۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین پشت پرده قرارداد فروش تسلیحات کشتار جمعی بریتانیا به عربستان/ قرارداد ضعیف برجام عامل تقویت موج ایران هراسی در منطقه
کد خبر: ۲۲۱۲۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۳۰ ساعت: ۹:۴۷ ↗ لینک کوتاه

تحلیل رسانه های غربی از توطئه جدید انگلیس درمنطقه:

پشت پرده قرارداد فروش تسلیحات کشتار جمعی بریتانیا به عربستان/ قرارداد ضعیف برجام عامل تقویت موج ایران هراسی در منطقه

هافینگتون پست معتقد است انگلیس هنوز مانند گذشته شهامت مواجهه نظامی مستقیم با ایران را ندارد. این کشور حتی با وجود اعتراض های همیشگی نسبت به نقش ایران در عراق، سوریه، یمن و غیره، هیچگاه در طول مذاکرات هسته ای سخن شفافی از این تعارضات به میان نیاورد. در حقیقت ترس از شکست توافق هسته ای باعث شد تا انگلستان بیشتر اقدامات ضدایرانی خود را در لفافه انجام دهد.

پشت پرده قرارداد فروش تسلیحات کشتار جمعی بریتانیا به عربستان/ قرارداد ضعیف برجام عامل تقویت موج ایران هراسی در منطقه
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، چندی پیش ترزا می، نخست وزیر انگلیس، با شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر بر طبل دشمنی  و خصومت با ملت ایران کوبید. پیام حاوی نفرت وی نسبت به ایران در آن اجلاس، به این دلیل حائز اهمیت است که به نظر میرسد با قدرت گرفتن روسیه در منطقه و شکستهای پیاپی امریکا، سردمداران بریتانیا به هوس افتاده اند بار دیگر ابتکار عمل را در سیاستهای منطقه ای در دست گرفته و به اهداف سیاسی و اقتصادی خویش نزدیک گردند. طبعا و همانور که خود بارها عنوان کرده اند، انقلاب اسلامی ایران اولین مانع آنها برای تحقق اهدافشان است.

تزا می در پیام خود عنوان کرده بود: «بریتانیا از خطر استراتیژیک ایران برای منطقه آگاه است. ما آماده ایم با شما همکاری کنیم تا جلوی رفتارهای خصمانه ایران را در یمن، سوریه، لبنان و حتی خود منطقه ی خلیج فارس بگیریم.» وی در ادامه افزود ارتقاء پایگاه های نظامی بریتانیا در منطقه مخصوصا در بحرین از جمله اقدامات اولیه ی انگلیس خواهد بود.

تحلیلگر هافینگتون پست معتقد است انگلیس هنوز مانند گذشته شهامت مواجهه نظامی مستقیم با ایران را ندارد. این کشور  حتی با وجود اعتراض های همیشگی نسبت به نقش ایران در عراق، سوریه، یمن و غیره، هیچگاه در طول مذاکرات هسته ای سخن شفافی از این تعارضات به میان نیاورد. در حقیقت، ترس از بروز جنگ مستقیم، و همچنین ترس از شکست مذاکرات و توافق هسته ای باعث شد تا انگلستان بیشتر اقدامات ضدایرانی خود را در لفافه انجام دهد. شاید پیام شکستهای متعدد مخالفین و دشمنان انقلاب اسلامی ایران در منطقه این باشد که باید به هر نحو ممکن با قدرت رو به رشد ایران مقابله کرد.

اینگونه، ماجرا زمانی حساس تر میشود که نخست وزیر انگلیس، به هم پیمانان خویش قول همکاری های امنیتی ضد ایران را می دهد. خانم می با تاکید بر مشارکت در روند بازسازی زیرساخت های تخریب شده ی یمن در طول جنگ، عنوان کرد این کار باید توسط کشورهای عربی انجام شود. وی تصریح کرد یکی از حوزه های همکاری بریتانیا با کشورهای عربی حاشیه ی خلیج فارس در این زمینه، همکاری امنیتی علیه ایران است. طبق تحلیل برخی کارشناسان منطقه ای، یکی از شاخه های همکاری امنیتی انگلیس و کشورهای عربی مخالف ایران، تجهیز تسلیحاتی آنان برای پیروزی در جنگهای نیابتی است که ایران در پشت پرده ی آنان حضور فعال دارد (یمن، سوریه، فلسطین و ...).

هاموند، وزیر امور خارجه ی انگلیس نیز چندی پیش در سفر به برخی کشورهای حاشیه ی خلیج فارس عنوان کرده بود: «کارآمدی توافق هسته ای با ایران محدود است. اگرچه توانستیم با این توافق جلوی بلندپروازی های هسته ای ایران را بگیریم اما برجام نتوانست مانع از دخالتهای ایران در کشورهای منطقه، آزمایش موشکهای بالستیک، حضور در یمن و ... شود.» به نظر میرسد این سخنان نیز ناظر بر صحت تحلیل فوق است.

در کل سفرهای اخیر نخست وزیر و وزیر دفاع انگلیس به غرب آسیا به این سه دلیل عمده انجام شده اند:

- ایجاد و تقویت موج ایران هراسی در راستای اهداف سیاسی منطقه ای

- یافتن شرکای اقتصادی جدید به منظور کاهش تبعات خروج انگلیس از اتحادیه ی اروپا

- تقویت بازار فروش تسلیحات

لازم به ذکر است که طبق گزارشهای موجود، بریتانیا طی پنج سال گذشته رقمی بالغ بر 8 میلیارد دلار تسلیحات نظامی فقط به عربستان سعودی فروخته است. دیلی تلگراف در گزارشی  که ماه می منتشر کرده بود عنوان کرد عربستان سلاح هایی که از انگلیس خریداری کرده  را در جنگ علیه مردم یمن به کار می برد. بیشتر این تسلیحات، از نوع ممنوعه و کشتار جمعی هستند.

بدین ترتیب انگلیس می تواند هم در سایه ی قدرت تضعیف شده ی امریکا، جای پای خود را در منطقه محکم کند، و هم اینکه با دمیدن در آتش تفرقه و جنگ، فروش تسلیحات نظامی خویش را رونق بخشیده و از این طریق به اقتصاد خویش سر و سامان دهد.




انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان