۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین دانش‌آموزان نیازی به کتاب‌های کمک آموزشی ندارند
کد خبر: ۲۲۲۲۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۶ ساعت: ۸:۴۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دفتر انتشارات وزارت آموزش و پرورش:

دانش‌آموزان نیازی به کتاب‌های کمک آموزشی ندارند

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شاهد انتشار روزافزون کتاب‌های کمک آموزشی هستیم، گفت: اگر کتاب درسی به درستی در مدارس تفهیم شود به طور یقین دانش آموزان نیازی به کتاب‌های متفرقه ندارند.

دانش‌آموزان نیازی به کتاب‌های کمک آموزشی ندارند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در همایش استانی رسانه‌های آموزشی و فرصت‌های پیش رو اظهار کرد: استان قزوین در فرهنگ و آموزش سهم به سزایی داشته و دارای اندیشمندان و محققان بسیاری در زمینه آموزش و پرورش همچون شهید رجایی است.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام گرفته توسط مرکز انتشارات و تکنولوژی آموزشی، در سال ۴۳ این نتیجه حاصل شد که مدارس ایران با مشکل کمبود خواندن و مطالعه روبرو هستند.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: برای حل مشکل مطالعه مجلاتی با عنوان پیک در نظر گرفته شده و برای اولین بار در شهرستان تاکستان قزوین مجلات چاپ و توزیع می‌شود.

ناصری تصریح کرد: به جهت نیازی که تشخیص داده شده و با حمایت اصولی آموزش و پرورش و با هدف خواندن برای لذت بردن و علم‌آموزی، این طرح از قزوین و تاکستان شروع و در کشور نشر پیدا کرد و بعد انقلاب به مجله رشد تغییر نام یافت.

این مسئول با بیان اینکه رسانه‌های آموزشی علاوه بر فرصت‌ها دارای تهدیدات بسیاری است، افزود: این رسانه‌ها آموزش را ساده و متنوع کرده است اما دارای آفاتی است که مدیران باید آن‌ها را مدیریت کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر اشتیاقی که در رابطه با استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در جامعه وجود دارد، تنها ذهن دانش‌آموزان را به صورت سوری و حجمی اشغال می‌کند.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ابراز کرد: دانش آموزان کنکوری دارای استرس و نگرانی زیادی و با حجم بسیاری از کتاب‌های آموزشی مواجه هستند، این روش نادرست به متوسطه اول و دوران ابتدایی هم تسری پیدا کرده است.

این مسئول ادامه داد: اگر در زمینه افزایش روز افزون کتاب‌ها‌ی کنکور نمی توان مقابله کرد اما داستان تلخ کتاب‌های کمک آموزشی در دوره دبستان و متوسطه اول باید حل شده و این کتاب‌ها جمع شود.

وی با مطرح کردن این سوال که آیا دانش آموزان از مدرسه لذت می‌برند، افزود: دانش آموزان درگیر مسائلی می شوند که علاقه والدین در زمینه ورود به مدارس خاص بوده و ورود غیر تخصصی در این عرصه باعث لطمه روحی به آن ها می‌شود؛ اگر کتاب درسی به درستی در مدارس تفهیم شود به طور یقین نیاز به کتاب دیگری نیست.

فعالیت ۷۳۵ ناشر کتاب کمک آموزشی در کشور

ناصری با بیان اینکه ۷۳۵ ناشر کتاب کمک آموزشی در کشور وجود دارد، افزود: بیش از ۷هزار کتاب به آموزش و پرورش ارسال شده است که حدود ۴هزار کتاب مناسب بوده و به کتابخانه رشد معرفی شده است.

وی بیان نمود: معلمان می توانند مرجع خوبی برای شناسایی کتاب های مناسب باشد اما متاسفانه گاهی معلمان هم استراتژی مشخصی برای انتخاب خود نداشته و والدین به اشتباه گمان می‌کنند تهیه هرچه بیشتر کتاب های کمک درسی در ارتقاء سطح تحصیلی فرزنداش موثر است.

کتاب‌های کمک آموزشی سودی کلانی برای ناشران دارد
ناصری با بیان اینکه کتاب‌های کمک آموزشی سود بسیاری برای ناشران آن‌ها دارد، اضافه کرد: هزینه‌هایی که صرف کتاب کمک آموزشی می‌شود به آموزش درست منتهی نمی شود.

وی در پایان افزود: مدیران مدارس باید نسبت به اینکه چه کتاب‌های کمک آموزشی و تا چه مقدار باید در مدارس استفاده شود موضع روشن و مشخصی داشته باشد.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان