۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نسل جدید تصویر برداری سرطان با نانوذرات
کد خبر: ۲۲۲۶۷۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

نسل جدید تصویر برداری سرطان با نانوذرات

عضو هیات علمی علوم‌پزشکی ایران از نتایج جالب تحقیقاتی این دانشگاه در تولید نانو ذراتی برای تشخیص دقیق تمام سلولهای سرطانی خبر داد.

نسل جدید تصویر برداری سرطان با نانوذرات
علی شاکری زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و سرپرست تیم تحقیقاتی پروژه به کار گیری نانوذرات در تشخیص و درمان سرطان، در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ با اشاره به نتایج حاصل از کاربرد نانوذرات در تشخیص سرطان اظهار داشت: پس از 5سال تلاش مداوم پژوهشگران و محققان مرکز تحقیقاتی گوش و حلق و بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) موفق به تولید نانو ذراتی شده اند که قابلیت تصویر برداری با حساسیت چندین برابر مواد سی تی اسکن کنونی را فراهم آورده است. 

وی تاکید کرد: اکنون مواد مصرفی تزریقی برای انجام سی تی اسکن و تصویر برداری های تشخیصی سرطان از نوع ید یا باریوم هستند که صرف نظر از برخی عارضه های احتمالی، قادر به تشخیص دقیق تمام بافت های درگیر نیستند، درحالیکه با بهره مندی از دانش نانوذرات دیگر هیچ سلول سرطانی از دید پنهان نمی شود. 

سرپرست تیم تحقیقاتی پروژه به کار گیری نانوذرات در تشخیص و درمان سرطان با اشاره به قرارگیری تحقیقات جدید در مرحله آزمایشهای حیوانی گفت: البته فعلا این مطالعه بر روی سلولهای حیوانی و با دست یابی به نتایج تقریبا موفقیت آمیزی در حال انجام است که با پیشرفت قابل ملاحظه در این زمینه رسیدن به نتایج قطعی تر طی یک سال آینده دور از انتظار نیست.

وی تصریح کرد: در بیشتر موارد یکی از مهمترین علت های انتشار سرطان، قابلیت نسبتا پایین مواد سی تی اسکن در شناسایی همه سلولهای مبتلا در بافت های بیمار است که ورود نانو ذرات در این تشخیص ها می تواند چندین برابر بیش از مواد یدی و باریوم این بافت های دور از نظر را شناسایی کند.

شاکری زاده اظهار داشت: تحقیقات کنونی علوم‌پزشکی ایران بر روی کاربرد نانو ذرات در تشخیص و درمان سرطان، با همکاری پایاپای گروه گوش و حلق و بینی و فیزیک پزشکی با موفقیت در حال پیشرفت است، تحقیقاتی که با مشارکت دو علم پایه و بالینی در حال رسیدن به نتایج بسیار مهمی در تشخیص دقیق تر سلولها و بافت های سرطانی در تصویر برداری ها است. 

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان