۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین کمبود بودجه سازمان دامپزشکی کشور در زمینه واکسیناسیون تب برفکی
کد خبر: ۲۲۲۷۵۰ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

کمبود بودجه سازمان دامپزشکی کشور در زمینه واکسیناسیون تب برفکی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: کشور در زمینه واکسیناسیون بالاخص تولید واکسن‌های تب برفکی باید از تولیدات داخلی حمایت کند.

کمبود بودجه سازمان دامپزشکی کشور در زمینه واکسیناسیون تب برفکی
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ در سمینار مدیریت واکسیناسیون تب برفی در ایران که صبح امروز در دانشکده دام پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، ناصر رسولی عضو سازمان دام پزشکی کشور در خصوص جایگاه واکسیناسیون در برنامه‌های کنترل و ریشه کنی تب برفکی بیان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری تنها نیست و 7 نوع ویروس در عفونت آن دخیل است که درمان آن را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

وی در خصوص چالش‌های درمان این بیماری اظهار داشت: تنوع ویروس‌های این بیماری باعث شده است با یک واکسن نتوان به سمت یک ریشه کامل پیش رفت.

عضو سازمان دام پزشکی کشور افزود: واکسن چند ظرفیتی شش پی دی 50 بیماری را ریشه کن می‌کند ولی در داخل بدن دام عفونت منتشر می‌شود.

رسولی عنوان کرد: در یکی 2 سال اخیر شرایط مشکلی در حوزه دام پروری کشور حکم فرما بوده است به طوری که دامدارها علاوه بر مشکل تب برفکی نگرانی تعطیلی دامداری خود نیز بوده اند.

در ادامه این مراسم مهدی خلج رئیس سازمان دام پزشکی کشور، تصریح کرد: خوشبختانه خانواده دام پزشکی توانستند در بحران‌های پیش رو خسارت و زیان را به حداقل برساند و تولید در عرصه مرغداری در عرض این سه سال افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: یکی از وظایف اساسی سازمان دامپزشکی کشور تامین بهداشت دام است که این دام در روستاها تنها منبع تامین امرار معاش خانواده‌ها محسوب می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: مألفه بهداشتی اساس دوام دامداری است و اینکه برخی از رسانه‌ها این مطلب را ابراز می‌کنند که هنوز در حوزه پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی اقدامی نکرده‌ایم کاملا صحت ندارد و باید مقایسه معقول بین گذشته و حال صورت گیرد.

خلج افزود: در بین 181 بیماری دام‌ها بیماری‌های واگیردار هم در عرصه ملی و هم در عرصه تجارت بین‌المللی اهمیت بسزایی دارد و در صورتی که قصد داشته باشیم فرآورده لبنی را به خارج از کشور صادر کنیم حتما باید از نظر عاری بودن از ویروس تب برفکی بررسی شود.

وی بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور چند وظیفه اساسی بر عهده دارد که یکی از آنها این است که به صورت شفاف و واضح با مردم صحبت کند. بنابراین باید تب برفکی را بر اساس آمار دقیقی که وجود دارد گزارش کنیم. ما باید بتوانیم سیستم گزارش گیری خوبی داشته باشیم که این سیستم مشتمل بر واحد گزارش گیری الکترونیکی و واحد اطلاعات جغرافیایی است.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در مرحله بعد دانشگاه باید توان تحویل داده‌ها را داشته باشد، اظهار داشت: کشور ما قبرستان داده‌ها است که این یک نقص بین‌المللی محسوب می‌شود ولی در کشور ایران از شدت بیشتری برخوردار است که برای رفع این مشکل باید ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.

خلج افزود: کارشناسان ما باید توان تشخیص بالینی بالایی داشته باشند همچنین باید نمونه برداری نیز به خوبی صورت گیرد و سپس واکنش سریع و برنامه خوب در کمیته ملی تدوین برنامه‌ها علیه بیماری‌های دامی منعقد شود.

وی یادآور شد: متاسفانه ما یک مدت در معرض تحریم بودیم ولی اکنون توانسته‌ایم با 14 کشور در زمینه کنترل بیماری تب برفکی مشارکت و همکاری کنیم ما به دنبال واکسن کیفی هستیم که این امر نیازمند برنامه خوب واکسیناسیون است واکسنی خوب محسوب می‌شود که بتواند با مهم‌ترین برندهای جهانی رقابت کند و در صورتی که در مورد بیماری‌های واگیردار در داخل کشور واکسن مورد نیاز تامین نشود باید واردات صورت گیرد ولی گرایش ما این است که بتوانیم تولید داخلی را حمایت کنیم.

وی بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور در صورت نیاز واکسن 6P50 می‌تواند از کشورهای دیگر وارد کند که الان حدود 2 میلیون دز واکسن رایگان از کشورهای هند و ترکیه وارد شده است.

در ادامه این مراسم حمید کهرام رئیس موسسه سرم‌سازی رازی بیان کرد: در خصوص کیفیت واکسن باید دو گام مهم برداشته شود یکی از مزیت‌هایی که واکسن روغنی نسبت به واکسن گذشته دارد این است که این نوع واکسن شش ماه ایمنی دارد در صورتی که واکسنی که در گذشته وجود داشت چهار ماه دام را علیه ویروس بیمه می‌کرد همچنین در صدد هستیم که در این موسسه بتوانیم تا آخر سال 96 واکسن بدون پروتئین تولید کنیم.

وی اظهار داشت: تاکنون موسسه سرم سازی رازی 14 میلیون دوز واکسن تولید کرده است که امیدواریم تا پایان سال این رقم به حدود 20 میلیون دوز واکسن pd506 تحویل بدهیم موسسه روناک سرشار از واکسن است که در آن سویه‌های بیماری وجود ندارد خوشبختانه در حال حاضر کشور بی نیاز از واردات است و می‌توانیم این واکسن چند ظرفیتی تب برفکی را تا آخر سال 96 به خارج از کشور صادر کنیم.الان حدود بیش از شش میلیون دوز واکسن در سردخانه‌های روناک وجود دارد.

رئیس موسسه سرم سازی رازی اظهار داشت: در صورتیکه در کشور قصد داشته باشیم پیشگیری کنیم حدود 32 تا 35 میلیون دوز واکسن تب برفکی در کشور نیاز است که تاکنون به این اندازه مصرف نکرده ایم.

کهرام افزود: متاسفانه چالشی که امروزه بین مؤسسه سرم سازی رازی و سازمان دامپزشکی کشور وجود دارد میزان بودجه است که دولت باید برای انجام این واکسیناسیون سرمایه گذاری لازم را انجام دهد.

وی بیان کرد: ‌قیمت واکسن 3PD50 هزار تومان بود ولی قیمت واکسن 6P50 که موسسه سرم سازی دامپزشکی کشور پیشنهاد کرد حدود 2هزارو 500 تومان بود که این قیمت در نهایت به حدود هزار و 800 تومان تغییر پیدا کرد؛ بنابر این در صورتی که بخواهیم 30میلیون دز واکسن در کشور مصرف کنیم سازمان برنامه و بودجه باید حدود 55تا 60 میلیارد تومان به این امر اختصاص دهد در صورتی که کل بودجه سازمان دامپزشکی کشور حدود 30میلیارد تومان بود.

رئیس مؤسسه سرم سازی رازی عنوان کرد: تب برفی در کشور اندونزی سالها است که برچیده شده است ولی در کشور ما موضوع مهم بودجه نیست بلکه نبود برنامه و مدیریت سبب شده است که نتوانیم به سمت کنترل دقیق این بیماری پیش برویم.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان