۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین یک نسخه اعتراف به نوکری مردم برای خود بپیچید/ مسئله این است، رفیق یا رقیب؟
کد خبر: ۲۲۱۸۳۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۴ ساعت: ۸:۱۸ ↗ لینک کوتاه

حاشیه‌ اولین هم‌اندیشی معاون سیاسی و امنیتی استاندار با رسانه‌ها؛

یک نسخه اعتراف به نوکری مردم برای خود بپیچید/ مسئله این است، رفیق یا رقیب؟

جلسه ۲ ساعت و نیمه در حالی که اصحاب رسانه در پیچ و خم رقیب یا رفیق؟ به سر می‌بردند پایان یافت و البته قصه پر غصه و مشکلات لاینحل فعالان عرصه خبر همچنان باقی ماند.

یک نسخه اعتراف به نوکری مردم برای خود بپیچید/ مسئله این است، رفیق یا رقیب؟
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، اولین جلسه هم‌اندیشی سید سعید شاهرخی معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین با اصحاب رسانه استان، پس از حدود ۲۵ روز از انتصاب وی در این سمت دیروز در سالن جلسات باقرالعلوم اداره کل مدیریت بحران استانداری برگزار شد.

علی رغم اینکه ساعت برگزاری جلسه ۱۰ صبح اعلام شده بود اما با نیم ساعت تاخیر و زمانی که اکثر مدیران و سرپرستان رسانه‌ها و خبرنگاران صندلی‌های سالن را پر کرده بودند شروع شد.

نصرت‌الله علیرضایی مدیر روابط عمومی استانداری که مدیریت این جلسه را بر عهده داشت در ابتدا پس از خوش آمدگویی و توضیحی مختصر در خصوص این هم‌اندیشی، تریبون را در اختیار عبدالعظیم موسوی رییس خانه مطبوعات استان قرار داد.

یک نسخه اعتراف به نوکری مردم برای خود بپیچید
موسوی، برگزاری این جلسه در سالن اداره مدیریت بحران را همخوانی داشتن با مشکلات بحرانی رسانه‌ها تعبیر کرد و نداشتن ساز و کار اقتصادی و استفاده نکردن از ظرفیت رسانه‌ها در زمینه‌های مختلف را از مشکلات عدیده این قشر دانست و گفت: حداقل حقوق قانون کار برای خبرنگاران تعریف نشده است.

وی اشاره‌ای به ۶۳ نشریه موجود در استان کرد که بیش از ۱۰ مورد از آن منتشر نمی‌شوند و بی‌نظمی در نحوه انتشار نشریات موج می‌زند.

موسوی با انتقاد از پاسخگو نبودن مسوولین و اینکه تاب انتقاد رسانه‌ها را ندارند، یادآورشد: امام راحل با آن عظمت فرمودند؛ من نوکر ملت هستم. اما الان کسی جرات گفتن آن را ندارد.

من از آقای استاندار و معاون سیاسی و امنیتی استاندار خواهش می‌کنم ماهی یک بار در یک سخنرانی بگویند من نوکر ملت هستم اگر گفتن آن سخت نبود بدانید که شما در خط امام هستید اما اگر برایتان سخت بود بدانید که شما در خط مقام هستید.

در این میان علیرضایی با تذکری خواست تا به موضوع جلسه پرداخته شود و معاون سیاسی و امنیتی استاندار در ادامه این تذکر گفت: ما همین الان اعتراف می‌کنیم که نوکر مردم هستیم پس بهتر است به مسائل رسانه‌ها بپردازیم.

جلسه هم‌اندیشی حل مشکلات رسانه‌ها یا کارزار سیاسی؟

پس از آن میدان جلسه در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفت تا از دغدغه‌ها و مشکلات خود بگویند و طولی نکشید که لیست بلندبالایی از کسانی که قصد صحبت کردن را داشتند در اختیار مدیر روابط عمومی استانداری قرار گرفت.

اما این فرصت یک ساعته طور دیگری رقم خورد به گونه‌ای که از هر دری به جز مشکلات خبرنگارن سخن گفته شد، از تودیع و معارفه بی سر و صدا و رفتن ایوب رحیمی معاون سیاسی و امنیتی سابق استاندار تا موشکافی طومارهای لرستان در مخالفت با شاهرخی و آمدن او به قزوین.

و اینکه او چگونه فضای باز سیاسی و همراه با آرامشی که در بدو ورود قول داده است را برقرار خواهد کرد؟ که شاهرخی اینگونه به این سوال پاسخ داد: در طول سه سالی که در لرستان بودم از یک خبرنگار هم شکایت نکردم و پاسخ تند و ناشی از عصبانیت به نقدها ندادم.

هیچ مدیر دولتی یا وابسته به نهاد دولتی بدون هماهنگی با شورای اطلاع رسانی استان حق شکایت از هیچ رسانه‌ای حتی در بدترین شرایط را ندارد، ما اعتقاد به آزادی مسئولانه داریم.

با این وعده شاهرخی که در پایان صحبت‌هایش اشاره دوباره‌ای هم به آن کرد گل از گلی نشکفت بلکه با چهره‌های پرسش‌گرانه یا متفکرانه‌ای مواجه می‌شدی که در پی کارآزمایی این مسئله در آینده بودند.

کنجکاوی‌ها درمورد طومارهای امضا شده علیه شاهرخی در لرستان هم بدون جواب نماند و گفت: اگر مخالفتی با من بوده یا تقدیری نشده به خاطر این است که من با دو سر جریان افراط و تفریط که اعتدال را مورد هجمه قرار دهد مخالفم و افراط و تفریط در دولت تدبیر و امید پذیرفته نیست.

حالا که دیگر جلسه هم‌اندیشی حل مشکلات رسانه‌ها به کارزار سیاسی تبدیل شده بود برخی از خبرنگاران پس از گذشت سه سال از عمر دولت یازدهم هنوز از مدیران ناهمسو با دولت سخن می‌گفتند.

حکایت مدیران ناهمسو همچنان باقی‌ست
درافشان از هفته نامه تابان با گلایه از مدیران که هیچ حمایتی از دولت نمی‌کنند، با شیرین زبانی استاندار را تنها یکه‌تاز این عرصه دانست که این بار را بر دوش می‌کشد.

تا جایی که مهران حبیبی از آوای میهن گفت: با توجه به نزدیکی دو انتخابات مهم اگر قرار باشد اینگونه پیش برود در انتخابات باید حرف دیگری بزنیم.

شاهرخی در این مورد موضع خود را اینگونه بیان کرد: مدیران باید اعتقاد عملی، ذهنی و قلبی به رای مردم داشته باشند و برای تحقق برنامه‌های دولت تلاش کنند اگر غیر از این باشد باید بروند جای دیگر خدمت کنند.

از آنجایی که پرداختن به برجام در این گفتمان سیاسی خالی از لطف نبود، مخالفان و موافقان هم گریزی به آن زدند و معاون سیاسی و امنیتی استاندار که قصد نداشت در این جلسه به مسائل سیاسی بپردازد اما نیم ساعت از صحبت‌های خود را به توجیه دستاوردهای برجام پرداخت و گفت: به جای هجمه به دولت، به کسی که بد عهدی کرده است حمله کنیم!

امروز می‌بینیم بنری با هر سلیقه‌ای برای جلسه اقتصاد مقاومتی استان تهیه می‌شود و یکدفعه می‌گویند؛ امام حذف شد! و آن را رسانه‌ای می‌کنند، اگر رسانه‌های ما کوتاهی کنند ضدانقلاب‌ها و استکبار خلاها را پر خواهند کرد.

بنا نداریم و خوشایندمان هم نیست که از ما تعریف و تمجید شود اما از نقدهای سازنده حمایت می‌کنیم.

اندر پیچ و خم رفیق یا رقیب؟!
وقتی صدای اذان ظهر به گوش می‌رسید و جلسه دقایق پایانی خود را سپری می‌کرد طرح این سوال از سوی شاهرخی که پرسید: من هنوز نمی‌دانم خانه مطبوعات استان قزوین چقدر منسجم است و چه میزان فعالیت دارد؟ زمزمه‌های واحد نارضایتی از عملکرد خانه مطبوعات بلند شد که در خانه مطبوعات با رسانه‌ها سلیقه‌ای برخورد می‌شود و عملکرد قابل قبولی ندارد.

اصحاب رسانه دقیقه نود تازه به یاد چاله و چوله‌های ناتمام خود افتاده بودند همهمه سالن را فراگرفته بود، معاون سیاسی و امنیتی استاندار که انگار چیزی را از قلم انداخته بود با چند ضربه خودکار روی میز توجه همه را جلب کرد و گفت: این جمله کلیدی من است” معنی اعتدال واگذاری اختیارات به رقیب نیست”

وی همان لحظه جمله خود را اصلاح کرد و گفت: “البته رقبا برای زمان انتخابات است الان باید رفقا را بگوییم” و از رسانه‌ها خواست که جمله را اصلاح کنند و ادامه داد: رفقا را برای تحقق اهداف دولت دعوت می‌کنیم.

و بالاخره این جلسه ۲ ساعت و نیمه در حالی که اصحاب رسانه در پیچ و خم رقیب و رفیق به سر می‌بردند پایان یافت و البته قصه پر غصه و مشکلات لاینحل فعالان عرصه خبر همچنان باقی ماند.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان