۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین فعالیت ۴۷۰ آموزشیار سوادآموزی در استان/ البرز و ناحیه یک بیشترین نرخ بی‌سوادی را دارند
کد خبر: ۲۲۲۴۲۶ نویسنده: رضا طاهرخانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۷ ساعت: ۱۰:۳۲ ↗ لینک کوتاه

سرپرست سوادآموزی آموزش و پرورش قزوین:

فعالیت ۴۷۰ آموزشیار سوادآموزی در استان/ البرز و ناحیه یک بیشترین نرخ بی‌سوادی را دارند

سرپرست سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه البرز و ناحیه یک بیشترین نرخ بی‌سوادی در استان را دارند، گفت: تعداد آموزش دهندگان سوادآموزی در سطح استان ۴۷۰ نفر است که در ۳۵۰ کلاس سوادآموزی مشغول فعالیت هستند.

 فعالیت ۴۷۰ آموزشیار سوادآموزی در استان/ البرز و ناحیه یک بیشترین نرخ بی‌سوادی را دارند
رضا طاهرخانی معاون آموزش ابتدایی و سرپرست سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با گرامیداشت هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سواد‌آموزی اظهار کرد: ویژه برنامه‌های مختلفی در هفته سوادآموزی متناسب با عناوین روز شمار در سطح استان برگزار می‌شود.

وی افزود: درج پیام‌های کوتاه با موضوع سوادآموزی در سر برگ مکاتبات اداری استان، برگزاری مصاحبه رادیویی، برگزاری نمایشگاهی از تولیدات سوادآموزی و مسابقه کتابخوانی از جمله برنامه‌های هفته سوادآموزی است.

سرپرست سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها در جذب سوادآموزان خاطرنشان کرد: امیدواریم با همراهی و مساعدت دستگاه‌ها و مسئولان در راستای ریشه کنی بی‌سوادی اقدامات مناسبی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در امر سوادآموزی کیفیت نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است به طوریکه با بازدید از کلاس‌های سوادآموزی در سطح استان در حدود ۱۰۰ کلاس سوادآموزی که از کیفیت و شرایط مطلوبی برخوردار نبودند، حذف شدند.

طاهرخانی تاکید کرد: اولویت نخست در بحث سوادآموزی، نظارت و ارزیابی است تا فرآیند اجرای برنامه‌ها مورد بررسی و سنجش قرار گیرند برای همین منظور درخصوص امتهانات پایانی نیز تعدادی حوزه‌های محدود اعلام کردیم تا بحث نظارت به خوبی انجام شود.

جذب داوطلبانه افراد مهمترین مشکل سوادآموزی استان است  
وی مهمترین مشکل سوادآموزی را جذب سوادآموزان عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و اینکه عمده این افراد سرپرست خانواده بوده و تامین معیشت زندگی را برعهده دارند جذب افراد برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی مشکل است لذا امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها شرایط حضور افراد در کلاس‌های سوادآموزی فراهم شود.

سرپرست سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: براساس نتایج سرشماری سال ۹۰ آمار باسوادان ۱۰ تا ۴۹ سال استان قزوین در حدود ۹۲.۲ درصد و بی‌سوادان ۷.۸ درصد است.

وی با اشاره به عملکرد حوزه سوادآموزی در جذب سوادآموزان بیان کرد: آموزش‌های سواد‌آموزی شامل دوره‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم است که با توجه به آمار تعیین شده از سوی وزارتخانه در سال ۹۵ باید ۵۶۰۰ نفر برای دوره سوادآموزی در سطح استان جذب می‌شدند که از این آمار ۳۴۲۳ نفر به عبارتی بیش از ۶۱ درصد افراد تحت پوشش قرار گرفتند.

طاهرخانی ادامه داد: در مرحله انتقال نیز از تعداد 3500 نفر آمار تعیین شده، 3062 نفر یعنی 87.49 درصد جذب شدند و در مرحله تحکیم نیز از هزار نفری که باید برای شرکت در کلاس جذب می‌شدند 635 نفر در کلاس‌ها حضور یافتند.

وی عنوان کرد: در مجموع از 10100 سوادآموزی که باید برای سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم جذب می‌شدند 7120 نفر یعنی 70.5 درصد تحت پوشش قرار گرفتند.

سرپرست سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: تعداد آموزش دهندگان سوادآموزی در سطح استان 470 نفر است که در 350 کلاس سوادآموزی فعالیت دارند.

وی در پایان گفت: کمترین آمار بی سوادی استان در منطقه الموت شرقی و غربی و بیشترین آمار مربوط به ناحیه یک و البرز است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان