۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مرکز ساماندهی صدور جواز دفن در قزوین راه اندازی شد
کد خبر: ۲۲۱۵۶۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱ ساعت: ۱۵:۱۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل پزشکی قانونی استان:

مرکز ساماندهی صدور جواز دفن در قزوین راه اندازی شد

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: با هدف سرعت و تسهیل در روند معاینات و صدور جواز دفن، مرکز ساماندهی صدور جواز (دادپزشک) در شهرستان قزوین راه اندازی شد.

مرکز ساماندهی صدور جواز دفن در قزوین راه اندازی شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ،دکتر بهزاد ولی‌زاده، مدیرکل پزشکی قانونی و رئیس دادپزشک استان قزوین پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در جلسه این اداره اظهار کرد: مرکز ساماندهی صدور جواز دفن (دادپزشک) در شهرستان قزوین با هدف سرعت و تسهیل در روند معاینات و صدور جواز برای اموات، راه اندازی شد و از امروز (اول دیماه سالجاری) آماده ارائه خدمات به مردم است.

وی افزود: ما از اجرای این طرح سه هدف عمده را دنبال می‌کنیم که مهم‌ترین هدف تسهیل و تسریع در معاینه و صدور جواز دفن برای اموات و درگذشتگان می‌باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بدین ترتیب که مردم در مواجهه با «مرگ طبیعی» یکی از بستگان و «در مواقعی که شکایت از کسی ندارند» طی تماس با تلفن 1530 اعلام فوت کرده و آرامستان قزوین طی ۲۴ ساعت شبانه روز نسبت به انتقال جسد به آرامستان اقدام میکند و طی هماهنگی با دادپزشکان مستقر در مرکز ساماندهی، در اولین فرصت ممکن متوفی معاینه و جواز دفن صادر و خدمات بعدی کفن و دفن هم در همان محل توسط آرامستان ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: کاهش ورودی پرونده‌های کیفری به مراجع قضایی، انتظامی و پزشکی قانونی از اهداف دیگر راه‌اندازی این مرکز است؛ در شرایط فعلی چون غالباً مرجع مشخصی برای پاسخگویی صدور جواز دفن نیست، شهروندان برای اجتناب از بر زمین ماندن متوفی مجبور به مراجعه به مراجع قضایی و انتظامی می‌شوند که آنها هم ناگزیر، اقدام به تشکیل پرونده کیفری و ارجاع پرونده به دادسرا و پزشکی قانونی می‌کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین عنوان کرد: سومین هدفی که با اجرای این طرح محقق می‌شود، استانداردسازی و علمی سازی صدور جواز دفن می‌باشد که با توجه به بکارگیری متخصصین پزشکی قانونی و پزشکان آموزش دیده در مرکز ساماندهی صدور جواز دفن امکان تعیین دقیق‌تر علت فوت فراهم می‌شود و با ثبت نتایج آن در سامانه مرگ و میر ایرانیان و با مشخص شدن علل اصلی مرگ ومیر، اطلاعات ارزشمندی در خصوص برنامه ریزی‌های کلان بهداشتی درمانی توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فراهم می‌شود.

رئیس دادپزشک استان در ادامه با اشاره به ضرورت اجرای این طرح در استان گفت: این طرح ملی و کشوری است که توسط سازمان پزشکی قانونی کشور با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حال اجرا است و در استان قزوین نیز پس از شهرستان قزوین به تدریج در سایر شهرستان‌ها، اجرایی خواهد شد.

گفتنی است؛ این طرح در استان قزوین نیز توسط اداره کل پزشکی قانونی و با همکاری سازمان آرامستان‌های شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی و با دستور دادستان عمومی و انقلاب قزوین، پس از برگزاری جلسات متعدد و هماهنگی‌های لازم عملیاتی شده است و قطعاً اجرای صحیح آن نقش مهمی را در ارتقاء ارائه خدمات به مردم شریف استان در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان