۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۵۰ درصد معلولیت‌ها به دلیل اختلالات ژنتیکی است
کد خبر: ۲۲۱۸۵۵ نویسنده: مهری گل پرور تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۴ ساعت: ۹:۳۵ ↗ لینک کوتاه

مسئول اجرای طرح‌های غربالگری اختلالات ژنتیکی در استان:

۵۰ درصد معلولیت‌ها به دلیل اختلالات ژنتیکی است

مسئول اجرای طرح‌های غربالگری اختلالات ژنتیکی بهزیستی استان قزوین گفت: معلولیت به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود اما در حدود ۵۰ درصد معلولیت‌ها به دلیل اختلالات ژنتیکی است.

۵۰ درصد معلولیت‌ها به دلیل اختلالات ژنتیکی است
مهری گل پرور مسئول اجرای طرح‌های غربالگری اختلالات ژنتیکی بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به ضرورت اجرای این طرح در جامعه اظهار کرد: هزینه نگهداری فرزند معلول به لحاظ روانی و مادی برای خانواده‌ها بسیار بالاست و مبالغ زیادی صرف توانبخشی و نگهداری معلولان می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به تحمیل فشار روانی به خانواده‌های دارای فرزند معلول، چه بسا والدین از رسیدگی مطلوب به سایر فرزندان سالم خود بازبمانند لذا برای جلوگیری از بروز چنین مسائلی لازم است تا با انجام مداخلات به هنگام از تولد فرزند معلول در جامعه پیشگیری کنیم.

مسئول اجرای طرح‌های غربالگری اختلالات ژنتیکی در استان خاطرنشان کرد: طرح مشاوره ژنتیک زوج‌های جوان به مدت دو سال متمادی است که در سطح استان قزوین اجرا می‌شود و این طرح سال گذشته به صورت پایلوت در قزوین و البرز انجام شد.

وی تصریح کرد: مراکز مشاوره ژنتیک در سطح استان وجود دارد که زوج‌ها پیش از ازدواج، زمان بارداری و یا در سایر موارد مرتبط در صورت تمایل با مراجعه به این مراکز مورد مشاوره قرار می‌گرفتند.

گل‌پرور ادامه داد: برای آگاهسازی گروه‌های در معرض خطر، سازمان بهزیستی دو طرح را معرفی کرده که طی دو سالی اخیر در حال اجرا است بدین شکل که پرسشنامه‌هایی برای افراد 15 تا 25 سال در برخی مدارس و دانشگاه‌ها و پیش از ازدواج برای زوج‌هایی که تمایل به ازدواج دارند، آماده شده است که توسط پرسشگرانی که برای این منظور تربیت شده‌اند، تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه در روند تکمیل این پرسشنامه‌ها موارد خطری مشاهده شود افراد به مرکز مشاوره ژنتیک طرف قرارداد با بهزیستی ارجاع می‌شوند تا با انجام مشاوره و تعیین میزان خطر، پیگیری‌های لازم برای آگاهی زوجین انجام شود.

فعالیت 4 مرکز مشاوره ژنتیک در استان قزوین

این مسئول عنوان کرد: در این طرح، مشاوره ژنتیک برای افراد رایگان انجام می‌شود و برای انجام آزمایشات ژنتیکی نیز به میزان زیادی کمک هزینه پرداخت می‌شود.

وی از انجام این طرح به صورت محدود در استان خبر داد و گفت: طرح غربالگری اختلالات زنتیکی در حال حاضر به صورت محدود برای 2000 فرد 15 تا 25 سال و 1500 زوج در استان قزوین انجام می‌شود.

گل پرور از فعالیت 4 مرکز مشاوره ژنتیک در استان قزوین خبر داد و گفت: در استان قزوین دو مرکز مشاوره ژنتیک دولتی و خصوصی فعالیت دارند در شهرستان آبیک و بوئین زهرا نیز هر کدام یک مرکز وجود دارد اما تاکستان و البرز فاقد مرکز مشاوره ژنتیک هستند.

وی در پایان گفت: معلولیت به دلایل مختلفی همچون تصادفات، مشکلات دوران بارداری و یا حوادث مختلف ایجاد می‌شود اما در حدود 50 درصد معلولیت‌ها به دلیل اختلالات ژنتیکی است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان