۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین شهید محلاتی استاد دانشگاه جبهه بود
کد خبر: ۲۲۲۴۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

امام جمعه موقت قزوین:

شهید محلاتی استاد دانشگاه جبهه بود

حجت الاسلام عابدینی گفت: حقیقتا شهید محلاتی استاد دانشگاه جبهه بود که در راه اعتلای دین و اضمحلال ظالمین و کوتاه کردن دست اجانب از کشور ایران تا پای جای ایستاد و تلاش نمود.

شهید محلاتی استاد دانشگاه جبهه بود

صبح قزوین؛ شهيد آيت‌الله فضل‌الله محلاتي در سال 1309 در محلات متولد شد و در سال 1324 به حوزه علميه قم رفت و از محضر بزرگان همچون به آيت الله بروجردي، ‌امام خميني،‌ علامه طباطبايي و شهيد صدوقي کسب فيض کرد.
فعاليت هاي سياسي ايشان از سال 1326 و بدنبال آشنايي با فداييان اسلام و مرحوم آيت الله کاشاني آغاز شد.

بعد از کودتاي 28 مرداد به خاطر سخنراني بسيار تند عليه کنسرسيوم نفت و کودتاي شاه،‌ دستگير و به مشهد تبعيد شد.
بعد از آغاز نهضت امام خميني در سال 1341 فعاليت هاي شهيد محلاتي شديدتر شد و بارها به زندان افتاد.

در آستانه انقلاب اسلامي از اعضاي فعال کميته استقبال از امام بود و بعد از پيروزي در کمتيه مرکزي به عنوان نماينده امام فعاليت داشت.
ايشان در انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامي به عنوان نمانيده محلات و دليجان انتخاب شدند و سپس به عنوان نماينده امام در سپاه منصوب شد.
ايشان در دوره دفاع مقدس نقش ارزنده‌اي ايفا نموده و سرانجام مزد مجاهدت هاي خود را با شهادت خود گرفتند.

urlیب

حجت الاسلام دکتر عبدالکریم عابدینی امام جمعه موقت قزوین  در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به سالروز شهادت آیت الله شهید فضل الله محلاتی اظهار داشت: آیت الله شهید محلاتی از جمله افرادی بودند که در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی نقش بسیار فعال و حائز اهمیتی داشتند.

وی افزود: این شهید بزرگوار از ابتدای نهضت امام (ره) فعالیت بسیار زیادی داشتند به طوری که در قیام 15 خرداد سال 42 حضور بسزایی داشته و فعالانه در پیش برد اهداف امام راحل تلاش می کردند.

امام جمعه موقت قزوین تصریح کرد: شهید محلاتی به جهت اینکه از لحاظ جغرافیایی، زادگاهش با شهر زادگاه امام خمینی(ره) در مجاورت هم قرار داشتند با اندیشه ها و افکار امام(ره) آشنا تر بوده و ارادت ویژه ای نسبت به ایشان داشتند.

عابدینی خاطر نشان کرد: فعالیت های شهید محلاتی پیش از نهضت امام(ره) شروع  شد و در دهه پایانی سلطنت پهلوی به اوج خود رسید به طوری که در 21 بهمن ماه در پی اعلام حکومت نظامی توسط دولت بختیار و پس از آن فرمان امام(ره) مبنی بر شکستن حکومت نظامی، در انتشار این فرمان انقلابی بین مردم نقش مهمی داشت چرا که در آن دوران رسانه به صورت امروزی وجود نداشت و ایشان در آن بحران خون و دود و آتش جان خود را در کف دست گرفته و با در دست گرفتن بلند گو به محلات مختلف رفته و پیام امام راحل را به گوش مردم می رساند.

1567161_230

وی فرمان شکست حکومت نظامی از سوی امام(ره) را در روند پیروزی انقلاب ضروری دانست و گفت: اگر عصر روز 21 بهمن 57 آن فرمان امام صادر نمی شد و آن حماسه خونین، عزتمندانه و مقتدرانه مردم ایران شکل نمی گرفت اوضاع انقلاب نابسامان می شد اما به مدد الهی با درایت امام راحل و نقش کلیدی شهید محلاتی در انتشار این فرمان بین مردم و در نتیجه آن شکستن حکومت نظامی،  فردای آن روز انقلاب  به پیروزی رسید.

عابدینی در ادامه با اشاره به ویژگی های شخصیتی شهید محلاتی بیان داشت: شهید محلاتی در عرصه جنگ تحمیلی نیز بسیار فعال ظاهر شد و در کنار دیگر طلاب حاظر در جبهه به دفاع از میهن عزیز ایران پرداخت به طروی که می توان ایشان را نماد وحدت بین نیروهای مسلح و روحانیون دانست.

امام جمعه موقت قزوین در پایان با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه جبهه دانشگاه است یاد آور شد: به فرموده امام راحل جبهه دانشگاه است و به حق می توان گفت استاد این دانشگاه شهید محلاتی بود که در راه اعتلای دین و اضمحلال ظالمین و کوتاه کردن دست اجانب از کشور ایران تا پای جای ایستاد و تلاش نمود.

لازم به توضیح است صداي انقلاب اسلامي نخستین بار توسط آيت‌الله شهید محلاتي در راديو طنين‌‌انداز شد؛ (بسم الله الرحمن الرحیم، این صدای انقلاب اسلامی ایران است، این صدای انقلاب اسلامی ایران است، این صدای انقلاب اسلامی ایران است و.
.
.
)

seda -shahid mahallati [audio mp3="http://sobheqazvin.
ir/wp-content/uploads/2014/02/shahid-mahallati.
mp3"][/audio]   صوت پیام پیروزی انقلاب اسلامی توسط شهید محلاتی از رادیو

گفتنی است؛ در اول اسفند 1364، آيت‌الله فضل‌الله محلاتي، نماينده امام خميني در سپاه پاسداران، به همراه هشت تن از نمايندگان مجلس،‌ به نام‌هاي:‌ حجج‌اسلام، ‌ابوالقاسم رزاقي، ‌سيد نورالدين رحيمي، غلامرضا سلطاني، مهدي يعقوبي و ابوالقاسم موسوي دامغاني و نيز آقايان محمد کلاته‌اي،‌ علي معرفي‌زاه و سيد حسن شاه چراغي و چند تند ديگر از قضات و مسؤولين نظام،‌ عازم جبهه‌هاي جنگ بودند که هواپيماي آنها مورد حمله دو فروند جنگده عراقي قرار گرفت و در نزديکي اهواز سقوط کرد و کليه سرنشينان آن به شهادت رسيدند.

لازم به ذکر است؛ جهت ارج نهادن به فداکاري‌هاي روحانيون در طول دوران دفاع مقدس،‌ اين روز به نام روز "روحانيت و دفاع مقدس" نامگذاري گرديد.

انتهای پیام/1003/م

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان