۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین این علایم در زنان از افزایش هورمون‌های مردانه خبر می‌دهد
کد خبر: ۲۲۲۶۶۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

این علایم در زنان از افزایش هورمون‌های مردانه خبر می‌دهد

رویش موهای زائد به خصوص بر روی صورت یکی از نشانه‌های افزایش هورمون مردانه در زنان محسوب می‌شود.

این علایم در زنان از افزایش هورمون‌های مردانه خبر می‌دهد
شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ بیان کرد: علل مختلفی در افزایش هورمون مردانه (تستوسترون و ترکیبات وابسته به آن) نقش دارند که از شایع ترین این علل می توان به کم‌کاری تخمدان یا تخمدان پلی‌کیستیک اشاره کرد.

وی در خصوص بیماری تخمدان پلی کیستیک اظهار داشت: در این عارضه تخمک گذاری ماهانه به طور منظم انجام می شود و در چرخه قاعدگی زنان اختلال به وجود می آید که این امر در نهایت منجر به افزایش هورمون های مردانه می شود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه برخی از تومورهای تخمدانی (توده های تخمدانی) نیز ترشح‌کننده هورمون های مردانه هستند، عنوان کرد: همچنین گاهی توده هایی در غده آدرنال (فوق کلیه) فعالیت می کنند که باعث افزایش هورمون مردانه می شوند.

نیرومنش تاکید کرد: به طور عمده افزایش هورمون مردانه در زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی بیشتر مشاهده می شود.

وی رویش موهای زائد ضخیم و کلفت به خصوص بر روی صورت، چانه و بالای لب، ریزش موی سر و جوش صورت (آکنه) را که با آکنه دوران بلوغ تفاوت دارد از علایم بالینی ناشی از افزایش هورمون های مردانه دانست و یادآور شد: در صورتی که این عارضه شدید باشد و به مدت طولانی ادامه پیدا کند صدای زن نیز تغییر پیدا می کند و حالت کلفت و مردانه پیدا می کند.

به گفته این متخصص، گاهی ممکن است این  بیماری تا جایی ادامه پیدا کند که اندام بدن خانم حالت عضلانی و مردانه پیدا کند.

نیرومنش توصیه کرد: زنان با مشاهده هر گونه علایم فوق باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و پس از انجام آزمایش های هورمونی، سونوگرافی و تشخیص قطعی، درمان هورمونی طولانی مدت صورت می گیرد.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان