۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ولیعهد هفت ساله پهلوی دوم که بود؟
کد خبر: ۲۲۱۶۳۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲ ساعت: ۱۰:۳۳ ↗ لینک کوتاه

به بهانه پخش «معمای شاه»؛

ولیعهد هفت ساله پهلوی دوم که بود؟

رضا پهلوی از شش سالگی به کاخ مخصوصش رفت و در هفت سالگی طی مراسم تاجگذاری به عنوان ولیعهد محمدرضا شاه تعیین شد.

ولیعهد هفت ساله پهلوی دوم که بود؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.   
  
گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند. 

ولیعهد 7 ساله ایران که بود؟

  
از جمله این افراد می‌توان به ولیعهد ٧ساله خاندان پهلوی یعنی رضا پهلوی، فرزند محمدرضا شاه و فرح اشاره كرد.  

فردی كه بر اساس قانون اساسی مشروطه در سن شش سالگی به کاخ مخصوصش رفت و در 7 سالگی مراسم رسمی تاجگذاری وی و اعلام ولیعهدی وی صورت گرفت.  
  
علیرضا، فرحناز و لیلا نیز سه فرزند دیگر شاه و فرح بودند که پس از رضا متولد شدند. لیلا در سال 2001 در لندن خودکشی کرد و بعد از او علیرضا هم در 2011 در بوستون آمریکا خودش را کشت.  
  
رضا پهلوی هم پس از گذرندان تحصیلات مقدماتی و آموزش پرواز توسط پدرش، در رشته خلبانی هواپیمای جنگنده در آمریکا تحصیل کرد. پس از فوت محمدرضا وی در رشته علوم سیاسی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مدرک کارشناسی اش‌ را گرفت .  

وی كمی بعد در سال 1365 با یاسمن اعتماد امینی ازدواج کرد، وصلتی که نتیجه آن سه دختر به نام های نور، ایمان و فرح بود.  
  
اما فعالیت های رضا پهلوی به ویژه در زمینه سیاسی پس از مرگ پدرش آغاز شد و شكل گرفت .
  
وی با سفر به كشورهایی چون هند و آمریكا زمینه را برای مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم كرد. به همین جهت وی به عنوان یکی از رهبران مخالفت با نظام اسلامی ایران شناخته می‌شود.  

علاوه بر اینها دریافت کمک مالی از دولت آمریکا در راستای همین فعالیت‌ها از دیگر اقدامات او به شمار می‌رود. موضوعی که پس از مدتی وی ظاهرا آن را در یک مصاحبه تکذیب کرده اما همچنان منابع گوناگونی این امر را تایید كرده‌اند.  
  
او همچنین به جهت تامین اهداف شخصی‌اش بر حکومت مردم سالار تاکید داشت. به همین بهانه در اسفند 89 با مصاحبه‌ای دیگر در شبکه صدای آمریکا حمایت خود را طبق سیاست از پیش تعیین شده امریكایی از اغتشاشگران و معاندان جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد و همچنان از هر موقعیتی در جهت این امر سركشانه بهره می برد.  

رضا پهلوی متولد آبان ١٣٣٩ است و در حال حاضر در آمریکا سکونت دارد .






انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان