فتنه ۸۸ ملاک بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است/ لایحه جامع به انتخابات ۹۶ نمی‎رسد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین   ،عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز (شنبه 11 دی ماه) ضمن گرامیداشت روز 9 دی و همچنین تبریک میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نوی میلادی به مسیحیان جهان اظهار داشت: 38 مصوبه از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال شد که تاکنون 11 مورد آن مغایر شرع بود.فتنه 88 ملاک تائید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است/ لایحه جامع انتخابات به این دور از انتخابات نمی‎رسد

وی همچنین با اشاره به یکی از نظرخواهی‌هایی که نسبت به بازاریابی شبکه‌ای از سوی فقهای این شورا انجام شده بود، اظهار داشت: با توجه به سوال‌های ارسال شده پیرامون بازاریابی شبکه‌ای در آیین‌نامه اجرایی صدور پروانه کسب و فعالیت، فقها آن را فی‌نفسه خلاف موازین شرع مقدس نشناختند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هیئت‌های مرکزی هفته گذشته در حوزه انتخابات تشکیل شد، افزود: در 15 استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحال وبختیاری، خراسان شمالی و جنوبی و رضوی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان و قزوین هیئت نظارت دایر شده است.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات آتی می‌توان از ابزار الکترونیکی استفاده کرد، گفت: ما در این زمینه همکاری خوبی با وزارت کشور داشته‌ایم، در مورد احراز هویت به صورت الکترونیکی اعلام کردیم که به شرط تأمین ضوابط امنیتی وزارت کشور می‌تواند در تمام شعب این اقدام را صورت دهد که البته وزارت کشور در تلاش است تا این موضوع را عملیاتی کند.

وی ادامه داد: البته برای استفاده از صندوق‌های الکترونیکی در انتخابات ریاست جمهوری به جمع‌بندی نرسیدیم اما شاید در برخی صندوق‌ها منوط به نظر کارشناسان و موافقت اعضای شورای نگهبان از این امر استفاده کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه ما در مورد انتخابات شوراها به دلیل آنکه دخالتی نداریم نمی‌توانیم برای استفاده از صندوق‌های الکترونیکی اعلام نظر کنیم، تصریح کرد: تا زمانی که شرایط کافی برای استفاده از صندوق‌های الکترونیکی وجود نداشته نمی‌توان از آن استفاده کرد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مربوط به مصوبه مجلس در مورد حداکثر میزان پرداخت حقوق‌ها نیز اظهار داشت: تا زمانی که مصوبه‌ای از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال نشود، نمی‌توان اعلام نظر کرد اما مهم آن است که حقوق‌های نجومی خلاف بوده و امیدواریم با تدابیر لازم توسط مجلس این امر دیگر تکرار نشود.

وی همچنین با اشاره به فراخوانی که شورای نگهبان به منظور بررسی انتخابات اعلام کرده بود نیز گفت: استقبال خوبی از این فراخوان شده و نظرات بسیاری به شورای نگهبان در رابطه با روند انتخابات ارائه شده که دوستان ما در شورای نگهبان در حال  بررسی آن هستند.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نظر شورای نگهبان در رابطه با منشور حقوق شهروندی چیست بیان داشت: تا زمانی که مصوبه‌ای برای ما از سوی مجلس یا هیئت وزیران ارسال نشود نمی‌توانیم اظهارنظر رسمی داشته باشیم اما اعضای شورای نگهبان آزادند تا نظرات خود را پیرامون حقوق شهروندی اعلام کنند.

وی همچنین با اشاره به بحث تبلیغات زود هنگام برای انتخابات اظهار داشت: اگر تبلیغات خلاف واقع و زود هنگام از سوی برخی داوطلبان و کاندیداها صورت بگیرد توسط شورای نگهبان بررسی خواهد شد و در مورد اقدامات احزاب و جبهه‌ها نیز وزارت کشور می‌تواند اقدام کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موافقتنامه پاریس که دارای ایرادات شکلی بوده، ایرادات ماهوی نیز داشته است گفت: طبیعتا زمانی که مصوبه‌ای دارای ایرادات شکلی است، ایرادات ماهوی نیز دارد اما تا زمانی که  پیوست‌های کامل این موافقتنامه از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال نشود نمی‌توانیم به صورت جزئی آن را بررسی و اعلام کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لایحه جامع انتخابات برای انتخابات آتی ریاست جمهوری و مجلس ارائه خواهد شد گفت: آن زمان دولتمردان در مورد لایحه جامع انتخابات صحبت کردند گفتند نمی‌توانند لایحه را به انتخابات آتی برسانند زیرا مراحل تصویب و ارائه آن از سوی دولت و مجلس طولانی است.

وی ادامه داد: اما مجلس امیدواری داد که شاید بتواند در قالب طرح برخی موارد سیاست‌های کلی این قانون را در مجلس ارائه و اصلاح کند و شاید این لایحه برای انتخابات بعدی مورد استفاده و استناد قرار بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از اعضای شورای نگهبان اعلام کرده به دلیل روند تأیید و یا رد کاندیداها این شورا تنها به یک مجری برای انتخابات تبدیل شده گفت: شورای نگهبان براساس قانون و قوانین انتخاباتی وظیفه نظارتی داشته و طبق آن به وظیفه خود عمل می‌کند.

کدخدایی همچنین با اشاره به اینکه در انتخابات آتی همه می‌توانند به عنوان داوطلب (خانم و آقا) ثبت نام کنند، اظهار داشت: البته عنوان رجل سیاسی هنوز تأیید و تصویب نشده است.

وی در واکنش به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان می‌خواهد به منظور ایجاد شفافیت مدلی را برای نحوه تأیید یا رد داوطلبان از سوی این شورا ارائه کند بیان داشت: برخی مسائل برای شورای نگهبان دارای هزینه بوده و امیدواریم رسانه‌ها این موضوع را درنظر داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: هنوز با توجه به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری بحث شاخص‌های رجل سیاسی در دست بررسی است و امیدواریم بتوانیم شاخص‌های روشنی را در این زمینه اعلام کنیم.

کدخدایی تصریح کرد: اما اینکه بررسی صلاحیت‌ها چگونه است بیان داشت: موارد طبق قانون به خود اشخاص برمی‌گردد مگر اینکه در قانون ذکر دیگری در رابطه با مشاوره شخص در تخلفی اعلام شده باشد بر این اساس اطرافیان یک کاندیدا هم مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به اینکه آیا شورای نگهبان در انتخابات آتی موضوع اقدامات در فتنه 88 را مدنظر قرار خواهد داد گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند 9 دی در تاریخ ماندگار است و جواب اقدامات فتنه 88 می‌باشد لذا قابل فراموشی نیست و در جایی که ملاک قانون باشد اقدامات اشخاص طی آن سالها نیز در روند بررسی صلاحیت کاندیداها مورد نظر خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان با اشاره به انتخابات شوراهای شهر و روستاها نیز بیان داشت: نظارت بر انتخابات شوراها مربوط به شورای نگهبان نبوده و در حوزه مجلس و وزارت کشور است اما ضرورت دارد براساس سازوکاری مشخص که در همه انتخابات از ثبت نام بی‌رویه افراد جلوگیری می‌شود طی این انتخابات آتی نیز بتوان از طریق قانونی از ثبت نام همه افراد جلوگیری کرد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان