۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ۳۳ هزار نفر درکشور به ویروس ایدز مبتلا هستند/ خدمات رسانی رایگان به اقشار آسیب پذیر
کد خبر: ۲۲۲۶۷۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

۳۳ هزار نفر درکشور به ویروس ایدز مبتلا هستند/ خدمات رسانی رایگان به اقشار آسیب پذیر

عضو هیئت موسس انجمن غیر دولتی سلامت خانواده ایران با اشاره به اینکه ۳۳ هزار نفر درکشور به ویروس ایدز مبتلا هستند؛ از فعالیت مراکز ارائه دهنده خدمات رایگان برای اقشار آسیب پذیر خبر داد.

۳۳ هزار نفر درکشور به ویروس ایدز مبتلا هستند/ خدمات رسانی رایگان به اقشار آسیب پذیر
33 هزار نفر درکشور به ویروس ایدز مبتلا هستند/ خدمات رسانی رایگان به اقشار آسیب پذیر
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ صفیه شهریاری جراح زنان و عضو هیئت موسس انجمن غیر دولتی سلامت خانواده ایران در مراسم سلامت خانواده با موضوع اهداف توسعه پایدار که صبح امروز در ستاد توان افزایی شهر تهران برگزار شد، گفت:انجمن غیر دولتی سلامت خانواده ایران  با حفظ ارزش های اسلامی  روی اقشار اسیب پذیرجامعه شامل افراد مبتلا به ایدز ،کودکان کار،معتادان،کارتن خواب ها و مهاجرین متمرکز است.

وی با اشاره به عضویت رسمی  این انجمن در IPPF (بزرگترین سازمان مردم نهاد در زمینه سلامت و حقوق باروری) افزود: ما در انجمن سلامت خانواده ایران بر روی سلامت فعالیت و در جوامع بین المللی از حق سلامت زنان کشور دفاع می‌کنیم.

شهریاری در خصوص فعالیت های این انجمن تصریح کرد:برخی مراکز در جهت ارائه تمام خدمات سلامت و باروری را بصورت کاملا رایگان فعالیت کرده همچنین  گشت های سیاری داریم که اقشار آسیب پذیر را شناسایی و تحت پوشش قرار می‌دهدچنین مراکزی حتی در زمینه کاهش آسیب جوانان و افزایش سلامت آنها فعالیت می‌کند.

وی افزود: همچنین برخی مراکز دیگر زیر نظر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای سلامت زنان فعالیت می‌کنند. 

شهریاری با اشاره به 17  هدف توسعه پایدار که تمام کشورها باید تا سال 2030 به آن برسند گفت:انجمن سلامت خانواده برای کمک به دولت بر هدف سوم توسعه پایدار که تضمین زندگی سالم برای عموم است، تمرکز دارد.

عضو شورای جهانی IPPF افزود: پیش بینی شده تا سال 2030 مرگ و میر مادران به کمتر از 70 در 100 هزار برسد که خوشبختانه در کشور ما این آمار به 19 در 100 هزار رسیده است، همچنین قرار است به ایدز، سل، مالاریا و بیماری های منتقله از آب هم پایان بدهیم.

عضو هیئت موسس انجمن سلامت خانواده ایران به برنامه مقابله با بیماری های ایدز، سل، مالاریا اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۳۳ هزار و ۲۲۷ مبتلا به اچ آی وی در کشور داریم که این آمار از سوی سازمان بهداشت جهانی، ۷۵ هزار و ۶۱۸ نفر مبتلا به اچ آی وی برای ایران اعلام شده است.

شهریاری با اعلام اینکه سهم مردان از ابتلا به اچ آی وی ۶۴.۵ درصد و زنان ۳۵.۵ درصد است، افزود: سهم انتقال ایدز از رفتارهای جنسی ۴۰ درصد است که می بایست در این زمینه تا جایی که ممکن است اطلاع رسانی و آموزش دهیم.

به گفته وی، ۲۱ درصد موارد انتقال ایدز ناشناخته اعلام شده که ممکن است رفتارهای جنسی دخیل باشد اما ثبت نمی شود.

وی در خصوص فعالیت های دیگر این انجمن اظهار داشت: تقویت و پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، الکل و کاهش مرگ و میر ناشی  از تصادفات جاده ای از دیگر اقدامات این انجمن به شمار می رود.

شهریاری یادآورشد: تمامی دولت ها موظف بوده تا سال 2030 زمینه را برای دسترسی مردم کشورشان به خدمات بهداشتی و سلامت ، دسترسی به واکسن و دارو و کاهش قابل ملاحظه مرگ و میر ناشی از مواد شیمیایی و آب و خاک فراهم کنند.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان