۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۴ ماه است حقوق نگرفته‌ایم/ آیا مسئولان درک می‌کنند شرمندگی در قبال خانواده یعنی چه؟
کد خبر: ۲۲۱۴۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱ ساعت: ۸:۳۶ ↗ لینک کوتاه

کارگران "شرکت زرین پران" آبیک:

۴ ماه است حقوق نگرفته‌ایم/ آیا مسئولان درک می‌کنند شرمندگی در قبال خانواده یعنی چه؟

کارکنان شرکت زرین پران که در ضلع جنوبی شهرک قشلاق، روستای یعقوب آباد در شهرستان آبیک واقع شده است از عدم پرداخت حقوق خود اعلام نارضایتی می‌کنند.

 ۴ ماه است حقوق نگرفته‌ایم/ آیا مسئولان درک می‌کنند شرمندگی در قبال خانواده یعنی چه؟
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، همزمان با احداث کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی متفاوت مشکلی تحت عنوان عدم توجه به قشر کارگری به وجود آمد به گونه‌ای که صاحبان این صنایع ماه‌ها از دادن حقوق به کارکنانشان امتناع کرده و در صورت اعتراض کارگران با بهانه‌های متفاوت اقدام به اخراج می‌کردند.

در این بین آسیب‌پذیرترین قشر، کارگران و خانواده‌های آن‌ها هستند که به واسطه‌ی بی‌توجهی و بی‌مهری مسؤولین در بدترین شرایط معیشتی قرار می‌گیرند تا جایی که جهت تامین مایحتاج روزانه خود دست به دامان کمیته امداد می‌شوند.

همانطور که می‌دانیم خداوند در قرآن و نیز ائمه اطهار(ع) در بسیاری از احادیث و روایات از کارگر به عنوان سمبل زحمت و تلاش نامبرده‌اند و پرداخت حقوق و دستمزد آنان را حتی قبل از خشک شدن عرق جبین فرمایش نموده‌اند اما امروز کمتر به این احادیث عمل می‌شود.

اجرایی سلیقه‌ای طرح طبقه‌بندی مشاغل، حذف حق‌الزحمه سختی کار، واگذار نشدن بن کارگری، لباس و دیگر مطالبات که در قانون کار به آن اشاره شده و در هرماه باید به کارگر تعلق گیرد در کنار اعمال نشدن پرداخت درصدی به عنوان نوبت کار، از نمونه‌های بارز اهمال کاری کارفرمایان است.

کارکنان شرکت زرین پران که در ضلع جنوبی شهرک قشلاق، روستای یعقوب آباد در شهرستان آبیک واقع شده است از عدم پرداخت حقوق خود اعلام نارضایتی می‌کنند.

به گفته برخی از کارگران این شرکت تعویق پرداخت حقوق از سوی مدیریت شرکت موجب نگرانی و ایجاد مشکلات اقتصادی برای آن‌ها شده است.

یکی از کارگران این شرکت گفت: سال‌های گذشته اوضاع به این میزان بد نبود. ماهی۳۵۰ هزار تومان کفاف سطح توقع‌ پایین‌مان را می‌داد؛ با همین میزان اجاره خانه خود را پرداخت می‌کردیم و خرج زندگیمان نیز تامین می‌شد.

وی افزود: سالی یک بار نزدیک عید با زن و بچه‌هایمان بازار می‌رفتیم و لباس و میوه و آجیل می‌خریم، و همین پذیرای ساده‌ خانه ما در روزهای دید و بازدید سال نو بود.

این کارگر عنوان کرد: ما آن موقع چه می‌دانستیم «معوقه» یعنی چه، چه می‌دانستیم ۴ ماه نگرفتن حقوق، ۴ ماه، صبح‌ها با سر پایین از خانه بیرون زدن و با سر پایین به خانه برگشتن یعنی چه. ما را اصلاً چه به سیاست؟ چه به اعتصاب؟ چه به بازداشتگاه؟ ما عادت کرده بودیم هر روز برویم کارخانه و برگردیم و دلمان را به همان حقوق و آخر ماه خوش کنیم.

طبق اظهارات این کارگر، اقساط معوقه و دغدغه تأمین معیشت و حتی تهیه‌ مایحتاج روزانه کارگران شرکت زرین پران البرز آنقدر زیاد است که نمی‌توانند مدت طولانی به این وضعیت ادامه دهند.

یکی دیگر از کارگران شرکت زرین‌پران گفت: ما حقوق خود را می‌خواهیم که حق ماست اما کسی پاسخگوی ما نیست و به مشکلاتی که در زمینه دریافت نکردن ۴ ماه حقوق برایمان به وجود آمده؛ فکر نمی‌کنند.

وی افزود: متاسفانه هم اکنون این موضوع به اعتبار، منزلت و کرامت کارگران این کارخانه ضربه‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است.

یکی دیگر از کارگران شرکت زرین‌پران که ۴ ماه حقوق عقب افتاده از این شرکت طلب دارد؛ تصریح کرد: آقای وزیر؛ مجموعه اداری شما اگر یک ماه حقوق نگیرند، آیا این موضوع قابل قبول برای کارمندان خواهد بود؟

وی افزود: وعده‌های مسئولین آن‌قدر زیاد شده است که طاقتمان تمام شد؛ شما فرض کن، یکی دو ماه نه، ۴ ماه. یعنی در یک سال تنها ۳ بار حقوق بگیری و بقیه‌اش را چشمت به دست رئیس باشد تا کَرَمی کند. ما آن روزها با همین چشم‌های خودمان می‌دیدیم که کارخانه دارد از بین می‌رود.

یکی دیگر از کارگران نیز در این خصوص اظهار داشت: خیلی سخت است. شما خودتان می‌توانید تصور کنید که ۴ ماه، یعنی یک سال، هر روز بروید سر کار و برگردید و هیچ پولی نگیرید؟ شما می‌دانید معنی ۴ ماه حقوق نگرفتن چیست؟ بچه‌ی دانشجو داشتن یعنی چه؟ آن روزها ما هر روز وارد اردوگاه می‌شدیم؛ نه صبحانه‌ای نه ناهاری. زندگی خیلی سخت است.

یکی دیگر از کارگران با ناراحتی از جدا شدن زنش به دلیل عدم تأمین مخارج گفت: آن‌قدر سختی‌هایی کشیدن‌ها زیاد شد که یک روز همسرم گفت دیگر نمی‌تواند تحمل کند. شما فکر کنید که بعد هجده سال زندگی گفت طلاق می‌خواهم.

وی افزود: فقط هم من نبودم. زندگی من و حداقل ۱۰ نفر دیگر هم نزدیک است که به پای میز دادگاه برسند.

یکی دیگر از کارگران قشلاقی مطرح کرد: فشار مالی تأثیرگذار است در زندگی. اگر نان‌آور خانواده دستش تنگ باشد، بچه‌ها توقع دارند و وقتی برآورده نشود چالش‌هایی پیش می‌آید. عده‌ای کارشان به دادگاه رسید و متوقف شد. بعضی‌ها به نزاع و کتک‌کاری در خانواده رسید و برای بعضی‌ها مثل من، با جدایی از همسر، زندگی برایشان زهر شد.

یکی دیگر از کارگران که بخاطر کمک به پدرش کارگر شد، بیان داشت: من نمی‌خواستم پدرم ناراحت باشد و سریع رفتم سر کار، خانه را که نیمه‌کاره بود ساختم، بعدش کارگر شدم و کارگر ماندم. چون خیلی‌هایمان فکر می‌کردیم که کارگری هرچه نداشته باشد، بازنشستگی دارد. ما می‌خواستیم موقع پیری محتاج نشویم. این شد که کارگر شدم.

وی با بیان اینکه کارگران شاغل در شرکت به علت بیکاری و نداشتن شغل مناسب و منبع درآمد از سر ناچاری به این شغل روی آورده‌اند، اضافه کرد: درحرکت حال حاضر صدها نفر در این شرکت مشغول کار هستند که به دلیل پرداخت نشدن حقوق توان پرداخت بدهی و اقساط بانکی، اجاره عقب افتاده خانه و سایر هزینه‌های زندگی خود را ندارند.

یکی دیگر از کارگران شرکت زرین‌پران با بیان این‌که ترس از اخراج موجب شده است تا کارگران نتوانند مطالبات خود را فریاد بزنند، عنوان کرد: به همین علت مجبوریم بسوزیم و بسازیم و در برابر مطالبات به حق خودسکوت اختیار کنیم تا ما را اخراج نکنند.

وی با اشاره به بی‌توجهی مسئولان نسبت به جامعه کارگری گفت: این نگاه در برخی از مسؤولان وجود ندارد که نسبت به کارگران احساس مسؤولیت کنند و پیگیر مطالبات معوقه آنان باشند.

یکی دیگر از کارگران که ۴ ماه است حقوق نگرفته است، مطرح کرد: شاید برای فرزندان سخت باشد مشکلات زندگی را درک کنند اما مشکلات آنقدر زیاد شده که فرزندانم نیز تحت تاثیر قرار گرفته و به فکر نذر و نیاز برای گرفتن حقوق که حق حقیقی ما است، نذر می‌کنند تا شاید من حقوق بگیرم و بتوانند به خواسته‌های خود دست پیدا کنند.

یکی دیگر از کارگران قشلاقی نیز در همین باره اظهار داشت: در یک نظام دینی مبتنی برآموزه‌های دین اسلام زندگی می‌کنیم که اهمیت بالایی به کار و کارگر داده است ولی متاسفانه برخی هیچ توجهی به ما ندارند.

یکی دیگر از کارگران شرکت زرین پران البرز نیز متذکر شد: هیچ درآمدی نداریم حتی خیلی از کارگران به شام شب هم محتاج هستند، تا جایی که امکان داشته از اقوام برای مخارج زندگی قرض گرفته‌ایم ولی پولی که داده‌اند بدون بازگشت بوده و الان کسی اعتماد برای قرض دادن به ما ندارد.
وی ادامه داد: متأسفانه هیچ‌کس به فکر کارگران نیست، قول‌هایی در راستای پرداخت حقوق معوقه کارگران و پرداخت بیمه دادند ولی تاکنون یک ریال از طلب ما را پرداخت نکرده‌اند.

یکی دیگر از کارگران اضافه کرد: هم اکنون تعداد زیادی از کارگران این کارخانه با مشکلات مالی دست به گریبانند و نیازمند دریافت مطالبات خود بر اساس طبقه بندی هستند.

به گزارش نگاه آبیک؛ این واحد تولیدی که در دهه فجر ۲ سال قبل با حضور استاندار سابق قزوین، فرماندار اسبق شهرستان آبیک و سایر مسؤولان افتتاح شد.

در این مراسم استاندار اسبق قزوین گفت: جامعه ما به عناصر کاردان و کارآفرین مثل صاحبان این واحد تولیدی احتیاج دارد و اگر خواسته باشیم خلاء و مشکل اشتغال را حل کرده و در اقتصاد فعالیت و حضور جدی تری داشته باشیم و حرکت تولید شتابان باشد باید کارآفرینان در جامعه مورد توجه و حمایت قرار بگیرند.

وی افزود: مدیران باید بستر حمایت از کارآفرینی را فراهم کنند و اگر خواسته باشند در لابه لای بخشنامه‌ها، آئین نامه‌ها و مقررات دست و پا بزنند،تولید کنندگان دچار سرخوردگی شده و کارها ر به جایی نخواهد رسید.

استاندار اسبق با بیان اینکه” ظرفیت، توانمندی و استعداد برای حل مسائل حوزه تولید و اشتغال بسیار بالاست” در ادامه گفت: قزوین، منطقه‌ای بسیار مهم و استراتژیک در حوزه تولید و اقتصاد است که می‌تواند پشتیبان یک بازار مصرف ۲۰ میلیون نفری باشد.

وی افزود: در حوزه اشتغال، قزوین نه تنها می‌تواند مشکل خود را حل کند بلکه بخشی از حوزه اشتغال استان‌های همجوار را هم پوشش بدهد و این یک شعار نیست بلکه در سند آمایش استان به این شاخص و مولفه‌ی مهم توجه شده است.

استاندار سابق قزوین در ادامه با اشاره به تقویت کشتارگاه‌های صنعتی در استان اظهار داشت: حلقه های چرخه تولید این کشتارگاه باید تکمیل شود و تلاش کنیم این مجموعه به ظرفیت اسمی خود رسیده و به یک مجتمع بزرگ تبدیل شود.

متأسفانه با گذشت تنها کمتر از ۲ سال از افتتاح این پروژه امروز کارگران شرکت زرین‌پران البرز ۴ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و ۵۰ نفر نیز از ترکمن‌ها در شیفت شب شرکت مشغول به کار هستند، که بیمه برای آنها رد نشده است و تنها عده‌ای محدود بیمه دارند.

لازم به ذکر است این شرکت به اسم قشلاق نام خورده است و از مزیت‌های قشلاق استفاده می‌کنند، ولی از نیروی غیر بومی استفاده می‌کنند که جای سوال دارد.

گفتنی است کشتارگاه صنعتی زرین پران البرز در دهه فجر سال ۹۳ در مساحت ۳۳ هزار مترمربع و زیربنای هشت هزار مترمربع با ظرفیت تولید ۷۹ تن گوشت مرغ در روز و با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال و ۱۵۰ نفر اشتغال جدید در شهرستان آبیک افتتاح و به بهره برداری رسید.
انتهای پیام/2002
منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان