۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین بیماری‌های ستون فقرات سالانه میلیاردها ریال هزینه در پی دارد
کد خبر: ۲۲۲۷۶۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

بیماری‌های ستون فقرات سالانه میلیاردها ریال هزینه در پی دارد

سالانه میلیاردها ریال هزینه صرف درمان بیماری‌های ستون فقرات می‌شود و میلیون‌ها روز کاری به واسطه این دسته از اختلالات با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

بیماری‌های ستون فقرات سالانه میلیاردها ریال هزینه در پی دارد
بیماری‌های ستون فقرات سالانه میلیاردها ریال هزینه در پی دارد
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ فرهاد آزادی دبیر علمی سمینار در افتتاحیه هفدهمین سمينار  سراسری "فيزيوتراپي تخصصي ستون فقرات" صبح امروز در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: این سمینار با حضور محققین داخل و خارج کشور برگزار شده است.

وی افزود: آمار دقیقی از میزان شیوع اختلالات ستون فقرات در کشور وجود ندارد، اما تحمیل هزینه های مستقیم، غیر مستقیم و غیر ملموس این دسته از اختلالات شایان توجه است.

آزادی بیان کرد: سالانه میلیاردها ریال هزینه درمان بیماری های ستون فقرات می‌شود و میلیون ها روز کاری به واسطه این دسته از اختلالات از دست می رود و کیفیت زندگی هزاران نفر را دچار افت می‌کند.

دبیر علمی سمینار اشاره کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری تمامی دانشگاه های توانبخشی کل کشور و انجمن فیزیوتراپی ایران و با همکاری بسیاری از علاقمندان در سراسر کشور و خارج از کشور این سمینار را به طور متوالی در طی 16 دوره مورد توجه قرار داده است.

وی بیان کرد: از اهداف این سمینار توجه به اهمیت کار تیمی و به خصوص لحاظ بخش بیمار و خانواده است که به صورت برنامه های مختلف و ارائه مقاله در داخل و خارج از کشور و با برپایی پنل اختصاصی برگزار خواهد شد.

آزادی افزود: علاوه بر اهداف کلان، سمینار چندین هدف فرعی دنبال می کند که به بررسی دسترسی عادلانه به خدمات توانبخشی، تدوین استانداردهای خدمات توانبخشی و به دنبال آن پوشش بیمه ای این خدمات، جایگاه توانبخشی به طور اعم و فیزیوتراپی به طور اخص در صنعت گردشگری کشور و معرفی مجمع خیرین سلامت کشور پرداخته خواهد شد.

در ادامه این مراسم اسماعیل ابراهیمی رییس برد توانبخشی ایران اظهار داشت: اختلالات ناشی از ستون فقرات جایی است که لسیاری از تعارضات و تداخلات دیگر رشته ها به درست و نادرست در این حوزه تجمیع پیدا کرده است.

وی افزود: درست این است که در حیطه اختلالات ستون فقرات جراحان ارتوپد، فیزیوتراپ ها و کسانی که به حیطه تخصصیشان مربوط است در این حوزه فعالیت داشته باشند  و حتی می توان گفت روانشناسان و روانپزشکان ور این موضوع دخیل هستند.

ابراهیمی تصریح کرد: اما گروهی مانند تربیت بدنی به نادرستی در اختلالات ناشی از ستون فقرات دخالت می کنند. یک گروه تربیت بدنی فقط می تواند تا زمانی که شخصی سالم است به سلامت وی کمک کند اما جایی که شخص بیمار می شود، دیگر کار تربیت بدنی و امثال آن نیست و مداخله آنها در این امر نه تنها نادرست بلکه غیر قانونی است.

رییس برد توانبخشی ایران بیان کرد: اختلالات ستون فقرات مشکلات زیادی مانند بیماری های قابی و عروقی معز و اعصاب و سایر بیماری ها ناثیر می گذارد و می توان گفت حیطه ستون فقرات آنقدر بزرگ است که یک گروهی برای سلامت ستون فقرات در وزارت بهداشت تشکیل شود و تشخیص داده که چگونه می توان ستون فقرات را سلامت نگاه داشت.

وی تاکید کرد: طبق شعار سازمان بهداشت جهانی، سلامت انسان در سلامت ستون فقرات است و می توان گفت که سلامت ستون فقرات به پر آب بودن دیسک ها است و بنابر گفته این سازمان ‌پیری انسان به پیری ستون فقرات بستگی داشته و سلامت آن در میزان آب داخل دیسک ها است.

ابراهیمی یادآور شد: کاهش آب موجود در دیسک ها موجب کج شدن ستون فقرات، افزایش فشار، از دست رفتن ‌نقش حیاتی عضلات و از بین رفتن حس ها می شود.

در حال تکمیل/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان