۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین دوره آموزشی پیشگیری از شیوع شپش برگزار شد
کد خبر: ۲۲۱۳۱۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۳۰ ساعت: ۱۲:۴۶ ↗ لینک کوتاه

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین:

دوره آموزشی پیشگیری از شیوع شپش برگزار شد

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین از برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از پدیکلوزیس(آلودگی به شپش) در مراکز نگهداری شبانه روزی تحت نظارت بهزیستی استان خبر داد.

دوره آموزشی پیشگیری از شیوع شپش برگزار شد
حسن حسامی معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: پديکولوزيس شايع‌ترين آلودگي‌هاي انگلي در سراسر دنياست که مي‌تواند موجب طرد اجتماعي افراد و خانواده‌هاي مبتلا شود.

این مسئول در ادامه از برگزاری دوره آموزشی و پیشگیری از پدیکلوزیس(آلودگی به شپش) در مراکز نگهداری شبانه روزی تحت نظارت بهزیستی استان خبر داد.

وی با اشاره به امکان افزایش شیوع این آلودگی در محل‌هاي پر جمعيت عنوان کرد: به دلیل کاهش توجه به بهداشت فردي در مکان‌های عمومی، امکان ايجاد اپيدمي‌هاي بزرگ در مراکز نگهداری شبانه‌روزی وجود دارد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: از این رو در راستای پیشگیری از شیوع این آلودگی در مراکز تحت نظارت بهزیستی استان، دوره‌های آموزشی پیشگیری و درمان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان برای مدیران، مربیان و مراقبین مراکز تجمیعی شبانه‌روزی توانبخشی برگزار شد.

این مسئول با اشاره به تعداد مراکز بهزیستی در استان عنوان کرد: هم‌اکنون 43 مرکز نگهداری شبانه و روزانه توانبخشی تحت نظارت بهزیستی استان در زمینه‌های نگهداری و توانبخشی معلولین ذهنی، جسمی و حرکتی، بیماران روان مزمن و سالمندان و مراکز توانبخشی خانواده و کودک کم‌شنوا و اتیسم فعال است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین بیان کرد: شیوع این آلودگی به جامعه و يا طبقه اجتماعي خاصي تعلق ندارد و مي‌تواند تمام افراد جامعه را مبتلا مي‌سازد.

حسامی با اشاره به عوامل موثر در شیوع این آلودگی خاطرنشان کرد: از نظر شدت و شيوع آلودگي، متغيرهاي مثل سن، جنس، نژاد و وضعيت اقتصادي اجتماعي موثرند .

وی ادامه داد: به طور معمول شپش در جوامع فقير و متراكم شايع‌تر است و از نظر مكاني، مهدهای کودک، مدارس و مراکز تجمعی نقش بالايي دراپيدمي‌هاي شپش دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در ايران نيز براساس گزارش دانشگاه‌هاي علوم پزشکي، سالانه صدها هزار نفر به اين انگل آلوده مي‌شوند.

این مسئول در پایان افزايش سطح آگاهي و مهارت کارکنان مراکز تجمیعی شبانه روزی توانبخشی و اجتماعی، تشخيص و درمان صحيح مبتلايان(بخصوص در مراکزتجمعي)، افزايش سطح آگاهي جامعه و رعايت اصول بهداشت فردي و محيط توسط افراد و خانواده‌ها از راه‌هاي مهم مبارزه با شپش دانست .

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان