۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مختومه شدن پرونده خون های آلوده/ اقدامات پیشگیرانه در خصوص فروش نوزاد/ نظارت بر مطب پزشکان دچار ضعف است
کد خبر: ۲۲۲۶۸۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

مختومه شدن پرونده خون های آلوده/ اقدامات پیشگیرانه در خصوص فروش نوزاد/ نظارت بر مطب پزشکان دچار ضعف است

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به مختومه شدن پرونده خون های آلوده از سوی سازمان انتقال خون گفت: با کوچکترین تخلفات توسط هر کسی، در هر سطحی و با هر نیتی حتی خیر برخورد می‌کنیم و این بسته اصلی ما در طرح تحول است.

مختومه شدن پرونده خون های آلوده/ اقدامات پیشگیرانه در خصوص فروش نوزاد/ نظارت بر مطب پزشکان دچار ضعف است
مختومه شدن پرونده خون های آلوده/ اقدامات پیشگیرانه در خصوص فروش نوزاد/ نظارت بر مطب پزشکان دچار ضعف است
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که در این وزارتخانه برگزار شد، در ارتباط با توزیع شیر در مدارس کشور گفت: با وجود اينكه اكنون اين اتفاق نمي افتد اما مصرف شیر توسط دانش‌آموزان برای سلامت آنها بسیار اهمیت دارد و ما به طور جدی پیگیر هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه صحبت‌های نوبخت مبنی بر اينكه بنا بود طرح تحول سلامت پايلوت اجرا شود، بیان کرد: طرح تحول را با توجه به تجربیات و پایلوت قبلی اجرا کردیم و قسمت‌هایی که اجرا شد با قطعیت ادامه یافت.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: کاهش قیمت نفت سبب شد که برخی از بسته‌ها را اجرا نکنیم، همه ما سربازان نظام سلامت هستیم و این رفتار خبرنگاران كه دنبال جواب حرفهاي ديگرى مى گردند را تاييد نمی كنم.

وى تصریح کرد: در حوزه بهداشت و درمان با توجه به عقب‌افتادگی ها همه انرژی‌مان را باید به سمت یکی شدن پیش ببریم.

حریرچی در ارتباط با پرونده خون‌های آلوده که مدیرعامل سازمان انتقال خون آن را مختومه اعلام کرده و برخی می‌گویند هنوز ادامه دارد، اظهارداشت: آقای پور فتح‌الله نماینده وزارت بهداشت است و هرچه بگوید درست است.

وی عنوان كرد: طرح تحول پدیده‌ای است که حداقل 10 سال براي رسيدن به نقطه مطلوب زمان نیاز دارد. علی‌رغم همه مشکلات، اقدامات لازم را انجام دادیم و به عهدمان با مردم پایبندیم.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: با کوچکترین تخلفات توسط هر کسی، در هر سطحی و با هر نیتی حتی خیر برخورد می‌کنیم و این بسته اصلی ما در طرح تحول است.

وی با اشاره به تاخیر در اعتبار بخشی بیمارستان‌ها اظهار داشت: اقدام در خصوص این طرح انجام شده و توجه ما به افزایش ایمنی بیمار است، البته کاهش میزان سنجه کاهش میزان سنجه‌ها و افزایش دقت کار آسانی نبوده و ما باید از منابع داخلی استفاده کنیم تا بخش غیردولتی را نیز تقویت کنیم، از همین رو اعتبار بخشی ایمنی بیماران از 15 دی ماه آغاز شده و در 10 قطب دانشگاهی 10 کارگاه آموزشی برگزار شده است. 
 
حریرچی در  پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اظهار نظر معاون تحقیقات وزارت بهداشت در خصوص سرطان زا بودن پارازیت ها گفت: این اظهار نظرها باید بر مبنای مستندات باشد امواج ماهواره تلویزیون و موبایل نیز شامل این پارازیت ها می‌شود از این رو باید تحقیقات وسیعی انجام شود در ضمن برای انجام این مطالعات باید گروه کنترل هم داشته باشیم. 
 
وی عنوان کرد: آلاینده‌ها، استرس و پارازیت همگی در ایجاد سرطان موثرند معمولا درصد کمی از  سرطان‌ها مثل لوسمی اطفال به امواج ارتباط دارد که البته این گزارش‌ها مربوط به کشورهای اروپایی است. 
 
قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هر روز برای تعداد زیادی از افراد پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود، اظهار داشت: این افراد مطابق سامانه سیب خدمات دریافت می‌کنند و در هر دقیقه چند ده نفر بیمار دیابتی، فشار خونى را شناسایی و تحت درمان قرار مى گيرند.

حریرچی گفت: ما از خودمان ادعایی نداریم ولی در واقع کار مسئولان محلی جهادی و مصداق اقتصاد مقاومتی است.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به تاخیر در اعتبار بخشی بیمارستان‌ها گفت: اقدام در خصوص این طرح انجام شده و توجه ما به افزایش ایمنی بیمار است، البته کاهش میزان سنجه کاهش میزان سنجه‌ها و افزایش دقت کار آسانی نبوده و ما باید از منابع داخلی استفاده کنیم تا بخش غیر دولتی را نیز تقویت کنیم از همین رو اعتبار بخشی ایمنی بیماران از 15 دی ماه آغاز شده و در 10 قطب دانشگاهی 10 کارگاه آموزشی برگزار شده است. 
 
حریرچی در  پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اظهار نظر معاون تحقیقات وزارت بهداشت در خصوص سرطان زا بودن پارازیت ها گفت: این اظهار نظرها باید بر مبنای مستندات باشد امواج ماهواره تلویزیون و موبایل نیز شامل این پارازیت ها می‌شود از این رو باید تحقیقات وسیعی انجام شود در ضمن برای انجام این مطالعات باید گروه کنترل هم داشته باشیم. 
 
وی عنوان کرد: آلاینده‌ها، استرس و پارازیت همگی در ایجاد سرطان موثرند معمولا درصد کمی از سرطان‌ها مثل لوسمی اطفال به امواج ارتباط دارد که البته این گزارش‌ها مربوط به کشورهای اروپایی است. 

حريرچي در خصوص بيمه هاي تكميلی نيز گفت: طبق قانون، بیمه تکمیلی نباید از محل منابع دولتی و دستگاه‌ها باشد البته مواردی خلاف این موضوع وجود دارد که از برخی دستگاه‌ها منابعی به این عنوان اختصاص می‌یابد، بیمه تکمیلی طبق عرف می‌تواند خدمات اضافه را در برگیرد و البته این موضوع نیز باید شامل افرادی باشد که نیازمندی بیشتری دارند.

وی ادامه داد: اکنون پوشش بیمه تکمیلی حدود ١٥ تا ١٦ درصد مردم است و این مبحث یکی از موضوعاتی است که مورد درخواست ماست تا از طریق دریافت پیش پرداخت از خود بیمه شونده، سطح پوشش مالی مردم در حمایت از مخاطرات سلامت از سوی بیمه‌های تکمیلی افزایش یابد.

قائم مقام وزير بهداشت با اشاره به افزايش اعتبارات طرح تخول سلامت گفت: اعتبارات طرح تحول نظام سلامت چهار هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها و حدود سه هزار میلیارد تومان از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده بود که قسمت قابل توجهی از منابع مربوط به هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشد.

وى با اشاره به انتشار خبرى مبنی بر فروش نوزاد و بلافاصله تكذيب آن گفت: خوشبختانه خبری مبنی بر فروش نوزادان در بیمارستان از اساس تکذیب شد. البته بنده مواردی از فروش نوزاد و کودک را شنیده‌ام اما در حال کنترل است و اقدامات پیشگیرانه وسیعی در این خصوص انجام شده است.

حریرچی با اشاره به ضعف نظارتي در سازمان نظام پرشكي ادامه داد: نظارت بر مطب‌ها مقداری ضعف دارد و نظارت نظام پزشکی لازم است تقویت یابد، البته نظارت بر تخلفات پزشکان منحصر به سازمان نظام پزشکی نیست و ما هم در وزارت بهداشت به صورت دوره اي مراكز درماني را نظارت مى كنيم.

وی با اشاره به اینکه نظارت در این زمینه در سطح مطلوب نیست، گفت: سازمان تعزیرات حکومتی نیز بنا به وظایف ذاتی و قانونی خود این نظارت را انجام می‌دهد.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به میزان هزینه‌های حکومتی حوزه سلامت gghe در کشورهای مختلف گفت: این هزینه‌ها شامل هزینه‌هایی است که دولت داخلی، دولت‌های محلی و بیمه‌ها در حوزه سلامت صرف مى كنند.متوسط هزینه‌های سلامت در دنیا ٩/٥ درصد و در کشور ما ٦/٥ تا ٧/٥ درصد است. در سال 90 دولت و بیمه‌ها مجموعا ٣٥ درصد از کل هزینه‌های سلامت را پرداخت کرده‌اند. در سال ٩٢ این رقم به 40 درصد رسیده و در سال ٩٣ پس از اجرای طرح تحول سلامت این رقم به ٥١ درصد افزايش يافته است.

حريرچی افزود: برای اولین بار طی 20 سال گذشته توانستيم میزان پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت را طی یک سال از 58 درصد به 40 درصد کاهش دهیم. این موضوع به معنی آن است که تعداد زیادی از بیماران به دلیل هزینه‌های سلامت زیر خط فقر نیفتاده و دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت نشده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان