۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۲۰ درصد سیستم حمل‌ونقل شهر الوند فرسوده است
کد خبر: ۲۲۲۰۱۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۵ ساعت: ۸:۵۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل سازمان حمل نقل عمومی الوند:

۲۰ درصد سیستم حمل‌ونقل شهر الوند فرسوده است

ریاست سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری الوند گفت : به عقیده بنده مشکل اصلی شهر این است که در آن برنامه ریزی وجود ندارد چشم اندازی برلی شهر الوند ترسیم نشده است ما باید قبول کنیم که نمی توان جهشی حرکت کرد و باید پله پله حرکت کرد.

 ۲۰ درصد سیستم حمل‌ونقل شهر الوند فرسوده است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، رضا شکور ریاست سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری الوند درباره وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر الوند اظهار کرد: در این ناوگان تعداد ۵۵ دستگاه اتوبوس ۴۴۳ دستگاه تاکسی زرد و نارنجی ۲۱۷۰ دستگاه وانت نیسان و وانت پیکان و همچنین تعداد ۴۴۲ دستگاه خودرو در آژانس‌های مسافربری در حال فعالیت هستند.

وی در ادامه افزود: همچنین ۳۹ واحد تاکسی بار و ۳۲ واحد دفاتر تاکسی تلفنی در شهر الوند مستقر است.


این مسئول ادامه داد: میزان فرسودگی در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر الوند حدود ۲۰ درصد است که سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرداری الوند در سال ۱۳۸۴ راه اندازی شده و به علت تازه تاسیس بودن آن قالب تاکسی‌ها عمر کمتر از ۱۰ سال دارند و طبق قانون عمر بالای ۱۰ سال فرسوده محسوب می‌شود. 

شکور بیان کرد: در مورد اتوبوس‌ها نیز بیشتر آنها مدل بالای سال ۸۶ هستند و طبق قانون عمر فرسودگی اتوبوس‌ها بالای ۱۵ سال است اما تعدادی از اتوبوس‌هایی که در مسیر الوند به قزوین فعالیت می‌کردند دچار فرسودگی شده بودند که تحت حمایت سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری الوند قرار گرفتند و با هزینه متوسط ۵۰ میلیون تومان نوسازی شده اند؛ هم اکنون نیز هیچ اتوبوس فرسوده ای در سطح شهر الوند وجود ندارد.

تعداد اتوبوس و تاکسی‌های موجود در الوند بیش از نیاز شهر است

این مسئول عنوان کرد: تعداد اتوبوس و تاکسی‎های موجود در شهر بیش از نیاز شهر است به طوری که به صورت همیشگی در ایستگاه‌های پارک سوار شهر در طول مدت شبانه روز وسایل حمل و نقل عمومی حضور دارد.

وی اضافه کرد: تنها در مسیر الوند به مهرگان تعدادی اتوبوس به صورت آزمایشی قرار داده شد و به این نتیجه رسیدیم که این مسیر نیاز به افزایش تعداد اتوبوس دارد. اما تعادل در بین مسیرها حتما باید رعایت شود تا رانندگان تاکسی نیز متضرر نشوند.

مدیرعامل سازمان حمل نقل عمومی الوند ابراز کرد: تاکسی از وسایل حمل نقل عمومی است که از نوع تشریفاتی است و در اقصی نقاط دنیا نیز تاکسی به صورت دربست در اختیار مردم قرار می‌گیرد چرا که تاکسی‌ها به دنبال کسب درآمد هستند.

وی افزود: اما سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری الوند دستورالعملی را برای رانندگان تنظیم کرده است که تمامی مسیرهای شهر تاکسی‌ها ارائه خدمات نمایند ما در تمامی مسیرهای شهر الوند اتوبوس مستقر کردیم؛ اما به علت هزینه‌های مختلف در تاکسی برخی مواقع شاهد کمبود تاکسی در برخی نقاط شهر هستیم.

وی یادآور شد: به علت اینکه هزینه نگهداری از اتوبوس بالاست برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد، تا وارد این بخش شود از طرفی هزینه نگهداری هر اتوبوس ماهیانه ۶ میلیون تومان است که اضافه کردن اتوبوس هزینه‌های سنگینی به سازمان تحمیل می‌کند و این مشکل فقط برای یک زمان کوتاه و تنها در یک دور بوجود می‌آید که برای رفع این مشکل سرویس‌های فوق العاده در نظر گرفته شده است.

شکور عنوان کرد: یکی از بخش‌های بسیار مهم در امر افزایش نرخ کرایه‌ها ابلاغیه‌های دولت است که به طور مثال بین ۱۰ تا ۱۵ درصد یا ۱۰ تا ۲۰ درصد بر اساس شاخص‌های تورم ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: اما در این بین شاخصه‌های مهم دیگری از طرف سازمان برای میزان افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها وجود دارد که از قبیل مسیرهای پردرآمد، مسافت‌های مسیر، تراکم جمعیت و بحث‌های ترافیکی مد نظر گرفته می‌شود که میزان افزایش از طرف سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری الوند به هیات مدیره پیشنهاد داده می‌شود که اگر مورد تایید قرار گرفت به صحن اصلی شورای شهر رفته پس از آن با تایید فرمانداری شهرستان میزان افزایش کرایه ها اعمال ی شود که این افزایش نرخ تنها یک بار در سال صورت می‌گیرد.
 
این مسئول گفت: در بخش تاکسی‌ها در برخی مسیرها ۱۰ الی ۱۵ درصد در برخی مسیرها افزایش کرایه صورت نگرفته است؛ اتوبوس‌های داخلی افزایش نرخ کرایه نداشته ایم در مورد اتوبوس‌های بین شهری نیز بین ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش داشته ایم.

وی یادآور شد: واقعیت امر این است که استقبال مردمی از این طرح بسیار ضعیف بوده است ما حتی این طرح را بروی تاکسی‌ها نیز انجام دادم و برای اینکه فرهنگ استفاده از این طرح را افزایش دهیم پاداش برای رانندگان در نظر گرفتیم که باز هم مورد استقبال مردم شهر الوند قرار نگرفت در حال حاضر نیز از این سامانه صرفا برای رصد فعالیت تاکسی ها در سطح شهر استفاده می‌شود.

شکور درباره شکایت‌های مردمی اذعان کرد: در این باره باید گفت سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری الوند بر سر اینگونه مسائل اهمیت فراوانی قائل است که یکی از آن موضوعات رسیدگی به شکایات مردمی است که پیگیری این موضوعات باعث می‌شود از طرفی به دلیل گستردگی بحث حمل و نقل عمومی در سطح شهر ما نیازمند نظارت مردمی هستیم.

وی اضافه کرد: بازرسان سازمان با پیگیری دقیق شکایت‌ها نتیجه رو به خود آن شخص اعلام می‌کنند که در ۹۰ درصد این پیگیری‌ها مردم از شکایت خود صرف نظر می‌نمایند از طرفی نوع و میزان برخورد با متخلفین نیز به نوع تخلف آنان بستگی دارد جریمه،توقیف خودرو و لغو مجوز از انواع مجازات‌های در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان حمل نقل عمومی الوند درباره بیمه رانندگان گفت: تنها کاری که سازمان می‌تواند انجام دهد معرفی نامه آنها به بیمه و استفاده از یارانه دولت است که متاسفانه سامانه ثبت بیمه رانندگان از سال ۹۴ بسته شده است و افراد جدید فعلا نمیتوانند از این یارانه استفاده کنند.

حمایت‌های مالی اصلی ترین مطالبه رانندگان
وی بیان کرد: مطالبه اصلی رانندگان در بخش اتوبوسرانی حمایت های مالی است که ما در این زمینه کمک‌های از قبیل ارائه گازوئیل و تعمیرگاه با تخفیف ۳۵ درصدی را در نظر گرفته ایم در بخش رانندگان تاکسی نیز درخواست افزایش منطقی نرخ کرایه از مطالبات آنها است.

شکور افزود: یکی از راه حل‌های این مشکل تعیین نرخ کرایه رُِند است که تا حد ممکن در نظر گرفته شده است راه دیگر آن نیز استفاده از کارت‌های اعتباری است.

این مسئول ابراز کرد: تعداد ۴۰ دستگاه خودرو تاکسی بیسیم در شهر الوند وجود دارد که تمامی این خودرو ها پژو و سمند مدل بالا الست.

وی درباره واگذاری تاکسی بیسیم به بخش خصوصی گفت: اتفاقا نظر ما نیز واگذاری به بخش خصوصی است چرا که وظیفه ما نظارت است اما بحث‌های امنیتی فعلا به ما این اجازه را نمی‌دهد.

شکور اذعان کرد: در موضوع اتوبوسرانی حمایت‌ها کم است و باید به صورتی جبران شود در بحث تاکسیرانی نیز هم اکنون مشکل خاصی وجود ندارد تنها موضوع مسافر کش‌های شخصی است.

وی یادآور شد: راه اندازی خط اتوبوسرانی الوند به مهرگان هم رضایت مردم را در پی داشته و هم رضایت شخص خودم بود.

مدیرعامل سازمان حمل نقل عمومی الوند بیان کرد: یکی از مشکلاتی که سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرداری الوند دارد این است که ارگان‌های دیگر احساس می‌کنند ما مسئول حمل و نقل آن ها هستیم در صورتی که وظیفه ما حمل و نقل عمومی است قالب اتوبوس های ما در اختیار بخش خصوصی است و اگر ما بخواهیم به نهادی خدمات حمل و نقل ارائه بدهیم باید از بودجه‌های جاری سازمان استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: مشکل اصلی الوند مشکل اصلی شهر این است که در آن برنامه ریزی وجود ندارد چشم اندازی برلی شهر الوند ترسیم نشده است ما باید قبول کنیم که نمی‌توان جهشی حرکت کرد و باید پله پله حرکت کرد و به نتیجه رسید در بحث ترافیکی خیابان امام خمینی(ره) و میدان لاله مشکلات جدی ترافیکی وجود دارد.
انتهای پیام/2002
منبع: ندای البرز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان