۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین وجود ۱۳۴۹ هکتار بافت فرسوده در استان/ امکانات موجود برای مقابله با زلزله در قزوین کافی نیست
کد خبر: ۲۲۲۰۱۸ نویسنده: رضا گروسی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۵ ساعت: ۹:۲۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل مدیریت بحران قزوین اعلام کرد:

وجود ۱۳۴۹ هکتار بافت فرسوده در استان/ امکانات موجود برای مقابله با زلزله در قزوین کافی نیست

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اشاره به اینکه میزان بافت فرسوده در سطح استان در حدود ۱۳۴۹ هکتار است، عنوان کرد: امکانات موجود در شهر قزوین به نوعی قابل قبول است اما کافی نیست و بدون تردید کمی و کاستی‌هایی وجود دارد که باید به مرور زمان مرتفع شود.

 وجود ۱۳۴۹ هکتار بافت فرسوده در استان/ امکانات موجود برای مقابله با زلزله در قزوین کافی نیست
رضا گروسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درمورد میزان آمادگی استان در برابر وقوع احتمالی زلزله اظهار کرد: سه گسل فعال در استان قزوین وجود دارد که یکی از آن در شمال استان به طول تقریبا ۸۰ کیلومتر است و توانایی زایش لرزه ۶.۸ تا ۷ ریشتری را دارد.

وی افزود: نتایج شبیه سازی کامپیوتری در مورد وقوع زلزله ۷ ریشتری در شهر قزوین نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۳ درصد از واحدهای مسکونی شهر قزوین آسیب خفیف و ۲۱ درصد دچار آسیب متوسط می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین ادامه داد: همچنین ۲۳ درصد از واحدهای مسکونی این شهر آسیب قابل ملاحظه و ۱۳ درصد نیز آسیب جدی و مهم می‌بینند و ۲ درصد واحدهای مسکونی شهر قزوین نیز ویران می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با فرض اینکه در زمان وقوع زلزله در شهر قزوین، ۸۰ درصد جمعیت ساکن این شهر در مکان‌های مسقف باشند نزدیک به ۱۶۹۶ نفر زیر آوار مانده و 3094 نفر فوت می‌کنند و همچنین حدود 1100 نفر از جمعیت شهر قزوین نیز نیازمند خدمات پزشکی پیشرفته خواهند بود.

گروسی بیان کرد: این نمایی است که در مقابل مسئولان استان در صورت وقوع زلزله فقط برای شهر قزوین وجود دارد مضاف بر اینکه میزان بافت فرسوده استان نیز قابل توجه است.

وی با اشاره به لزوم توجه به مناطق آسیب پذیر استان عنوان کرد: میزان بافت فرسوده در سطح استان در حدود ۱۳۴۹ هکتار است که از این میزان ۵۰۴ هکتار مربوط به شهر قزوین است.

تجهیزات آتش نشانی شهرهای قزوین و الوند قابل قبول است
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تصریح کرد: با تفکیک اولویت بندی باید مقاوم سازی بافت‌های فرسوده انجام شود چراکه این مناطق در برابر زمین لرزه به شدت آسیب پذیر بوده و در صورت وقوع زلزله خسارات غیرقابل جبرانی را در پی خواهند داشت‌.

وی اضافه کرد: ۵ دی ماه هرسال با عنوان روز ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده و شعاری که امسال برای این مناسبت انتخاب شده «آگاهی از مخاطرات طبیعی، ارتقاء تاب‌آوری جامعه» است.

گروسی افزود: اطلاع رسانی باید برای مسئولین و مردم صورت گیرد زیرا رفع و اصلاح برخی از امور باید توسط دولت و مسئولین انجام شود.

وی در ادامه گفت: بخشی از مقاوم سازی و نوسازی بافت فرسوده به مشارکت داوطلبانه مردمی واگذار شده است؛ اما باید به سمتی حرکت کنیم تا با برنامه ریزی جامع و دقیق، بحث ایمن سازی بافت فرسوده را از حالت نوسازی داوطلبانه توسط مردم به یک برنامه جامع و استاندارد تبدیل شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تصریح کرد: مباحث مذکور همواره در جلسات شورای هماهنگی و همچنین از طریق مکاتبات متعدد مطرح می‌شود تا مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار گرفته و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی عنوان کرد: امکانات موجود در شهر قزوین به نوعی قابل قبول است اما کافی نیست و بدون تردید کمی و کاستی‌هایی وجود دارد که باید به مرور زمان مرتفع شود.

گروسی خاطرنشان کرد: آمادگی استان در سطح دستگاه‌های امداد رسان مطلوب است ضمن اینکه تجهیزات آتش نشانی شهرهای قزوین و الوند قابل قبول است؛ اما در سایر شهرهای استان مناسب نیست.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان